Bloggkommentatorerna och anorexi

Vet ni vad? Jag är riktigt jävla förbannad just nu. Riktigt, ruggigt, galet ARG. På vad?

Folk som ser ner på oss anorektiker.

Seriöst, vad fan är det för fel på er som ser ner på oss ätstörda? Jag kan FÖRSTÅ varför man ser ner på en människa som VILL ha anorexi, för det är faktiskt ganska tragiskt. Men att se ner på och känna sig bättre än någon som har en sjukdom?

Det är som att jag skulle se ner på alla handikappade. ALLA är lika mycket värda! Min anorexi gör mig INTE dum, hur mycket ni än vill tro det. Folk tror att dom kan behandla oss hur som helst - och vet ni vad? Det är FAN INTE OKAY. Inte okay någonstans.

Jag ser det överallt. Folk som skriver nedlåtande om och till anorektiker - fast det värsta är ändå dom som inte svarar alls för att det är en anorektiker. VAD är det som gör det okay? Tror ni att jag är dum i huvudet? Det är skillnad på att vilja hjälpa, ha medlidande och tycka synd om. Jag vill fan inte ha erat jävla medlidande. Jag vill inte att ni tycker synd om mig.
Vad jag VILL är att ni behandlar mig som en människa. Och att ni inte ser ner på andra med samma sjukdom som mig. Jag kan se er framför mig. När någon säger "anorektiker" snörper ni på munnen och ser lite överseende på varandra, kastar lite menande blickar. Det är för fan som i skolan, som mobbning. SLUTA MED DET GENAST.

Hade jag sett er i verkligheten hade jag gått fram till er och bitchslappat upp er.

Kommentarer
Postat av: Little

Jag känner igen mig helt och hållet i det du skriver. Man blir både idiotförklarad och förskjuten på en och samma gång. Visst, anorexi är KANSKE ett i- landsproblem men för den sakens skull inget val man gör livet. Jag vet inte hur många gånger jag erfarit att folk har gjort narr av mig för att jag är liten och tar lite plats. Dumma skämt som går över styr och som egentligen är direkt sårande. Stå på dig och låt ingen trampa på dig...

2008-11-23 @ 22:29:11
URL: http://thebetslittlegirl.blogg.se/
Postat av: S

Jag vet hur du menar. Det är inte kul.

2008-11-23 @ 22:39:00
URL: http://truecolours.blogg.se/
Postat av: Anonym

bra inlägg som vanligt! men vad hade det med bloggkommentatorerna att göra? krya, vet hur du har det just nu♥

2008-11-23 @ 22:49:57
Postat av: tess

kan verkligen förstå att du blir arg, blir själv arg på folk som ser ner på anorektiker fast jag inte har anorexi. tror dock att det är många som inte har någon kunskap som ser ner på anorexier. tråkigt, tycker inte direkt de ska ha en åsikt om något som de inte vet så mkt om.

2008-11-23 @ 22:59:07
URL: http://thebibleofme.blogspot.com
Postat av: AnnaP

Anonym: Bloggkommentatorerna är riktiga haggor. Dom hade en tävling, jag vann, och dom gav mig inte priset för att jag är anorektiker. Dom svarar på allas kommentarer förutom mina, och jag förstod verkligen inte varför!



Efter ett tag kom svaret: dom gjorde ett inlägg om anorexi - bloggar. Dom skrev att vi var patetiska, äckliga och korkade. Att vi var tragiska och sorgliga. Dom tror att dom är så mycket mer än andra. Jag klarar inte av sådant.

2008-11-23 @ 23:19:32
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Mia

Bra skrivet! Tror dock att folk stör sig mest på bloggar som peppar andra till svält/anorexi. Eller vad vet jag, så tänker jag iaf.

2008-11-23 @ 23:22:46
URL: http://mypaperheart.blogg.se/
Postat av: A

Håller verkligen med dig, stå på dig Anna! Såvida man inte är 'frisk' anorektiker så får man varken höras eller synas. Jag menar inte att man skall glamorisera, men varför idiotförklara oss som inte kan hjälpa att vi är sjuka, och som inte sticker under stol med vilket helvete det är och att vi gör vårt bästa för att bli friska, trots att dagens vård inte är så utformad att den kan hjälpa alla. Själv dör jag hellre än accepterar en vårdform där jag reduceras till en diagnos utan värdighet eller respekt.

