Frågor och svar!

Hur mycket och ofta tränade du när det var/är som värst? O fortsätt kämpa för att bli frisk, du ÄR värd det! Både för våran ;) och framför allt DIN skull! :D

Numera orkar jag inte träna längre. Orkar oftast inte ens rida om dagarna, så det blir väl mest promenader. Förut kunde jag träna upp emot 6 timmar om dagen.

tränar du fortfarande för minna telde?

Nej

Undrar varför du inte vill åka till något behandlingshem och ta upp kampen för att bli fri från anorexin?

För att jag inte tål att bli behandlad som en efterbliven, eller som ett barn. Tyvärr är det oftast sådana figurer som jobbar på behandlingshem, och jag hatar det. Psykolog fungerar bra för mig just nu.

Vad hatar du mest i världen?

Det jag precis skrev, haha. Att bli behandlad som korkad, eller att bli behandlad som en TJEJ i internationella sammanhang. Män från andra länder brukar inte ens hälsa på en.

tror du att man helt kan bli fri från aneroxian?

Ja, det tror jag faktiskt.

Hej!
Hur ser du på andra människor? Alltså tänker du typ "Oj hon borde verkligen tänka på vad hon/han stoppar i sig" eller tycker du det är deras ensak? Tänker du bara på vad det är du själv gör?

Lite krånglig fråga men jag hoppas du förstod.
Ha det bra!

Jag kollar alltid in utseendet på andra människor, det måste jag erkänna, för det gör alla och det vore idiotiskt att erkänna något annat. Däremot är jag väldigt noga med att inte döma folk vid första ögonkastet, för det är jag van vid att folk gör med mig, och jag hatar det.

 

Hur går det för dig i skolan? Trivs du? Är det svårt?
Äter du skollunch?

Tja, inte så bra… jag orkar inte koncentrera mig så mycket. Men det händer mycket i mitt liv just nu också. Trivs gör jag, och det är inte speciellt svårt. Nej, jag äter inte skollunch.


Vad har du för planer för julen + vintern i allmänhet?

Resa!


Vilken mat tycker du är lättast att äta? Vad ger dig mest ångest?

Flytande kalorier. Tung mat som pasta ger mest ångest

På en skala från 1-10, i vilket skede av tillfrisknandeprocessen tycker du att du är?

5 – 6.

Är det ingen i din omgivning som blir arg/irriterad på dig när du inte äter/äter så lite?

Jo, men jag är oftast ensam och undviker folk som blir irriterade på mig eller försöker få mig att äta.


Vilka bloggar läser du?

Just nu läser jag faktiskt inga. Hinner inte.

 

Har du någonsin träffat en bloggläsare?

Javisst! Ganska många faktiskt. Och jag har lärt känna en massa fina och underbara människor genom bloggen.


Hur många av dina bekanta tror du känner till din blogg?

En hel del tyvärr, verkar det som.


Hur hittade din mamma din blogg? Berättade du om den för henne? Vrf?

Ingen aning faktiskt. Jag berättade inte om den så hon måste ha hittat den när den var på Aftonbladets hemsida. Men jag tror inte att hon läser den längre.


Lider du av tvångstankar?

Ja. Sjukt många. Jag vill inte berätta vilka, för jag vet att det sätter griller i huvudet på folk. Om jag hör om någons tvångstankar har jag jättelätt för att ta upp dom.


Vad tycker du om:
-Anna Hibbs?

Artig och trevlig. Proffsig.


-Kissie?

Underhållande. Känner henne inte så jag kan inte säga mer än det jag har fått från hennes blogg… jag hoppas att hon inte tappar bort sig mer.


-DennisM?

Länge sedan jag läste hans blogg, men förstod snabbt att han var pro – ana, och vad jag förstår är han väl det fortfarande men med lite regler vid sidan om så han inte ska bli avstängd från blogg.se


-Bobby Oduncu?

Ingen uppfattning.


-Linn Herbertsson?

