Blondinbella VS Carolina Gynning / Katrin Zytomierska



Ni har säkert hört talas om det här.

Blondinbella rasar över att Gynning och Katrin f.d. Schulman hetsar till bantning och självsvält.

Jag tycker såhär:

Blondinbella har rätt i och med att dom är förebilder och borde tänka på vad dom säger. För folk kan inte se ironi och folk kan inte se allt vad dom äter och dricker, och får därför en skev uppfattning om hur det egentligen är.

DÄREMOT så har Carolina Gynning rätt i en sak: Blondinbella är litegrann en hycklare på det sättet. Hon är lika mycket nyttighetstänkande som Katrin, bara det är Katrin är mer hetsig i sitt sätt att skriva.

Jag har följt både Gynnings och Zytomierskas bloggar under säkert två år. Ingen av dom har en ätstörning. Båda bantar, JA, båda äter nyttigt, JA. Men ätstörningar eller att hetsa andra till att svälta, det uppfattar inte jag att dom har.

Får man anorexi eller väljer att spy upp sin mat för att två mediaprofiler säger att dom har gjort det, då är det fel på människan som gör det. Inte på median.

Katrin Zytomierska har dessutom skrivit till mig och sagt att jag är "dum i huvudet" som svälter som jag gör (vilket hon har rätt i). Skulle någon som svälter själv skriva så? Nej.


Vad är eran uppfattning om det här?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker Blondinbella har bubbelmoral, hon var en riktig liten tjockis för bara något år sedan och skrev mycket om sin viktnedgång och träning i sin blogg.

Katrin och Gynning triggar ingen till en ätstörning, dom är bara hälsosamma.

2009-01-17 @ 14:19:29
URL: http://mylovelylife.blogg.se/
Postat av: Linn

Jag undrar om Blondinbella inte är lite ätstörd i alla fall. Inte så allvarligt, men jag känner igen mig i hennes sätt att srkiva/tänka. Hon pratar om det så himla MYCKET. Allt hon äter och hon framhåller också gärna att hon äter mycket och undrar om hur hon ska undvika att gå ner för mycket i vikt när hon tränar så där mycket. Det låter friskt, men jag var PRECIS så där när jag inte trodde att jag var ätstörd, när jag förnekade det även för mig själv.



Jag pratade jämt om hur mycket jag åt (fast det var inte mycket alls med tanke på den aktivitet jag höll) och att jag ville äta nyttigt, men var tvungen att äta godis för att inte gå ner i vikt (fast jag gick ner i vikt och var jätteglad för det) och undrade vad jag skulle äta för att inte minska för mycket vid träning (så att jag kunde minska kolhydrat/socker/godis-suget för att kunna gå ner mer i vikt).

2009-01-17 @ 14:29:04
URL: http://www.ettpsykfallsvardag.blogspot.com
Postat av: sara

hur kan din familj låta dig träna varje dag??

2009-01-17 @ 15:21:49
Postat av: En trogen läsare

Vill du veta vad jag tycker, allvarligt talat? Jag skrattar!



Sånna här tjaffs/bråk ska alltid bli större än vad de är. Och visst, svenska folket gillar det, för vem vill inte läsa om tre framgångsrika vackra kvinnor som fightas mellan sig? Tidningar tjänar pengar på detta.



Har tidigare kommenterat din blogg, då du tänkte lägga ner den pga alla negativa kommentarer. Jag läser aldrig min favoritsbloggs kommentarer, aldrig! Man blir så påverkad utav det andra skriver och till slut början man tro på det. Man ska bilda sig en egen uppfattning. Det är svårt!



Blondinbella har känts mer nere på jorden på senaste tiden, och det är först nu som jag börjar "lita" på henne. Jag gillar hur hon är ställd i ätstörnings-frågan, dock så tycker jag hon ibland får det som att låta att man bara ska skärpa sig - för att ta sig ur hela skiten. Det är inte så enkelt.



Luddigt svar, jag vet.



Till sist: DU är inte dum i huvudet för att du svälter dig själv!



Enligt mig själv så har en person med äststörningar två sidor. Den som är dum i huvudet, är den människa inom dig som ger dig de här tankarna. Den andra, är en underbar människa med hopp, mål, kärlek och livslust. Det är väl den människan vi kämpar mot?



