Vem är det som får en ätstörning?

image163

Allvarligt, vad är det som gör att en person får en ätstörning?

Sitter och funderar. Jag har en massa bloggar jag läser dagligen, alla skrivna av folk med ätstörningar varav alla mår lika jävla dåligt. Alla har dåliga relationer med föräldrar, alla har något trauma som påverkar.

Alla är blyga, sitter hemma hela dagarna utan fritidsintresse, eller så tar deras fritidsintresse upp all tid (såsom dans, en tjej dansar balett, gör det flera timmar om dagen).

Alla hatar sig själva. Alla hatar sin omgivning. Ingen verkar ha någon som står en nära. Inga vänner, ingen värme, sitter hemma själva, går knappt utanför dörren.

Okay, get the picture? Kan någon då förklara, varför i HELVETE jag lider av denna äckliga sjukdom? Jag har en underbar pojkvän. Jag har föräldrar som ger mig allt, dom är inte perfekta, men det är inget fel med dom. Jag har ett stort intresse (mina hästar), en strålande framtid inom både ridsport och kärriärsmässigt, jag har vänner. Jag går i en bra skola. Min familj har gott om pengar, jag är dock inte speciellt bortskämd. Gör jag ett test är jag alltid medel, svarar alltid rätt på dom rätta frågorna.

Jag borde ha det perfekta livet. Varför drabbades jag av denna ångest? Varför just jag?

Många av er har skrivit om Isabelle Caro. Ni med ätstörningar tycker att hon är FÖR SMAL. Och allt jag kan tänka på är "åh vad vacker hon är" och "sådär SKA jag se ut!".

Varför gör jag såhär mot mig själv? Jag tappar mitt hår, jag gråter i duschen nästan varje dag, jag stöter bort människorna som älskar mig, fräser åt alla för att jag mår så dåligt.

Jag vill vara perfekt. Lätt som en fjäder, inte finnas till, dansa mellan regndropparna. Fragile, som en älva, då skulle alla älska mig.

Det skulle kanske döda alla mina hjärnspöken. Jag vill inte ha dom. Jag hatar er verkligen, av hela mitt hjärta. Ändå kan jag inte släppa er.

Kommentarer
Postat av: Lilium

jag har vänner, nära vänner. Bra betyg och har en någorlunda relation till åtminstone EN förälder. Jag har bra betyg och är social i klassen.

Ok att jag stämmer in på att hata alla andra människor men mår jag dåligt numera? njae.. de kan diskuteras

och dessutom går jag utanför dörren. Idag åkte jag flera mil utanför dörren :)

2007-12-22 @ 23:22:43
Postat av: Lilium

Haha oj, hur helvete lyckades jag nämna bra betyg två gånger.

Min poäng var väl att jag inte riktigt passade in i din beskrivning.

Vad jag hört brukar högpresterande unga få anorexi. Inte den fattiga, halvt mobbade och osynliga bruden i hörnet

2007-12-22 @ 23:24:24
Postat av: AnnaP

Jag vet :) sitter bara och spekulerar just nu, sitter med dom här jobbiga tankarna som Boyie brukar lyckas få bort... men han är inte här just nu och jag är helt ensam

Men du är ju på väg att bli frisk Lilium :) (och det är jättebra!) i inlägget syftar jag typ mer på människor som dör i anorexi.

2007-12-23 @ 00:22:08
URL: http://myanalife.blogg.se
Postat av: Skankhoe

jag fick mina ätstörningar pga min mamma

2007-12-23 @ 00:44:39
URL: http://rehab.blogg.se
Postat av: mm

jag är social, har många runt omkring (men få r i k t i g a vänner) har pojkvän,alltid den som fått massa uppmärksamhet och får alltid folk att skratta. men ja, trauma kan jag hålla med om, min äs började redan tidigt i barndomen, och det är liksom jag. men läste i någon blogg för nån dag sen att ofta är det folk som alltid tänkt på alla andra i första hand som drabbas av äs, fyfan vad jag bara ville gråta, äckligt jävla sant.

2007-12-23 @ 01:44:00
Postat av: Im such a fake

kan ja få
några länkar med bloggar som är bra,
som är skrivna av nån med ätstörning?

2007-12-23 @ 03:13:50
URL: http://mywannabelife.blogg.se
Postat av: Lilium

Anna: Jag hade INTE dig i tankarna, utan en annan person som bloggar. En i örebro.. förut var den bloggen bra men nu finner ja bara den JÄTTEpatetisk och sorlig.