Det vet jag inte ens vem det är, hehe. Länka gärna!


Vad har du för åsikt om skönhetsoperationer?

Ingen egentligen. Om man inte trivs med sig själv så varför inte? Men man får akta sig så man inte förlorar sig själv i det där, det är väldigt enkelt.


Favoritmaträtt?

Oh, det ändras hela tiden, men kyckling, thai, kinamat och kryddstark mat i alla former just nu.

Varför börjar du inte äta igen? är det rädslan över att bli "tjock"?

Kram på dig! <3

Faktiskt inte. Eller inte bara. Det är bara så svårt att veta var gränsen går… äter jag för mycket får jag sådan kramp i magen att det känns som att jag ska dö. Det gör så jävulskt ont.  Kram!<3

Vem är din favorit-designer?

Hm, jag gillar verkligen Just Cavallis kollektion (F/W – 09) men annars är jag mycket för Marc Jacobs. John Galliano för hans kreativitet.

Om du fick byta liv med en annan person för tre veckor, vem skulle du välja?

Någon som bor väldigt fattigt, typ en gård nere i Indien, kåkstad i Afrika eller liknande. För att få perspektiv på saker och för att uppskatta min egen tillvaro mera.

Tycker du Sverige ska införa euro? Varför/varför inte?

Nej. Ja, eller visst, jag är för internationalisering, att vi ska tänka på oss själva som europeer och inte svenskar, men nej… kalla mig konservativ men jag gillar ändå att Sverige är ett eget land med egna lagar. Det blir lite för mycket med denna hysteri kring EU och att vi ska vara som ett och samma land. Vi kommer sluta som USA till slut.

Vad är din största "drivkraft" Vad får dig att stiga upp ur sängen på morgonen å orka ta dig igenom hela dagen?
Just nu, ingenting.


Hur länge planerar du att fortsätta blogga?
Så länge jag fortfarande hinner och så länge jag faktiskt hjälper någon.

Hur tycker du att du mår nuförtiden i jämförelse med de två åren du har bloggat?
Bättre, måste jag säga. Jag har väl i alla fall accepterat faktumet att jag är sjuk och gör något åt det.

Du har sagt nångång att du ibland får mejl av killar (!) med ätstörningar. Är det sant? Skulle du kunna berätta lite mera om det?
(Jag har aldrig hört talas om nån kille som lidit av ÄS, så därför är jag nyfiken.)
Haha, ja, vad vill du veta? Det finns killar med ätstörningar, både bulimiker och anorektiker, men det är inte lika accepterat som att vara tjej och ha en ÄS.


Har du några fobier?
Ja. Valar. Djupa vatten. Mörka, okända vatten. Får gåshud och ryckningar i kinden bara jag tänker på det.


Vad gör dig riktigt, riktigt ARG?
Att bli behandlad annorlunda på grund av den jag är. Att se andra bli behandlade dåligt. Dryghet.


Tror du på Gud?
Jag är kristen, jag tror på det mesta av aspekterna… Jag är halvreligiös skulle man kunna säga. Jag kan inte missbruka H*rrens namn iaf. Kan inte ens skriva det, haha.


Vad har du för politiska åsikter?
Blå, liberal. 80 % moderat, 10 % folkpartist, resten eget tänkande och lite miljöpartist – tänkande.


Ditt livs största misstag?
Att ha provat droger.


Om du hade fått leva om ditt liv, vad hade du gjort annorlunda?
Inte provat droger.


När slutade du vara pro ana å började kämpa emot sjukdomen? Vad var vändpunkten?
Det vet jag faktiskt inte. Kolla längre bak i bloggen, haha. Jag var ju pro – ana när jag startade bloggen för två (tre?) år sedan.


Favoritförfattare?
Åh! Många bra. Gillar böckerna som Neil Strauss har skrivit med olika kändisar. David Eddings, Terry Pratchett, J.K. Rowling för hennes härliga sätt att skriva känslosamt… Philip Pullman… och många, många fler. Älskar att läsa!

