Borderline


image313

Hur du beter dig, känner dig och förhåller dig till andra svänger hela tiden kraftigt fram och tillbaka.


Du känner dig ofta arg, deprimerad, olycklig och har ångest. Känslorna kan gå mot leda och tomhet eller skräckartat stegras mot katastrof och övergivenhet.


Du kan ha svårt att tygla dessa känslor och uttrycker dig oftast aggressivt. Du är impulsiv. Humöret är oberäkneligt och föränderligt.


Du tycker inte att du duger. Du har en negativ självuppfattning. Det kommer till uttryck genom exempelvis missbruk av sex, alkohol, droger eller mat, vårdslöshet i trafiken, slösaktighet med pengar eller självmisshandel, inklusive självmordsförsök.


I allmänhet lyckas du ändå dölja dina känslor och förställa dig för att passa in socialt. Därför går det oftast bra för dig i skolan eller i arbetslivet.


I nära personliga förhållanden kan du däremot bli krävande och lätt hamna i beroende. Du är rädd att bli övergiven.


Du pendlar mellan intensiv beundran och nedvärdering av andra människor.


Om du upplever psykotiska episoder, är de oftast korta och präglas närmast av förföljelsetankar.


Andra kan uppleva dig som ombytlig, anpassande och opålitlig, känslokall eller aggressiv och dra sig undan, vilket naturligtvis inte gör det lättare för dig.


Vet ni vad det här är? Det är symptomen för borderline. BORDERLINE. Som i misslyckad, äcklig, annorlunda, freak, missfoster, skadad, konstig.

Och jag passar in på alltihop.


Kommentarer
Postat av: Katie

Tack för ditt inlägg. Har länge undrat vad borderline är men varit alldeles förglömsk för att kolla upp det. Säg inte att du passar in på allt.

2008-04-29 @ 12:17:26
URL: http://katie.blogg.se
Postat av: s

Jag passar också in.

2008-04-29 @ 12:18:03
URL: http://myprecious2.blogg.se/
Postat av: Nikki

iaf 80% passar in även på mig...
Du tror inte det har ngt med äsen att göra... Hade du passat in lika bra INNAN de hela "Bröt ut" oxå..?!

take care//Nikki

2008-04-29 @ 12:57:25
URL: http://bonies.blogg.se
Postat av: Alex

även om du passar in på alla symptomen innebär det ju inget av det du sist skrev. Det enda det betyder är att du har en sjukdom, som du troligt bör söka proffitionell hjälp för. Även psykiska sjukdommar har ofta en fysiologisk förklaring, så du är inte mer äcklig, freak, missfoster eller några av det du skrev, än vem som helst som blir sjuk.

2008-04-29 @ 12:59:25
URL: http://lovehatereligion.blogg.se
Postat av: LIZ

ja du kanske e misslyckad

2008-04-29 @ 13:17:12
Postat av: Rebecca

Heeej! hur är det.. läste just vad du skrivit o jag passar in på rätt så myket där...

hare bra kram/rebeccac

2008-04-29 @ 13:30:56
URL: http://www.brokenangels.logg.se
Postat av: bitte

låter preci som min föredetta bästa vän. gick inte å va vän med henne som förstörde vår vänskap på grund av hennes utbrott mot en hela tiden som förnekar att hon behöver hjälp

2008-04-29 @ 14:14:09
URL: http://blondiesliv.devote.se/
Postat av: Anonym

betyder inte att du har det.
slagit upp psykologiböcker och då stämmer det mesta in på mig med. depression, borderline, schizofreni, blaaa blaaa. kan fortsätta i evigheter. bara för att punkter passar in betyder det inget alls. en psykolog måste utvärdera dig för att fastställa. om jag skulle gå efter den listan skulle jag också ha borderline.
dramaqueen! ;)

2008-04-29 @ 15:21:18
Postat av: Citrin

Precis som personen ovan sa - en riktig psykologisk utredning behövs för att fastställa något sånt. Och jag kan upplysa om att man inte sätter den diagnosen på någon under 20 eftersom det 'passar in' på typ alla tonåringar. Håll tummarna för att du växer ur det, det är inte roligt att leva med...

2008-04-29 @ 17:23:20
URL: http://citrin.devote.se
Postat av: jag..

Min syster har sjudomen Borderline. :'/

2008-04-29 @ 18:27:14
Postat av: olivia

alltså jag har scrollat ner och läst din blogg lite.
ätstörningar är jobbigt osv osv, meen du verkar ju vara stolt?
för att du är så stört smal?
du lägger upp en massa bilder och tipsar om hur man får sjukdoomen.
fy faan

2008-04-29 @ 18:28:12
Postat av: jag..

Och säg snälla inte att det är " misslyckad, äcklig, annorlunda, freak, missfoster, skadad, konstig."

2008-04-29 @ 18:28:15
Postat av: jag..

Hoppas du inte tog åt dej.

ha en bra dag (:

2008-04-29 @ 18:28:58
Postat av: Anonym

Jag ska faan i mig anmäla dig din djävul! Vet du hur jävla puckad i skallen du är? Tror du att man väljer och är stolt över att ha anorexi? Du har aldrig funderat på vad ditt liv kommer att kanske innebära 17 år framåt i tiden? Självhat,isolering,social fobi,nada utbildning,inga betyg,kontroll,ångest,panikattacker,tusen vändor till olika behandlingshem,tvång,magsår,benskörhet,saltbalansrubbningar,medicinberoende.......hoppas du får ett lika pissigt liv som jag har så att jag slipper känna mig ensam,PUCKO!!!

2008-04-29 @ 19:05:33
Postat av: L

Jag kan inte ge ut min riktiga bloggadress här men oj vad jag håller med dig.

