Frågor och svar, sista delen

Vad har du för drömmar inför framtiden?

Jag vill plugga, resa, jobba. Framförallt resa. Lära mig nya språk, det är kul med språk!


Vad vill du jobba med?

Alltså.. jag vet faktiskt inte. Något med teknik och där jag får resa mycket.


Är Boyie en kille som du vill leva resten utav livet med?

Boyie är den typen av kille som man gifter sig med faktiskt. Han är en äkta svärmorsdröm. Så ja, det är det nog.


Hur gammal är du?

20.


När fick du diagnosen anorexia?

Var det ett år sedan? Minns inte riktigt. Står i bloggen någonstans.


Tror du att man kan bli frisk från anorexia eller blir man bara en fet anorektiker?

Jag tror att man kan bli frisk. Jag måste tro på det. Men jag tror även att folk som har mer problem än anorexi har svårt att ta sig ur det. Om du har blivit misshandlad hela livet och tar ut det på maten, då är det svårt att sluta med det. Det är något som tröstar och ger stöd i en orolig vardag.


Tror du att DU kan bli frisk?

Ja, det tror jag. Jag måste tro, för annars kan jag lika gärna lägga mig ner och dö. Anorexi, vad är det för jävla liv?

Du får ALDRIG förlora hoppet. Visst, vissa dagar är jobbigare än andra. Men det går över!

Vem var det som våldtog dig?

Vem? *Skrattar bittert* Du menar vilka?


Vilka droger har du träffat?

Dom flesta, faktiskt. Vissa trevligare än andra.


Var länge sedan du skrev om hur det går med att bli frisk, bortsett från vissa specifika matsituationer. Hur gick det med din mormors doktor? Kämpar du aktivt varje dag? Funderar du på att söka hjälp igen, kanske gå tillbaka till Mando?

Nej, Mando och andra ätstörningskliniker tror inte jag passar mig. Det passar många men inte mig. Jag har så stark personlighet och stark egen vilja, jag blir galen om någon ska bestämma över mig. Och jag klarar inte av daltande. Andra får självförtroende av det.


Det går bra med doktorn. Jag går ju upp i vikt, och om det är det som krävs för att bli frisk then so be it.


Har du blivit utsatt för sexuella övergrepp?

Ja.


Favoritalkohol? Klarar du av att dricka alkohol i din anorexi?

Jag gillar inte alkohol, eller, jag gillar det när jag är olycklig. Eller väldigt lycklig. Jag gillar inte fulla människor och jag gillar inte vad alkohol gör med folk.

Om jag dricker så dricker jag vitt vin, champagne eller cider.


Väger du som minst nu, eller har du varit ännu mindre?

Jag har varit mindre. Väger fyra kg mer nu.


Vad äter du för mediciner?

Atarax för ångesten/sömn. Magsårsmediciner ibland och sedan äter jag en annan medicin för en annan åkomma.


Om du fick en hel dag där du fick äta utan ångest, vad skulle du äta då?

Godis, tror jag. Mat har jag hyffsat lätt för. Men godis och bröd, mackor, våfflor, spaghetti.

Kommentarer
Postat av: Felicia

I januari förra året blev jag utsatt för gruppvåldtäkt och misshandel... Om du vill skriva av dig och dela tankar med får du gärna kladda ner några rader.



Kryapå dig!

2009-04-20 @ 18:42:24
Postat av: L

Jag älskar din blogg, det gör jag.. Men kära du, ljuger du för oss?



"



"Man kanske borde prova på yoga? Jag har hört att det är avslappnande och om det är något jag behöver så är det att slappna av. När jag stressar så hetsäter jag alltid, speciellt när jag stressar över skolan.

2007-10-17 @ 17:10:28 Permalink Träna Kommentarer (2) Trackbacks (0)



--------------------------------------------------------------------------------

Jävligt förbannadPå väg tillbaka till skolan möter jag en halvtjock, tragisk tjej. Hon var kanske i 20 års åldern, ganska söt men väldigt mycket vanlig Svensson. Blek som en mus, vanliga jeans, vanlig tröja, vanlig jacka, MAINSTREAM, ska se ut som alla andra.



Jag gick förbi henne. Och hon glodde avundsjukt på mina ben. Tro mig, jag kan den där blicken, för jag har själv glott så på så många modeller att jag vet.



Och vet ni vad jag kände? Ilska. Jag blev förbannad. För i sina händer höll hon ett kakpaket av något slag, och en ask Toffifee. Tror hon att jag äter? Tror hon att jag smäller i mig Toffifee och sen ligger och önskar att jag var smal? Har hon en jävla aning om hur hårt jag kämpar för att se ut som jag gör? Har NÅGON en jävla aning om hur hårt jag kämpar? Att jag sedan, ibland, ger upp och kastar i mig allt jag ser, allt som är förbjudet. Och att jag sen spyr i timmar för att jag FÅR INTE bli tjock, får inte gå upp i vikt som en förlorare. Har hon en aning om att jag sedan ramlar ihop i en hög och grinar som ett litet barn för att jag inte kan vara normal, att jag inte kan äta NÅGOT utan att börja hetsäta, och för att jag är så misslyckad?