Kram



2009-01-17 @ 15:40:35
Postat av: JENNA

herregud :)

2009-01-17 @ 17:41:41
URL: http://gucciime.blogg.se/
Postat av: mary

katrin kan vara lite brutal och ofin i sina inlägg ibland, men hetsar vet jag inte om jag tycker hon gör. Däremot tror jag nog att hon kanske kan ha nån form av ätstörning, iaf har jag fått den uppfattningen av det lilla jag har läst

2009-01-17 @ 17:57:35
URL: http://livingdisaster.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag håller med dig till fullo! Inget jag kan göra något åt dock.

2009-01-17 @ 18:45:14
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Julia - Tävla om en ny header

jag orkar inte ens med det bråket, så himla löjligt!



Åh du det vet jag inte helt, jag tror det var Media Markt men är inte säker. en vanlig sån affär (tex on off, elgiganten osv) köpte jag den, tror det är 23 cm runt om. Vet att jag bytte från 40 cm iallafall.

2009-01-17 @ 18:45:23
URL: http://jsomijulia.se
Postat av: Julia - Tävla om en ny header

inga problem :) Och tack så hemskt mycket!! Blev en löstofs istället (bild kommer sen) för utsläppt.

Hoppas du hittar den du vill ha

2009-01-17 @ 18:52:12
URL: http://jsomijulia.se
Postat av: Anonym

Jag tycker så här... Blondinbella är litegrann en hycklare eftersom hon skrivit en del i sin blogg tidigare om sin "diet" (LCHF) och så. Hon svälter inte eller beter sig galet på annat vis med sin mat men hon har liksom inte själv låtit bli att prata mat och vikt i sin blogg.



Sedan kan jag tycka att speciellt Katrin borde vakta sin tunga lite, man kan få ur sig samma budskap som hon ville få ur sig utan att kalla någon för "gris" och dylika barnsliga saker. Carolina Gynning har rätt i att Blondinbella får faktiskt förvänta sig svar på tal när hon angriper folk i sin blogg. Både Gynning och Katrin har ju rätt att försvara sig!



MEN, sedan så tycker jag att Blondinbella har rätt i att både Katrin och Gynning tjatar lite väl mycket om vikt i sina bloggar och även om både två förnekar att de är förebilder så är de det. Det är kanske ingenting de vill vara men nu är läget sådant. Sedan får de ju själva avgöra om de vill medverka till bantningshysterin genom allt prat om vikt i bloggarna eller ej. Man kan skriva en blogg utan att jämt och ständigt tjata om vikt, iaf om man nu är kända mediaprofiler som båda två är.



Sedan håller jag med dig om att det inte är fel på media(profilen) om någon som nu läser en blogg och får en ätstörning "pga det". Det är inget man får i ett nafs bara för att man läser en blogg, men man kan ju triggas av mýcket skit man läser på nätet, speciellt av kända personer!



Sedan vet jag tyvärr med mig att det finns folk som svälter som säger att andra som också svälter är dumma i huvudet. De tycker bara inte att de är sjuka eller att det inte svälter lika mycket ("jag äter ju faktiskt två äpplen om dagen, hon äter ju bara ett så hon är ju helt bäng i huvudet som svälter...").

2009-01-17 @ 19:14:28
Postat av: Anonym

Vad du inte förstår är att du ÄR INTE UNDER EN PSYKOS, vet du varför? Du själv förstår att det du gjort/gör är fel, människor som är i en psykos kan inte se den skillnaden,

2009-01-17 @ 19:20:31
Postat av: s...

Du verkar så go, så jäkla himla smart. Tro mig när jag säger det. SÅ himla smart, jag tror helt klart att så snart du blir "frisk" då kommer du bli något stort. För så som du funkar, puh. Då borde du vara världens smartaste som "frisk". Skulle föreslå Psykolog som ett yrke. Du hade passat bra, eller hjälpa folk bara helt enkelt. Du verkar så skön, jag älskar din blogg och klickar gärna in hit mer än ofta :)

2009-01-17 @ 19:21:46
Postat av: Paris

Ni är så kloka allihopa!



s... : Åh, jag blev jätterörd av din kommentar! Jag fick jordens leende på läpparna. TACK så mycket =) (jag har faktiskt funderat på att bli psykolog, det var mitt drömyrke när jag var yngre!) kram!

2009-01-17 @ 19:32:28
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Hola

Varken Carolina eller Katrin har väl bloggat i 2 år?