2008-04-29 @ 19:16:11
Postat av: Malin

Jag har borderline...
Finns inget som är så jobbigt som det, att inte kunna kontrollera sina känslor eller tankar.

2008-04-29 @ 19:19:03
Postat av: Anonym

Jag önskar av hela mitt hjärta att det finns bra människor omkring dig och som talar om för dig att du är värdefull! Jag hoppas att det finns åtminstone EN person som du känner förtroende för och som du kan berätta precis hur du känner det och hur du mår. Att det finns någon som hjälper dig och stöttar dig. Du är värd att må bra, kom ihåg det! Det finns hjälp att få. Det är en svår väg att gå, men värd mödan. Kram!

2008-04-29 @ 19:55:30
Postat av: Gothness

Fy fan vad jag känner igen mig. Har fått några olika diagnoser i mina dar, undrar om man inte egentligen hade kunnat sätta dom alla under rubriken borderline. Hur ska man orka leva med allt detta när ingen lyssnar och man inte orkar med folks välvilja?

2008-04-29 @ 20:33:05
URL: http://gothicnightmare.blogg.se
Postat av: Groll

Läs boken Zebraflickan, gå in på www.sofiaakerman.com

2008-04-30 @ 17:27:45
Postat av: Muppen

Passar in på mej

2008-05-01 @ 17:36:02
URL: http://muppens.blogg.se
Postat av: Nadja

"Vet ni vad det här är? Det är symptomen för borderline. BORDERLINE. Som i misslyckad, äcklig, annorlunda, freak, missfoster, skadad, konstig."

Jag känner en tjej som har borderline, och hon är sjukt jävla underbar. Hon är rolig, hon är smart, hon är intellektuel, hon är social - hon är så som många önskar att de var. Så att du är desperat att sätta en stämpel på dig själv kan man leva med, men att du drar och förolämpar
människor som faktiskt har fått den stämpel genom en PSYKOLOGISK UTVÄRDING (och inte för att de valt att googla sjukdomar och se vilken som passar in på en) är så jävla fel. Håll dig till din anorexia, som du har med stolthet, och känn dig hopplös, något du gör för att du vill, men ge FAEN i att dra ner människor som drar sig UR sina problem. Skärp dig.

2008-05-02 @ 00:53:29
Postat av: Ramon

Inte kan du diagnostisera dig med borderline via nån töntig internet test, bara en kompetent läkare inom psykologi branschen kan göre det.

Skärp dig kvinna och far ut lite. Sol och skratt kan bara göra dig bra.

2008-05-02 @ 12:33:49
Postat av: hej

alltså nån som har borderline har extremt kraftiga humörsvängningar. känner en som har det, och han kan absolut inte kontrollera sig till att leva ett normalt liv, utan kan skälla ut vem som helst när som helst osv. så jag tror inte du har borderline, kanske borderline light eller nåt. :p

2008-05-02 @ 14:56:17
Postat av: a.k

Jag har en mycket nära vän som är diagnostiserad med borderline, och även han skulle erkänna att de där symptomen stämmer in på i stort sett alla mellan 14-25
No need to worry, det är mer till det är bara en symptomlista

2008-05-03 @ 22:14:39
Postat av: C

Jag har diagnosen borderline & man är inte misslyckad bara för att man har en personlighetsstörning eller psykisk sjukdom [borderline, eller emotionellt instabil personlighetsstörning som det också heter, är just en störning]. Men visst fan är det jobbigt när man får diagnosen. Dock vill jag även påpeka att många av de symtom som beskrivs i listan, är sådana som nästan alla människor kan känna av & till, och som yngre personer känner i större utsträckning. Skillnaden är att de som lider av borderline, har vissa eller samtliga problem hela tiden, & för att diagnos skall kunna ställas av psykpersonal måste man uppfylla minst fem av de nio kriterierna för borderline & det skall innebära problem i ens vardag. Du hittar dem i länken jag skrev ut.

Ångest & såna saker tror jag i alla fall att man kan ha mycket problem med om man är sjuk i anorexi, som du ju är.

2008-05-04 @ 12:10:48
URL: http://sv.wikipedia.org/wiki/Borderline
Postat av: C

För övrigt reagerade jag, precis som nadia, negativt på: "det är symptomen för borderline. BORDERLINE. Som i misslyckad, äcklig, annorlunda, freak, missfoster, skadad, konstig." Du borde nog tänka lite mer på hur du uttrycker dig & inte trampa över folk bara för att du desperat söker uppmärksamhet. Fokusera på din anorexi istället, som jag inte alls tror att du vill ha, för det finns inget glammigt i ätstörningar. =( Jag har en ätstörning själv & det är helvetet på jorden. Nu kanske det känns okej för dig, men de inlägg där du beskriver din ågnest osv... en dag kommer du att känna så allt oftare, till sist är det bara det som finns kvar. Jag hoppas att du får hjälp.

2008-05-04 @ 12:16:00
Postat av: Jennifer

låter precis som mig ..

2008-05-04 @ 22:31:20
URL: http://popstars.blogg.se
Postat av: jessica

åh, tusen tack för att du tycker jag är misslyckad, äcklig, annorlunda, freak, missfoster, skadad och konstig. JÄVLA FETTOSLYNA!!

2008-05-12 @ 22:23:11
URL: http://showyourbodywhostheboss.blogg.se
Postat av: Anonym

herregud va outbildad du är

2008-05-18 @ 12:51:06
Postat av: Mikaela

Vet hur du känner dig. Men det är så mycket mer.. Klamra dig fast i livet så gott det går , alla lyckoönskningar till dig kram

2010-08-27 @ 15:38:45
URL: http://minimikaela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se