 

I vilken ordning klär du på dig kläderna på morgonen?

Nerifrån och upp.


Vilken käke borstar du först när du borstar tänderna?

Vänster nere.


Hur många har du träffat irl som känt till din blogg? Hur många av dem träffade du frivilligt?

Alla har jag träffat frivilligt. Och jag har träffat ganska många… flera av dom räknar jag till och med som mina närmaste vänner. Linn och Emma, känn er träffade, du med Ida.

Vad är du mest sugen på att äta just nu?

Ingenting faktiskt. Sitter med en kopp vaniljte framför mig.


Om du fick önska dig vad som helst för stunden, vad skulle du önska?

World Peace. Nej, men kanske fler timmar på ett dygn så jag hann göra mer saker på en dag.


Hur skulle du beskriva din klädstil?

Rock. Ombytlig. Klassisk. Chic. Välvårdad.


Hur skulle du beskriva din personlighet?

Glad, spontan, utåtriktad, självsäker, ödmjuk, envis.

finns det någon liten del av dig, eller stor, som faktiskt är glad över att du en gång drabbades av anorexi?

Ja. (Men jag måste tilläga att det faktiskt är den friska delen av mig… anorexin har gjort mig mer ödmjuk och insett att jag inte är så stor här på jorden.)

många ätstörda känner ju en sorts kärlek till sin sjukdom. det blir väl liksom... som ett eget litet barn?

Jag sade faktiskt det till min psykolog för någon dag sedan. När hon påpekade det ologiska i det jag framförde så gnällde jag tillbaka: ”men det är ju som mitt egna lilla skötebarn, det enda jag kan kontrollera och det enda trygga med mig själv”.

”Är det du eller anorexin som säger så?”

”JAG!”

”Vad tänker du på just nu? Vill du gå härifrån?” (mitt kroppspråk talade tydligt om detta för henne)

”… jag tänker… att jag inte vill. Vill inte, vill inte, vill inte.”

”Och vad påminner den rösten dig om? Hur gammal är den rösten?”

”Som en liten tre – åring som gnäller för att denne inte får som den vill.”

”Precis. Då kan vi alltså komma överrens om att anorexin gör dig till en treåring i huvudet. Och du som ville vara så smart?”

hur ofta har du sådana dagar som du faktiskt inte äter något alls?

Äter varje dag numera.


Vet du vad du vill göra med ditt liv?

Nej, ingen aning. Men det skrämmer mig inte längre. För jag vet att jag kommer att bli något. Jag kommer aldrig tillåta mig själv att sitta som 50 – åring i kassa på Ica.


Hur får man motivation att göra något som verkligen skrämmer skiten ur en? Som att t.ex börja plugga.

JUST DO IT. Börja bara. Det kommer rulla på när du väl fått upp farten.

 

Har du ofta huvudvärk p.g.a. att du äter för lite?

Ja.

vem är din förebild? och om du fick leva utan din anorexia en dag .. vad skulle du göra då? :)

Har ingen förebild. Försöker bara ta till mig vad intelligenta människor säger. Jag vet faktiskt inte. Kanske gå på bio och äta popcorn, gå ut och äta middag med tjejkompisar och dricka och äta det jag verkligen ville.

Jag tycker att du verkar som en oerhört färgstark och trevlig person bakom din anorexi. Började faktiskt läsa din blogg idag av en slump och tyckte den var oerhört gripande (och hemskt nog intressant och spännande).

Nu för att komma till min fråga: Har du lust att skriva med en bloggläsare på msn eller ta en fika?

TACK så mycket! Det glädjer mig jättemycket måste jag säga. Och JA, absolut. Maila gärna!

Tycker du att jag väger för mycket? Längd: 157 cm Vikt: 48 kg.
TACK!för att din blogg finns...
Kram

NEJ verkligen inte! Och bara för att inte säga nej kollade jag upp ditt BMI – som ligger på 19,5 – på gränsen till undervikt!  Så nej, verkligen inte. Kram!