"





"jag har aldrig hetsätit någonsin."

Det såg ut som att du gjorde det ganska mycket förrut, om man kollar på riktigt gamla inlägg..

Men jag har varit med dig ett tag nu och ajg vet att du inte har det lätt. Tro mig, haha, jag känner precis samma coh jag vet hur det är, absolut. Och jag dömmer dig inte, för du är så jävla stark. Du är inspiration nu, och du kommer klara av att bli frisk hur lätt som helst.



Jag menar alltså inget illa i detta. Men jag vill bara veta om det är ärlighet du använder dig av, för sånthär dyker upp ibland. Två olika sidor av dig liksom.

2009-04-20 @ 19:04:21
Postat av: Ellis

Sjukt.. Vi väger lika mycket du och jag nu. Jag är någon enstaka cm kortare än dig. MEN jag har mens, och är inte stämplad som anorektiker, jag äter dock hela tiden men går inte upp i vikt... Skönt att du åtminstone kan gå upp nu när du får hjälp. Jag har testat de där dryckerna du tar, funkade inte för fem öre. OCH jag tog med en måltid...

2009-04-20 @ 21:20:55
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: emelie

måste fråga en sak, vad skulle du göra ifall någon av dina kompisar eller din pojkvän började prata om den här bloggen?

typ säga ba ååh har ni läst den här bloggen om tjejen som har anorexi som kallar sig för Paris. Skulle du kunna spela med eller skulle du....ja vad skulle du göra?

tack för svar.

2009-04-20 @ 22:34:58
Postat av: Matilda

Jag måste bara slänga in en fråga, du får gärna svara i min mejl. :)

Tror du att du skulle ha lättare att bli frisk om du inte skrev något om mat, ångest och träning i din blogg och/eller om vi inte kommenterade om något som har med ovanstående att göra? Du säger ju att du egentligen inte vill att folk ska prata med dig om vikt och mat och sånt, gäller det på nätet också? Kram <3

2009-04-21 @ 06:35:08
URL: http://imatildashuvud.blogg.se/
Postat av: DPYKM

Vet du vem Eniwekwe på youtube är?

Hon jobbar (genom sina videos) med att uppmuntra anorektiker till att bli friska. Hon jobbar speciellt med det här att inte tappa hoppet. Jag tycker i alla fall att hon är fantastisk :)



Hennes sida: http://www.youtube.com/user/eniwekwe?blend=1&ob=4

2009-04-21 @ 09:34:12
URL: http://dontplayyouknowme.blogg.se/
Postat av: Paris

Tack Felicia =)



L, nej, jag ljuger inte. Jag HAR kastat i mig mat, jag har ätit för mycket, jag HAR kräkts en jävla massa i mitt liv. Fast när jag började på Mando fick jag veta att det inte var hetsätningar?



Jag har inga problem med att säga att jag har bulimiskt beteende, om jag nu skulle ha det. Men det är skillnad på att äta en Daim - glass och kalla det att kasta i sig en massa glass. (Observera att det inte är jag som säger att det är skillnad, det är personalen på Mando).



emelie, det vet jag inte. den dagen den sorgen.



matilda, nej, jag tycker att det är skönt att skriva av mig här, för det ni säger har inget med mig att göra i verkliga livet, om du förstår vad jag menar =)



DPYKM, tack för tipset =)

2009-04-21 @ 10:48:15
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: s

Ursäkta, men hur kan man vara så dum och skriva så personliga saker om vad man väger och vad man har ätit osv. Det finns andra här som försöker bli friska men blir nerdragna av andras bloggar som BARA ger utt negativ energi. Jag tycker du ska sluta skriva sånt! För du förstör för oss andra!

Men KÄMPA PÅ!

2009-04-21 @ 11:30:07
Postat av: Paris

Det är också därför som jag har valt att INTE skriva detta tidigare i bloggen. Vi har haft enorma diskussioner om det här.



Varför ska jag skämmas över min vikt? För många gör det idag. Jag vill stolt kunna basunera ut: Jag är 17 fucking 6 cm lång och väger 4 jävla 7 kg. Jag vill, och kommer, också kunna säga samma sak när jag väger FEMTIOSJU. Be proud of what you are, liksom.



Och var har jag skrivit vad jag äter?

2009-04-21 @ 18:23:45
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Lloyd

Man KAN bli frisk! Jag är ett levande exempel, och jag lovar dig, jag LEVER och NJUTER av det!

2009-04-21 @ 21:38:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se