2009-01-17 @ 19:53:35
Postat av: Anonym

men samtidigt, läsarna är väl inte helt dumma i huvudet. blondinbella verkar ju tro det

2009-01-17 @ 19:57:19
Postat av: Paris

Hola: Hm, nej det har du nog rätt i. Carolina lite drygt ett år och ett halvt år, hon hade ju en blogg på blogspot först. Katrin tror jag att hon har bloggat i över två år. Hon började ju nästan samtidigt som Alex Schulman =)

2009-01-17 @ 20:06:31
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Anonym

hycklare är ordet!



hon tar ju alltid kort på sin jävla mat och bla bla, typ kolla hur MYCKET jag äter lalala. det verkar typ som om hon äter en chokladruta så vill hon inte att någon i hela sverige ska missa det. hon verkar alltså tänka rätt så mycket på mat blabla än vad hon påstår....'



egentligen vad är grejen med att alla bloggare (inte äs-bloggare) lägger upp bilder på allt de äter? kan du inte skriva ett svar eller ett nytt inlägg på den frågan, det vore så intressant att höra din åsikt...



ha det bra!

2009-01-17 @ 20:10:06
URL: http://outerbodyexperience.blogg.se/
Postat av: Ida www.gotteochvi.com

AN FOLK LÄRA SIG VAD IRONI ÄR? GYNNING ÄR JU JÄVLIGT IRONISK MED SINA SKINNY TIPS.



OCH BLONDINBELLA HAR DUBBELMORAL. HON VAR JU "MISS PIGGY" FÖR BARA NÅGOT ÅR SEDAN, SKREV OCH OLIAK DIETER SOM HJÄLP HENNE OCH BLA BLA BLA..





DETTA BLOGGBRÅK ÄR FAN LÖRDAGSUNDERHÅLLNING!





www.gotteochvi.com

2009-01-17 @ 20:52:21
URL: http://www.gotteochvi.com
Postat av: Anonym

Jag måste bara säga att jag ÄLSKAR sättet du skriver. Du har en gåva och jag hoppas du får en FET JÄKLA motivation att ta användning av den!

2009-01-17 @ 20:56:35
URL: http://relise.blogg.se/
Postat av: gisses

katrin och carolina har helt olika sett att utrycka sig än isabella..dom skriver det dom tycker och ja tycker inte dom är ätsrörda,,okej dom vill vara smala men dom super gärna och käkar iaf..vem är de som pratar om vikt och mat varje dag, isabella kanske,de är hon som gått ner 10kg och hon säger själv att hon "glömt äta" råkat glömma frukosten..hennes middagar när hon åt lchf va typ 1/4 morot och 50g kött..så snacka inte skit isabella, hon försvarar sig så mycket så att hon måste typ veta om att hon är "ätstörd" men vill inte erkänna de

2009-01-17 @ 21:48:14
Postat av: JosefinEmilie

Gynning har tidigare gått ut i intervjuer och berätta om sina tidigare ätstörningar!

Om hon har det nu eller ej vet jag inte, men jag har svårt att tro att en ätstörning bara "går över sådär", speciellt när man blir mer och mer omtalad i media.

(Jag har själv ätstörningar så jag är förmodlign inte helt ute och cyklar!)



Kram :)

2009-01-17 @ 21:53:48
URL: http://regnblomma.blogg.se/
Postat av: Anonym

tycker bella är en dubbelmoral kärring, gillar inte henne als ..

2009-01-18 @ 00:25:08
Postat av: Anonym

hjälp...får panik!

2009-01-18 @ 02:18:36
URL: http://probone.blogg.se/
Postat av: Kissdockan

Jag har inte satt mig in särskilt mycket i det här, och jag läser inte Blondinbellas blogg och har av någon anledning ,som jag inte riktigt känner till, aldrig gjort mer än något enstaka inlägg. Däremot har jag läst Katrins blogg under en ganska lång tid och jag har aldrig uppfattat att hon någonsin bantat på något ohälsosamt sätt eller hetsat andra till att banta! Mycket kanske man kan säga om Katrin och hennes upplopp och uttalande om man känner för det, men att hävda att hon gjort något fel när det gäller bantning eller uttalande om det, det tycker jag mest är ett misslyckat försök till att leka moraltant om jag ska vara helt ärlig! :)

2009-01-18 @ 03:54:49
URL: http://kissdockan.blogg.se/
Postat av: Emilia

Du har sååååå fel!



Har du inte läst Gynnings självbiografi? Hon har haft bulimi sedan hon var ung.



Om man förhåller sig osunt till mat och att äta så anser jag att man har en ätstörning. Katrin har säkert inte det, men Carolina har ju till och med gått ut med att hon har det.



Att äta en aftereight till frukost för att klara sig en hel dag anser jag vara ett tydligt tecken på att man har en störning till mat och att äta...