Hur har det gått med Boyfriend och den andra killen?
Sen undrar jag också vad din drömvikt är.

Boyfriend och jag = over. Me and New Guy = true

Drömvikten måste jag erkänna ligger i alla fall under 50. (Hata mig inte…)

Har du någonsin försökt kontakta någon av dina läsare eftersom du har blivit så berörd av vad dom skriver till dig? (positiva grejer då)

Ja absolut. Jag svarar så ofta jag hinner, försöker verkligen hinna med men det är svårt, speciellt nu med skolan och allting annat som händer. Jag kan ha otroligt dåligt samvete för att jag inte hinner svara på alla mail och för att ni lägger ner så mycket tid och tanke på mig. Det glädjer mig, men gör mig samtidigt generad... önskar ni kunde ge den kärleken tillbaka till er själva! <3


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan du snälla svara, får man maila dig om man inte har någon annan att prata med och man känner att man måste få berätta det för någon för att man inte kan leva med att bära på något sånt här helt ensam?

2009-12-11 @ 21:58:47
Postat av: maria

"När slutade du vara pro ana å började kämpa emot sjukdomen? Vad var vändpunkten?"

ja det undrar jag med? jag fattar inte ens varför jag fortfarande läser4 din blogg för en kamp är det inte?

du säger att du inte vill bli behandlad som ett barn/efterbliven eller vad du nu skrev men det är ju just det man blir av svält. korkad!



och din blogg går utr på att hjälpa andra i samma sits? sorry men för mej är detta still en pro-anablogg



(skulle inte alls förvåna mej om du blir sur och inte publicerar denna)

2009-12-12 @ 00:43:07
URL: http://janemary.blogg.se/
Postat av: Kim

Jag missar alltid dina frågestunder... Får jag ställa en fråga i alla fall? Jag börjar bli lite för tung, på riktigt, och skulle vilja gå ner några kilon för att sedan stannna där. Du som verkar ha väldigt bra koll, vad ska man äta som är nyttigt och håller mig kvar på samma vikt?

2009-12-12 @ 01:47:11
Postat av: Oda

Hej :)

Du kanske kunde bli behandlingsassistens för ungdomar med ätstörningar, men då måste du vara frisk och inte extremsmal. det skulle trigga dem att vägra äta.

men sen, när du är frisk?

för det ska du bli :) frisk, lycklig och hälsosam - de orden kanske skrämmer en nu, men sen - då jävlar vad härligt det kommer bli att väga lagom och käka middag med vänner och vara glad så att det bubblar i hela kroppen till och med utan att ha druckit.

2009-12-12 @ 11:09:24
URL: http://odaskamp.blogg.se/
Postat av: Zandra

hur kom det sig att du blev ätstörd?

Själv vet jag inte vad det kommer ifrån..

2009-12-12 @ 16:39:10
Postat av: Adelie

Underbara författare allihopa. De vet alla hur man skriver målande och fantasieggande!

2009-12-12 @ 17:19:40
Postat av: Matilda

Jag vet att du hatar sjukdommen, det gör jag också - men visst är det härligt och bara se hur kilona rinner av en!!

2009-12-12 @ 18:24:05
Postat av: V

tänkte fråga dig om du tar några anti-depp tabletter eller liknande, min syster fick en drös med sånt när hon gick i behandling

2009-12-12 @ 18:54:21
Postat av: Anonym

Tycker du att jag väger för mycket? Jag är 173 cm lång och väger 50-51 kg

2009-12-12 @ 20:46:40
Postat av: Anonym

Jag skulle veta vilka hudvårdsprodukter du använder, vilken parfym vilka sminksaker som du tycker om. Vet inte men det är dom små sakerna som gör att man lär känna en person lite mer.. hahaa jag tycke rom att se vad en person har i sminkväskan, love it!!!!!