2008-11-24 @ 00:01:03
Postat av: linnéa

Grymt bra inlägg, verkligen! Och yes, jag går i öppenvård nu, varit inlagd o sånt där också, stående erbjudande finns om dagvård eller slutenvård men det passar inte in i mitt liv just nu. Får du själv behandling? KRAM

2008-11-24 @ 00:01:58
URL: http://flyfranallt.blogg.se/
Postat av: ronnie

grymt dåligt inlägg...för ännu en gång så identifierar du dig ed en sjukdom som du inte vill ha och försvarar den och det är LÖJLIGT!



du är inte korkad men du har en sjukdom som gör dig korkad och den håller du fast vid som om det vore ditt hjärtebarn. om du vågade släppa på den och leva normalt äta normalt och ta ansvar för dig själv och ditt liv som en vuxen så skulle du bli behandlad så också. men det kan du inte och det är dumt och korkat.



om du slutar se dig själv som anorektiker enbart utan fokuserar på att vara Anna eller vad 17 du heter på riktigt men med en sjukdom som du vill bekämpa då har du mitt och säkert många andras fulla stöd. Men just nu är du någon som älskar sin anorexi så heligt att du inte törs leva ett liv utan den.



så jag tycker du är korkad och det står jag fast vid lika länge som du fortsätter bete dig sjukt!





2008-11-24 @ 00:33:24
URL: http://wasabilicious.blogg.se/
Postat av: Dennis

Tack, vad glad jag blir. :)

2008-11-24 @ 04:40:21
URL: http://www.dennism.se
Postat av: Anja

Svar:

Var någonstans har jag skrivit att du är mindre värd?

Och om du inte vill att folk ska krama dig för du antagligen (?) går igenom ett helvete så behöver ju inte alla som har ätstörningar känna så.

Så, nu svarar jag på din kommentar som vem som helst! Jag dömer inte.

2008-11-24 @ 06:55:29
URL: http://originalet.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag håller med "orginalet". Varför är det konstigt att vilja krama någon som lider av en ätstörning? Och varför är det konstigt att tycka synd om någon med en ätstörning? Det är ju, som du skriver, en sjukdom. Jag tycker synd om sånna med ätstörningar precis som jag tycker synd om sånna med cancer. Jag har aldrig haft en ätstörning så jag kanske inte förstår men förklara någon!!? Varför är det fel att tycka synd om någon som drabbats av en sjukdom?

2008-11-24 @ 07:46:23
Postat av: Louise

folk har så otroligt LITE kunskap om ätstörningar.. de flesta blir arga/besvikna på en när man inte vill ha en extra bulle direkt efter fikat.. dom förstår inte. att vara ätstörd handlar inte bara om att man vill vara smal, för jag ser mig redan som smal. men (åtminstone i mitt fall) handlar det om kontroll. jag har så JÄVLA SVÅRT att släppa på den där kontrollen. Tror på allvar att allt bara kommer gå utför om jag gör det, det fanns ett tag när jag inte ens vågade äta ett extra russin för jag trodde det skulle få mig att tappa kontrollen helt och börja hetsäta och rusa upp i vikt!

2008-11-24 @ 09:01:42
URL: http://myworld2.bloggspace.se
Postat av: Sara

Du har anorexi och är fullt medveten om det men ändå publicerar du bilder på magra modeller och länkar till kaloritabeller. därför det går inte att ta dig på allvar. Du hjälper ingen med den här bloggen, inte ens dig själv.



Din anorexi gör dig visst dum, förstår du inte det? Det går inte att tänka klart om man inte äter, hjärnan kräver en massa energi för att fungera optimalt.

2008-11-24 @ 09:10:09
Postat av: Sara

Nu såg jag att du hade en rubrik under kategorier som du benämner "thinspo".



Förstår du inte hur skadligt (och patetiskt) det här romantiserandet är?

2008-11-24 @ 09:23:19
Postat av: Ida

Jag håller med "ronnie" och "Sara" verkligen.

