Gömda pro - ana bloggar



Fan vad jag stör mig på en sak.

Det finns hur många "viktminksningsbloggar" som helst där ute. Som ger samma tips som på bloggar som är pro - ana.

Blogg.se stänger ner alla bloggar som kallas för "pro - ana". Men "viktminksningsbloggar", dom går bra? Båda hetsar folk till att gå ner i vikt. Båda typerna av bloggar insinuerar att om man är tjock så duger man inte. Båda uppmanar till att svälta. Man får inte äta sötsaker, bara grönsaker.

Det finns ingen skillnad på dessa bloggar. Så varför ska "viktminskningsbloggar" vara okay?


Kommentarer
Postat av: S

Varför ska då bloggar som handlar om ätstörningar få skrivas då? Som den här eller som min. Dem kan lika gärna hetsa andra till att svälta, även om man skriver nackdelarna och hur jobbigt det är att kämpa mot anorexin. Egentligen borde ingen blogg få skrivas för dem flästa nämner ju faktiskt viktminskning och sådant.

Kollar ens blogg.se igenom alla bloggar om vad de handlar om?

2009-01-25 @ 14:27:42
Postat av: Linn

Det finns så mycket hyckleri i världen. Jag tycker att det är löjligt att de stänger ner de som heter pro ana också. Jag vill ha full yttrandefrihet.

2009-01-25 @ 14:40:57
URL: http://www.ettpsykfallsvardag.blogspot.com
Postat av: Jens

Idiot. Det ena är oftast en sjukdom, inte det andra.

2009-01-25 @ 14:48:56
Postat av: S

Precis yttrandefrihet och då bör allt få finnas ibland kanske det itne är så bra saker men man måste få säga vad man tycker. Typ.

2009-01-25 @ 14:50:42
Postat av: E

Därför folk blir galna när andra skriver att de är pro-ana.



Folk blir inte galna av att andra skriver att de går ned i vikt genom svält-metoder



...stupid people

2009-01-25 @ 15:30:36
URL: http://emmmas.blogg.se/
Postat av: Marie

Du av något måste väll fatta att man inte får ätstörningar av att läsa på någon blogg. Det kommer INNIFRÅN!!! Det är inget som en skitig lite blogg kan göra.



Däremot det som Gt och Aftonbladet håller på med



- Gå ner 1 kg i veckan!

- Så gick jag ner 15kg på 2 månader! m.m



Det är sådant som gör att vi normal/underviktiga tror att det är normalt och något som alla borde göra.. alltså banta. Detta är källor som ger ätstörningar. Inte bloggar om vad någon annan vill uppnå.

2009-01-25 @ 16:28:12
Postat av: Maria

Vissa behöver ju faktiskt gå ner i vikt och då är det ju bra att de kan få tips. Men det är väldigt dumt när det blir fel och tjejer i högstadiet med dåligt självförtroende trillar in på dem...

2009-01-25 @ 19:08:26
URL: http://mariahelalivet.blogg.se/
Postat av: Vanessa

jag håller med dig, det är dåligt att de försöker uppmuntra folk till att banta! jag tycker du är en jätte bra förebild till dom som kämpar med sina ätstörningar:) Lycka till!!!

2009-01-25 @ 21:10:12
URL: http://vanessabrown.blogg.se/
Postat av: Sanna

Det är jävligt knepigt, men dom får bara vara kvar för att dom i något inlägg har skrivit att 'jag pushar inte andra till att inte äta, blablabla, jag skriver bara för mig själv, blablabla'

Så jävla sjukt.

2009-01-26 @ 07:02:35
Postat av: Emma

Beror nog mycket HUR man skriver bloggen. Jag försöker visa att jag faktiskt äter och så vidare. Däremot gillar jag inte viktbloggar som skriver om hur lite de äter, hur hårt de tränar i samband med det snåla intaget av energi och sådana som lever på nutrilett etc



Men man vet ju inte hur man triggar andra hur man än skriver. Vissa blir säkert taggade av denna blogg också. Men jag själv driver iaf ingen svältblogg.



Däremot tror jag många överviktiga också kan ha ätstörningar. Är inte bara smala som har det!

2009-01-26 @ 19:23:26
URL: http://emmasform.blogg.se/
Postat av: Emilia

JAg kan sitta och läsa Pro-Ana bloggar på jobet bara att kolla på aftonbladet.se.

Visst dom kallar sig inte för pro-ana såklart, men det som står där är som ni skriver i kommentarerna här samma hets till viktminskning som alla andra dessa bloggar

2009-06-06 @ 00:40:28
URL: http://snurrigatankar.bloggspace.se/
Postat av: IVONISH

Du är ju sjuk. Andra viktminsknings bloggar gör det på rätt sätt, dvs motion, MAT och hälsa framförallt! Dem kan inte dö. Anorektiker osv svälter sin kropp, personerna som är drabbade av dessa sjukdomarna kan ju dö!

2009-07-10 @ 13:13:38
URL: http://ivonish.blogg.se/
Postat av: CJ

Vill någon snälla hjälpa mig tbka....jag älskade min kropp innan, när jag var smal, benig ja tyvärr men det är så jag alltid sett ut tills nu... hela jag är förändrad vill tbka hjälp mig snälla. en början ....

2009-08-09 @ 21:42:54
Postat av: POPPY

äh, det är samma jävla grej, bara att sämhället anser att det vi gör är fel. och att gå på samma "diet" som oss, när man väger över 100, då är det ju lugnt, för tjocka är inte heller accepterade. iaf inte av jävla "alla-ska-vara-lagom" - sverige..

2010-01-03 @ 15:05:16
URL: http://skiiinny.blogg.se/
Postat av: En blogg om viktminskning,kost och träning.

hej fin blogg:) läs min blogg om du är intresserad av viktminskning, kost & träning :) MVH// http://lowcarbdiets.blogg.se/

2011-02-02 @ 17:53:24
URL: http://lowcarbdiets.blogg.se/
Postat av: linnea

Håller med Jens. Det är inte samma sak att vilja gå ner några kilo för att nå en mer hälsosam vikt, som att försöka svälta sig själv till döds. Anorexia är en sjukdom, inte en livsstil.

2011-12-22 @ 23:12:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se