2009-12-13 @ 00:15:19
Postat av: Anonym

"Du har sagt nångång att du ibland får mejl av killar (!) med ätstörningar. Är det sant? Skulle du kunna berätta lite mera om det?

(Jag har aldrig hört talas om nån kille som lidit av ÄS, så därför är jag nyfiken.)

Haha, ja, vad vill du veta? Det finns killar med ätstörningar, både bulimiker och anorektiker, men det är inte lika accepterat som att vara tjej och ha en ÄS."

menade du att DU inte tyckte att det var lika acceptabelt som när en tjej har det eller menar du att samhället tycker så? :O

2009-12-13 @ 00:58:30
Postat av: Anonym

usch de e så jobbigt med tvångstankar:(

2009-12-13 @ 11:44:04
URL: http://iin.blogg.se/
Postat av: Anonym

hur räknar man bmi , och vad är skalan på underviktig , normal och överviktig ?

2009-12-13 @ 12:59:47
Postat av: Marit

Hej! Jag förstod det som att du hade tränat för Minna Telde. Vi kommer från samma klubb (Svedens Ponnyklubb), var hon en bra tränare?



Kram

2009-12-13 @ 17:00:20
URL: http://maritsblogg.blogg.se/
Postat av: Sarah

Hah, har du tänkt på att det inte alls är sant att Anorexin är som ditt skötebarn? DU är ju egentligen som anorexins skötebarn. Det enda anorxin kan kan kontrollera, äga. Anorexin bestämmer vad du ska tänka, göra och äta.



Tänkte bara adda: DU ÄR BÄST GUMMAAAN LILLA:D <3

2009-12-13 @ 18:40:18
Postat av: C

Äter du aldrig godis?

2009-12-15 @ 15:33:40
Postat av: Anonym

HEJ! PROVA MHE KLINIKEN DÄR SER DOM EN SOM EN MÄNNISKA INTE EN SJUKDOM. GÅR SJÄLV DÄR OCH DOM ÄR HELT UNDERBARA<3

2009-12-15 @ 18:40:16
Postat av: anonym

min kompis har samma sjukdomm som du hur ska jag vara vad kan jag säga utan att de blir fel

2009-12-15 @ 20:14:49
Postat av: Emelie

Hej..

Jag undrar lite grejer... jag har alltid haft höga krav på mig själv, och jag har alltid varit tjock, redan som 9 åring började jag gå upp 15 - 20 kg per år. nu är jag 14! Jag ville så gärna gå ner i vikt i slutet av sommaren, och det kändes jobbigt att tänka på alla miljontals gånger jag misslyckats.. Jag övertalade mig i många veckor om att jag skulle sluta äta, jag var inte värd! jag minskade maten underbart mycket, så mycket att jag nu inte har hetsätnings problem längre, men jag har en röst i mitt huvud, som tvingar mig att göra saker som jag inte vill, hon straffar mig annars, den försvinner inte, jag har en klump i magen som aldrig fösvinner och jag kan inte säga till någon eftersom mina föräldrar är så stolta att jag blir smalare, nu har det gått 4 månader (nästan) och jag har gått ner 14 kilo, jag är smått glad, men jag märker ingen skillnad, jag gör allt för att ingen ska märka att jag inte äter, jag tränar oerhört mycket... Efter allt jag har fått stå ut med, alla elaka kommentarer känns det bättre att folk slutar med det, fast nu har dom börjat igen och ingen märker att jag blivit smalare förrutom mina föräldrar och tränare. Mina kompisar tror att jag har anorexia för att jag inte äter, men det är smala människor som har det, inte tjocka! men jag undrar varför den elaka rösten inom mig aldrig försvinner, den dödar mig inifrån! snälla svara, helst på e-post, det vore verkligen jätteskönt. Jag har vell inte det ?

Jag hoppas att jag inte fått dig att tänka på något, i så fall, förlåt mig!

2009-12-19 @ 22:17:34
URL: http://tthelifeofemelie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se