Du bevisar inget.





2008-11-24 @ 10:02:40
Postat av: Anonym

Håller verkligen med Ronnie!!

Jag skulle aldrig Se upp till en anorektiker! usch!

2008-11-24 @ 10:54:24
Postat av: Mira

bloggkommentatorerna är riktiga jävlar! du är inte den enda som vill bitchslappa upp dom!!

2008-11-24 @ 11:11:34
Postat av: Nadja

jävlar vad det finns en massa dumma kommentarer här, från båda håll.



Du är inte dum som person - du verkar vara jävligt smart faktiskt överlag. Men när det kommer till anorexian så är du delad, ibland ser man att du försöker bli av med den, att du inte vill ha något med det att göra, men ibland vänder du dig TOTALT och börjar försvara det du SJÄLV kallar sjukdom och säger att du inte vill vara utan den.



Ingen har sagt något om att du är mindre värd, utan det var du som tog upp det. Du verkar ta minsta lilla grej som en pik, vilket det inte alltid är.

2008-11-24 @ 11:31:50
Postat av: Anja

Svar:

Jag tycker inte det är nedlåtande iallafall. Om det är något som är nedlåtande är det Kissie (om du läser hennes blogg?) som blir förbannad på folk som har anorexia, som om man väljer det? Aja. :) Hoppas det löser sig för dig iallafall och du blir frisk.

2008-11-24 @ 12:15:47
URL: http://originalet.blogg.se/
Postat av: Susanne

Det är ju tyvärr så att det är lättare att ogilla personer än att försöka förstå sig på dom. :/

2008-11-24 @ 12:44:39
URL: http://susannefors.blogg.se/
Postat av: anonym

Förstår inte hur folk kan skriva så mycket skit i sina kommentarer ibland... -_-'



Jag håller med dig! Vi försvarar knappast vår sjukdom, men oss själva. Anorektiker är också människor, ändå pratar tjejerna bakom min rygg när jag inte äter, och alla pratar VERKLIGEN när de ser mina armar. Jag blir så jäkla ledsen. Jag vill inte vara sjuk men det blir inte lättare när vi hör skit. Det bidrar ju bara till att man blir mer deprimerad. Tack för ett bra inlägg iallafall...

2008-11-24 @ 14:27:52
URL: http://blackanonym.blogg.se/
Postat av: sofia

va? vad har de gjort? kan du inte citera och länka så att man kan få något grepp om vad du upprörs över?

2008-11-24 @ 17:43:37
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Postat av: Anonym

bloggkommentatorerna skrev "Anorexia-bloggarna däremot är inget kul, bara tragiskt." och det är ju sant. det är tragiskt. tragiskt betyder sorgligt och synd. vad skulle de skrivit då? "anorexia-bloggarna är skitroliga, det bästa jag läst på länge!"

2008-11-24 @ 22:16:02
Postat av: Civilwar

Förstår inte. Anorexia är en sjukdom.

Folk som tycker människor med anorexia är tragiska,patetiska osv lär inte ha något kul liv.

Alltså, de kan ju lika gärna tycka en cancerpatient är lika tragisk för att den också har en sjukdom den inte rår för.

Anorexia är en sjukdom, cancer är en sjukdom. Båda dödliga. Förstår mig inte på folk som dömmer en. Så trött på sånna människor så man kan spy på dom.

2008-11-25 @ 12:01:52
URL: http://Nope.
Postat av: Paulina

Hej! Det är första gången jag är inne på din blogg, tänkte bara kommentera på detta inlägget och säga att det är väldigt svårt att sätta sig in i hur en anorektiker tänker. Därför blir det nog lätt att man istället tycker synd om dem eller idotförklarar dem. Det tycker jag inte är rätt så klart, speciellt inte att idiotförklara någon som lider av en sjukdom i alla fall! Däremot så kan jag faktiskt inte hjälpa att jag tycker synd om en människa ifall den har anorexia... man skulle ju vilja rädda alla från den sjukdomen, eftersom det verkar förstöra så många liv!



Sen förstår jag inte riktigt om detta är en pro-ana-blogg eller om du skriver om din kamp ur sjukdomen?