2009-01-18 @ 12:09:18
URL: http://emiliaaab.blogg.se/
Postat av: Paris

Emma: Det visst jag faktiskt inte. Jag har inte läst hennes bok, så jag kan bara bilda mig en uppfattning om henne ifrån hennes blogg. Och visst att hon har en del ätstörningstips i sin blogg, men jag tror inte att hon har en ätstörning för tillfället?



Absolut, att bara äta en aftereight och sen tro att man ska klara sig hela dagen är ju helt klart fel. Står det i bloggen eller i boken?

2009-01-18 @ 12:14:48
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Emilia svarar

Hon har sagt det i radio, skrivit i bloggen och gått ut med "smaltips" offentligt.



Hon har ju själv sagt att hon lider av en ätstörning.



Punkt.

2009-01-18 @ 16:39:37
URL: http://emiliaaab.blogg.se/
Postat av: Paris

Emilia: När du hittar (och länkar!) det stället där Carolina Gynning säger: "Jag HAR en pågående ätstörning", då kommer jag att tro dig.



Smaltips, JA. Ätstörning i dagsläget, NEJ.



Punkt på dig själv.

2009-01-18 @ 17:19:59
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag tycker faktiskt blondinbella gör sin rätt i det här fallet...

2009-01-18 @ 19:21:47
URL: http://jessih.blogg.se/
Postat av: Liene

att man är nyttig behöver ju inte alls va ätstörningar:O

men vad vet jag, för jag läser inte deras bloggar.

2009-01-18 @ 22:23:10
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: sandra

Någon skrev att Carolina haft bulimi. Det betyder ju inte att hon har det fortfrande. Man kan faktiskt bli frisk från alla typer av ätstörningar. Jag har inte läst hennes bok men det är väl bra att att hon berättat om sina ätstörningar för att varna alla unga tjejer om sjukdomen. Det är ju fler kändisar än CG som gått ut i media och berättat att de haft bulimi.



Jag läser inte Blondinbellas blogg men jag har hört att hon kallat överviktiga människor för äckliga. Det är trist. För samtidigt uppmanar hon tjejer att va nöjda med sig själva och inte banta. Men tjocka tjejer tycker hon är äckliga?



Inte konstigt att så många unga tjejer får anorexi när det råder hälsohysteri i samhället idag. Det fokuseras mer än någonsin på vikt, träning och nyttig kost i tidningar och på tv. Många som drabbas av anorexi har ju inlett ätstörningen med en nyttighetsperiod som sen går överstyr. Många anorektiker lever ju bara på nyttiga livsmedel som frukt, grönsaker och soppa. De är livrädda att bli tjocka och för att äta onyttigt.



Jag tror tvprogram som "Du är vad du äter" och "Toppform" kan trigga unga människor att gå ner i vikt fastän de redan är normalviktiga och inte behöver det. De får dåligt samvete när de ätit pizza, lasagne, Mc Donaldsmat eller godis. För enligt Anna Skipper och Blossom är det ju farligt och förbjudet med sådan mat. Till och med vanlig husmankost anses för fet och onyttig. Att Anna Skipper hjälper överviktiga att gå ner i vikt är ju dock helt OK, bara bra. Men "Toppform" vänder sig istället till vanliga, normalviktiga ungdomar. Att bara äta super-nyttig kost innebär ofta en kalorirestriktion som kan vara skadligt för barn som behöver mycket energi för att växa ordentligt och utvecklas. Tycker det bara är dumt att normalviktiga ungdomar ska börja fixera sig vid maten och utesluta vanliga maträtter och livsmedel för att de inte är tillräckligt "nyttiga".



Det pratas mycket om nyttiga fetter från advokado och fisk. Men vi behöver även mättat fett för att må bra. Det behövs bla för hormonerna. Tyvärr verkar många inte fatta det och tror istället att mättat fett är farligt och dåligt.



På 70-och 80-talet va vi smalare än idag. Färre hade anorexi och färre va överviktiga. Samtidigt åt vi mer mättat fett än idag. Det säger väl allt.



Förresten, första gången jag läser din blogg men jag tycker att du formulerar dig bra i dina inlägg. Synd att du är sjuk. För du verkar va en smart tjej i botten. Du skrev att du hade en kronisk sjukdom som hindrar dig fysiskt, syftade du på anorexin eller har du någon annan medicinsk sjukdom?

2009-01-19 @ 07:26:23
Postat av: Emilia svarar

Självklart kan man bli frisk från bulimi likväl som anorexi.



Ett tips från mig till dig: Läs hennes "Ego Girl" innan du drar slutsatser om hon har eller har haft en ätstörning. Gå in på hennes blogg och läs från början till slut.



Du tänker så inrutat. Förlåt, men så är det.