Just nu har jag inga känslor inför julafton ;P men väl där så får vi se. Kommer troligtvis skriva om den. De får du också göra :)

kram

2007-12-23 @ 09:48:57
Postat av: Anonym

jag har bra betyg och lägger nästan ner hela min tid på skolan, annars träning. jag har inga vänner kvar pga av att dom inte vill umgås med en med ätstörningar. jag äter, men jag har ständigt dåligt samvete. smyger ner i vikt.

2007-12-23 @ 16:30:55
URL: http://findyourwords.blogg.se
Postat av: E.

Jag tror inte att en specifik personlighet förutsätter en ätstörning, men jag tror att alla med ätstörningar förr eller senare, om de inte lyckas ta sig ur skiten, kommer att bli den där osociala typen eftersom ätstörningen kräver det. Det är lättare att svälta och fiffla med maten när man är ensam, så när man väljer bort maten väljer man också bort sina nära, eftersom det tär som fan på relationer när varje dag är fylld av lögner.

2007-12-23 @ 16:32:43
Postat av: leylah

Folk som får ätstörningar är ofta folk som har stora krav på sig själva, de vill att allting ska vara perfekt.. Kanske har du haft det för bra i livet? Därför fokuserar på sådana dumma grejor? åk ner till afrika och va där med alla fattiga barn i någon månad, tror säkert att du skulle uppskatta livet mer, och inte sitta och kolla på onormalt smala kändisar... Tro mig, jag gjorde en underbar i resa i mitt liv, vilken räddade mig från alla mina idiotiska tankar.. Livet är FÖR KORT för att fokusera på sådana dumheter. Vem är det vi försöker göra glada egentlien? Inte oss själva? För som sagt du mår väl inte bra av din sjukdom? Inte meningen att vara en tjatkärring, men blir bara så less på vart världen är på väg...

2007-12-24 @ 18:14:36
URL: http://Leylah.blogg.se
Postat av: celin

Jag har också ett bra liv men lider av ätstörninar
eller kanske till och med anorexi, svårt att säga
hursom helst så tror jag på att uppnå det perfecta
jag vill väga 45 kg(166cm lång) och jag ska dit
till den 9 jan när skolan börjar så alla kan få se hur smal jag är. jag har haft ätstörningar i 3år men nu ska jag ner:)

2007-12-26 @ 14:22:16
Postat av: Bonie

å ja har inte heller ngra riktiga vänner, ger å ger men får aldrig ngt tillbaka... kan inte ta åt mig av ngt positivt... (fattar inte vf bara neg kritik når fram...) lever för träning å skola nu när hästen går på lösdrift...
jag har inget liv där jag bor sj i min lilla lägenhet men alla tror jag har de toppen...
fasaden e alltid optimistisk å att jag får "ekonomiskt stöd hemifrån" försämrar inte folks syn...

fan va ja hartar allt!!!

Postat av: antigone

Hej där!
Vissa människor föds med anlag för hjärtsjukdomar som exempel. Andra är sådana som du och jag som föds med anlag och heriditet för ångest.
Jag har ingen anorexia, men är tjock dvs mullig, för jag överäter bort min ångest.
Problemet är inte din anorexia utan din underliggande ångest som det finns annan bot på.
Hoppas du finner råd och hjälp innan du blir allvarligt sjuk.
Er gemensamma irriationer
som det skrivs om beror på lågt blodsocker....
Krya på dig tjejen!

2008-01-18 @ 17:26:57
URL: http://www.antigone.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Hört talas om prestationsångest? Att alltid vara till lags? Dåligt självförtroende?

2008-04-30 @ 01:52:55
Postat av: Mia

Det är inte så enkelt som att en viss typ av människor drabbas av ätstörningar. Men ätstörningar tenderar till att förvandla människor till precis det du beskriver. Ensamma, utan vänner, rädda och desperata.

Sålänge du har ditt liv kvar, sålänge du orkar hålla kvar vid det, då har ätstörningarn ännu inte tagit allt.

2008-06-18 @ 19:18:04
URL: http://iwannabefree.blogg.se/
Postat av: emelie - jag tog mig ur kraftig ätstörning - och trillade dit igen

Även om ingen läser, jag skriver!

Snälla, alla människor, gå inte ner mer i vikt. Jag har ätstörning för andra gången på två år, jag väger inte jättelite men jag har hetstankar kring mat och jag går ner.



Om någon kan hjälpa mig, tips eller vad som helst, kommentera min blogg.

2011-01-25 @ 19:22:40
URL: http://togmigur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se