För sådana där pro-ana bloggar, vad fan är meningen med dem?!

2008-11-25 @ 21:23:19
URL: http://bryno.blogg.se/
Postat av: Anonym

Civilwar:



Du har inte funderat på att en cancerpatient INTE kan VÄLJA att bli frisk? H*n är helt beroende av att det är "rätt" sorts cancer och att tumören inte blivit för stor/spridit sig till fel ställen. En anorektiker KAN faktiskt VÄLJA att bli frisk!

2008-11-25 @ 23:27:50
Postat av: fanny roethlisberger

okej, känns inte som om särskillt många kommer ens orka läsa min kommentar, kanske inte ens du Anna. men jag skriver iafl, för jag vill få ett och annat sagt här känner jag.

1) man får anorexi av helt olika anledningar. jag tex ville bara bli lite smalare. min vän å andra sidan tränade bara för mycket och åt egentligen helt normalt, men det räckte inte. andra vill bara vara "nyttiga". osv. det börjar olika med man hamnar i en ond spiral. en spiral av tvång och ångest. det är inte längre EN SJÄLV som styr över ens kropp, det är en stark, stark kraft - ÄSen.

2) "en anorektiker kan välja att bli frisk", ursäkta?! den som kläckte ur sig denna kommentar är antingen totalblåst eller vet inte ett skit om anorexi. precis som jag nyss skrev så är man inte längre sig själv när man kommit så långt att man verkligen är sjuk. innerst inne kanske det finns någo i en som säger att man borde äta mer, att man inte borde spy osvosv. men sjukdomens ord ekar högre i huvudet, allt man hör är dens order. man är övertygad om att man gör man minsta lilla fel så är man ett stort fail.

3)jag har själv skrivit på min blogg hur mycket jag hatar proana-bloggar. men inte för att de kanske är ätstörda, utan för att de UPPMUNTRAR och peppar andra till att bli det. som att det vore det enda rätta. att bara om man min mager så blir man vacker och lycklig. sen finns det andra anorektiker, som jag själv(och kanske du anna?) som egentligen VILL bli friska. som ser baksidan av sjukdomen och som faktiskt vågar berätta om den, inte bara romantisera det.

ja, det var väl allt. den som vill får gärna kolla in på min blogg, läsa lite längre bak i tiden och se hur jag gått igenom denna hemsak sjukdom. och du anna - kämpa ! <3

2008-11-26 @ 09:06:35
URL: http://roethlisberger.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fanny:



Jag skrev inlägget ovanför ditt, riktat till Civilwar. Och jag är varken totalblåst eller vet inte ett skit om anorexi. Jag har varit sjuk i anorexi. Och jag har utbildat mig till ett yrke där jag som en del av arbetsplatsförlagd praktik fick tillbringa några veckor på en sluten avdelning för SVÅRT ätstörda patienter. Innan jag gjorde det fick jag en grundlig teoretisk utbilding om ätstörningar. Det i kombination med mina egna erfarenheter av att ha varit sjuk själv gör mig varken totalblåst eller helt okunnig.



Jag är ett exempel av FLERA personer med anorexia som VALT att bli friska. Det kan ta flera år, det kan ta en livstid innan man kommer dit, men det går inte att blunda från faktumet att det ÄR så. Jag vet en tjej på avd. där jag hade praktik som hade varit svårt sjuk i 20 år men helt plötsligt en dag så vaknade hon upp och sa att nu får det vara nog, nu ska jag bli frisk. Och det är naturligtvis ingenting som sker i en handvändning, hon har fått kämpa och hon har tagit många återfall och kommer aldrig helt bli frisk från demonerna som spökar i hennes huvud men hon är inte längre anorektiker. Sedan vet jag att det finns andra som har kommenterat i denna bloggen som också valt att bli friska. Så kom inte och säg att man inte kan välja att bli frisk från anorexia för det är en ren och skär LÖGN. Däremot är det inte så himla lätt som vissa tycks tro...

2008-11-26 @ 22:21:27
Postat av: M

Hah, du skulle knppt orka bitchslappa. Du skulle dra opp handen och sen grina lite.

2008-12-06 @ 02:07:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se