Shoppat och pratat



Jag har varit och shoppat en massa inför Greklands - resan. (Ångest i provrummet? Javisst!) Fyfan vad kul det ska bli.

Jag shoppade med en vän, och nu satt vi och pratade en stund innan hon tog tåget hem. Hon sade: "jag har ju solklar anorexia, jag måste tvinga mig själv att äta varje dag, jag måste tvinga mig själv att inte sluta äta... varje dag, varje måltid."

Och vet ni vad jag tänkte? Först blev jag lite chockad. Orka vara så öppen med anorexia? Orka att hon väger 10 kg mer än mig?

Vet ni vad jag tänkte sedan, när hon hade åkt hem? Hon har rätt. Varför "smyga" med anorexia? Det bidrar ju bara till att sjukdomen trycks undan ännu mer, blir något man skäms över och inget man talar om, och då kommer det aldrig att komma några bra behandlingar.

Och vad spelar det för roll att hon väger 10 kg mer än mig? Anorexia sitter i huvudet, inte i kroppen. Måste man tvinga sig själv att äta för att man absolut inte vill - ja, då ÄR det en ätstörning. Spela roll hur mycket man väger?

Kommentarer
Postat av: sofia

vikten betyder ingenting, kan inte visa något.

Kämpa på!!!!

2008-07-03 @ 22:05:07
URL: http://sowlander.blogg.se/
Postat av: Lolah

Hej du jag skulle bara tipsa om du nångång funderar på behandling eller så, så var jag och min kompis med på ett ställe i Mora som är helt fantastiskt.



fyi liksom :) kämpa på <3

2008-07-03 @ 23:22:13
Postat av: Minken

Wow, det är en stor dag i AnnaP:s liv. Insikt! Icke att föraktas.



Open mind. Open source. Open world.

2008-07-03 @ 23:30:05
URL: http://blogg.minken.org/
Postat av: Malin

grymt bra skrivet. tänk om man tänkte så.. det är ju som du säger, tvingar man sej att äta så har man en ätstörning.

2008-07-04 @ 00:17:38
URL: http://maaalinlarsson.blogg.se/
Postat av: ana

vikten betyder visst för medicinska diagnosen anorexia. då gäller undervikt, bortfallen mens och snedvriden kroppsuppfattning. Men visst för att ha en ätstörning spelar vikten ingen roll, därför det finns ätstörning uns som du och din kompis lär ha

2008-07-04 @ 08:26:16
Postat av: Anonym

En sak jag undrar, ifall du vet.. Om man dricker väldigt mycket vstten, så mycket att magen svullnar upp (1-2 liter), kan det då se ut som att man har fettat till sig lite dagrn efter? Jag menar, jag känner mig svullen i ansiktet, magen, insidan av låren... Kan det vara vattnet som sedan försvinner och blir normalt sen eller är det helt enkelt maten man åt den dagen?

2008-07-04 @ 13:38:48
Postat av: ...

om du inte ska skämmas för att du har anoreksia så kan du väll lägga upp en bild på dig själv så man får se hur du ser ut?

2008-07-04 @ 13:42:48
Postat av: jag

Jag undrar bara om du kommer ha en sån där frågestund någon mer gång? För när du hade det kom jag inte på en enda fråga och nu har jag väldigt många. Kram :)

2008-07-04 @ 13:44:44
Postat av: wera

WORD! Nu sa du en sanningens ord! <3

2008-07-04 @ 14:24:45
URL: http://signalsubstans.blogspot.com
Postat av: Sanna

Du har så rätt, även en överviktig person kan han anorexi. Men dom är det ingen som tror även om dom skulle vara öppna med det..

2008-07-04 @ 19:13:26
Postat av: Anonym

Okej nu är jag förbannad.

"vikten betyder visst för medicinska diagnosen anorexia. då gäller undervikt, bortfallen mens och snedvriden kroppsuppfattning. Men visst för att ha en ätstörning spelar vikten ingen roll, därför det finns ätstörning uns som du och din kompis lär ha"

ANNA SOM HAR DEN HÄR BLOGGEN LIDER NOG IIIINTE AV UNS? HON ÄR JU UNDERVIKTIG (BMI, HALLÅ?!)

"Du har så rätt, även en överviktig person kan han anorexi. Men dom är det ingen som tror även om dom skulle vara öppna med det.. "

ÖVERVIKTIG? DET SA HON ALDRIG? ANNAS VIKT PLUS TIO KILO ÄR INTE ÖVERVIKT, PUNKT SLUT.

2008-07-04 @ 19:30:51
Postat av: Mary

Alla tjejer/killar med anorexi har oftast haft ortorexi men främst UNS. Alla med anorexia HAR haft UNS innan dom blev underviktiga (om dom inte redan var det från början). man har inte anorexia om man inte är underviktig. inom läkarna säger dom bmi någonstans mellan 17,3 eller 17,5 kommer inte riktigt ihåg.

vet inte men vissa här skriver lite aggressivt ibland.

2008-07-05 @ 11:39:52
URL: http://balletdestination.blogg.se/
Postat av: RiotGirl

Jag håller med om att anorexi och andra ätstörningar sitter i huvudet och inte i vikten. Det gör nog de flesta. Men LÄKARNA GÖR DET INTE. Det är så jävla puckat att ätstörda inte får hjälp förrän de är farligt underviktiga. De vill spara på vårdkostnader, men det tar ju så mkt längre tid för folk att bli friska om det måste gå så långt innan de får hjälp så det sparar ju inte alls pengar.



Jag hade anorexi för några år sedan, jag vägde tillräckligt lite också. Sedan försökte jag bli frisk på egen hand för jag ville inte att någon skulle veta. Jag klarade det ganska bra, men ångesten försvann aldrig helt och hållet. Nu mår jag sämre igen och har börjat utveckla en hetsätningsstörning (överäter men spyr inte) istället. Problemet är att jag har en låg normalvikt och inte är i närheten av övervikt = ingen tar en på allvar.

2008-07-06 @ 12:25:58
URL: http://ettpsykfallsvardag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se