Hon har iaf inte ett sunt förhållande till mat.

Läs http://www.stureplan.se/frame.php?main=http://blogg.stureplan.se/gynning/&session=1 onsdag 23 juli t ex.



Att ha en ätstörning behöver inte betyda att man antingen har anorexi/ bulimi.



Ätstörningar överlag defineras såhär:



Fråga: Författare: Gunborg Palme leg. psykolog, leg. psykoterapeut, lärare och handledare i psykoterapi.



Klicka för mer information. Första versionen: 16 mar 2004. Senast ändrad: 27 okt 2004.

Vad menas med ätstörning/matmissbruk?

Svar:

En definition på matmissbruk eller ätstörning är när en person äter, eller låter bli att äta, för att tillfredställa psykiska behov. En frisk människa äter när kroppen signalerar att den behöver näring, man blir hungrig helt enkelt och man blir mätt i rätt ögonblick när kroppen inte behöver mer mat.



Den som ökar eller minskar i vikt på grund av någon kroppslig sjukdom behöver däremot inte ha en ätstörning.



Sedan brukar man klassificera ätstörningar i olika typer, t.ex. anorexia nervosa , bulimia nervosa eller hetsätningsstörning , beroende på hur ätstörningen yttrar sig. Men alla passar inte in i dessa typer, och man kan ha en ätstörning, även om man inte tillhör någon av dessa tre grupper.



Skillnad mellan ätstörda och andra människor.



Mer om olika slags ätstörningar.



Personlighet



Dysfunktionella tankar



Inbillade kroppsliga defekter



Utseendefixering



Faktorer som kan sätta igång ätstörningar



Metoder att inte förstå sig själv



Anorektiker som uppfattar sig själva som tjocka



Bristande omsorg om sig själv och sitt hem



Självstympning



Hetsätningsattacker



Vad skiljer människor med





I Carolinas blogg kan man faktiskt på flera ställen läsa om att hon har ångest och "tjocktankar".



Så ett normalt beteende till mat har hon inte, inte vad hon visar i bloggen iaf.







2009-01-19 @ 12:10:07
Postat av: Roberto

jag vill bara säga en sak.. VILKEN dubbelmoral din lilla snorunge "blondinapa". Sköt dig själv och skit i andra. Tack vare äckligt folk som henne börjar t ex leoparder försvinna helt från vår planet. Inte nog med att vi tar mer och mer plats från djruren nu ska vi döda dem också för blondin apa ska kunna bära pälsiga kläder.

Hon försöker skapa rubriker och få vara med i media osv.

Skriv om dig själv fy fan och blanda inte in andra människor i dina äckligt dumma kommentarer

2009-01-20 @ 05:25:35
Postat av: Sandra

Emilia: Jag försvarar inte Gynnings smalhets och viktnoja men jag tycker det är fel av Blondinbella att lägga all skuld på Gynning när hon själv gått på diet; LCHF-dieten, tränat för att gå ner i vikt och dessutom har hon hånat överviktiga på sin blogg. Isabella verkar ju själv tycka det är viktigt att va smal.



Det är ju tydligt att Gynning kämpar för att hålla vikten och går på diet. På hennes blogg verkar det ju som att hon bara äter väldigt nyttig mat som kyckling, sallad och juice.



Tycker inte Bella ska hacka på CG och Katrin. Om hon ska kritisera någon så är det väl tidningarna som varje dag skriver artiklar om hur man går ner i vikt och detoxar. Och gå ner i vikt-program på tv. För det tror jag påverkar folk mycket mer än en blogg.



Sen tycker jag att media hånar tjocka människor. Det anses fult, osunt och äckligt att va tjock. Dom kanske skulle fråga dom tjocka/mulliga människorna hur dom mår istället. Många mår bra trots att dom väger några kilon för mycket. Är inte det viktigaste att man mår bra? Istället för vad man väger?

2009-01-21 @ 04:03:37
Postat av: rebecca

blondinbella äger den här debatten, de andra kommer med fula argument. dina argument sög också, jag tycker att både gynning och katrin hetsar till viktminskning, jag påverkas i alla fall så av dem.

2009-01-21 @ 15:52:52
URL: http://brilliantabecca.blogg.se/
Postat av: Per

Självsvält är väl ändå ett slags sjukligt beteende som hetsas fram av förväntade mediala bilder av hur vi ska se ut.



Eller, möjligen av modeskaparnas önskan att alla modeller(tjejer) ska se ut som unga pojkar i kroppen.

2010-11-15 @ 11:08:14
URL: http://biggestloserpitea.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se