Har du anorexi?


Kendra och Sara från Girls Next Door. Två tjejer, ursnygga, men med bra ideal. Tränar och äter bra!

Många skriver till mig och frågar ifall dom har anorexi.

För att ha anorexi finns det en del "kriterier" man måste uppfylla, dels måste man ha förlorat mensen och dels måste man väga 15% under sin normala kroppsvikt har jag för mig.

Om man äter alldeles för mycket alldeles för snabbt (enorma mängder) och sedan kräks, då har man bulimi. Jag har för mig att man måste hetsäta - kräkas minst tre gånger i veckan för att det ska räknas som bulimi.

Får man ångest efter att man har ätit, eller skriver noggranna matdagböcker för att kontrollera sitt matintag (utan speciell anledning, såsom diabetes), eller tränar för att kunna få äta, eller får konstiga känslor när man tänker på mat, eller rent allmänt "krånglar" med maten, kanske hoppar över måltider, försöker att äta så lite som möjligt, väger sig varje dag och mår bra när vikten går neråt, spyr om det känns som att man har ätit för mycket/för onyttigt, utesluter vissa födoämnen för att man får ångest av den maten, då kan det vara så att man har UNS. Förmodligen har man UNS.

I alla tre fallen så skulle jag råda till att söka hjälp. Om du är tveksam till om du har en ätstörning eller inte, gå in på Mandos eller Capios hemsida och fyll i en blankett. Om du känner dig osäker (eller säker på att du har en ätstörning!) efter att ha fyllt i blanketten, skicka iväg den. Du kommer att få komma på ett "testsamtal" där man får trehundratusen (nåja) frågor. Där kommer du verkligen att få svar på om ni har en ätstörning eller inte.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tänkte bara säga att jag tycker du är jättestark som orkar kämpa varje dag. Fortsätt och ge inte upp, du kommer klara det här!!

2009-01-23 @ 22:18:57
Postat av: Hanna

Jag har följt din blogg under ca 1 år nu. I början blev jag arg av allt du skrev,men nu inser jag hur u verkligen försöker ta tag i ditt liv! jag är säker på att du kommer besegra denna helvetes sjukdom! Annars hade du inte skrivit som du gör, kolla inlägg för ett år sedan och ett från idag, vilka enorma framsteg! du är bäst, du fixar det!

2009-01-23 @ 22:22:51
URL: http://hannakindeberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du kommer klara dig! Se dem tjejerna framför dig o se deras kurvor hur snyggt det är, hur friskt det är!!! DU ÄR BÄST! du KOMMER O klara detta, e säker på det!

2009-01-23 @ 23:10:22
Postat av: Emma

Du är en otrolig förebild för alla med anorexi, du kämpar och visar att man kan trots att det kan vara otroligt svårt. Du kommer klara det!

2009-01-23 @ 23:16:27
Postat av: mary

jag tycker ändå det är lite dumt med de där stenhårda kriterierna. När jag blev inlagd hade jag ett bmi på 14.8 och kunde då klassas som anorektiker (vet dock inte om jag nånsin fick diagnosen på papper).

Nu efter ett par veckors tvångsmatning och så så har jag kommit upp i någotsånär normalvikt, bmi mellan 17-18 och mina TANKAR har inte förändrats et dug, men iom viktökningen kan jag legitimt inte kallas anorektiker.

Inte så konstigt att inte alla som behöver det får hjälp

2009-01-23 @ 23:28:52
URL: http://livingdisaster.blogg.se/
Postat av: Vanessa

Jag Älskar att läsa din blogg! Jag hoppas också att allt går bra för dig, JAG VET ATT DU KAN KLARA DETTA!! :)

2009-01-23 @ 23:44:57
URL: http://vanessabrown.blogg.se/
Postat av: Belle

Dina inlägg idag är så positiva, det glädjer mig!!

2009-01-24 @ 02:50:40
Postat av: mikaela

hej

spyr aldrig en anorektiker , då efter maten , om det är så att vi ätit ett äpple en banan och en mandarin eller en liten portion mat , eller grekisk sallad ?

snälla skriv svar ;DDD

2009-01-24 @ 11:11:06
URL: http://mikaelaonnelind.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej, jag ville bara säga att för några månader sedan blev jag helt besatt av min vikt. Jag vägde från början 51 kilo och helt plötsligt tyckte jag bara att jag var tjock och behövde gå ner i vikt. Jag gick ner till 43 kilo på en månad och var hur glad som helst. Folk kommenterade och höll hela handen runt min överarm och sa; men gud vad smal du har blivit! Då kände jag att jag var stolt över mig själv. Men till slut fick jag reda på att jag var gravid. Det var nog det jobbigaste av allt, för nu måste jag ju äta. Det var svårt de första veckorna men om man kämpar och kämpar allt man kan så går det! Nu kämpar jag ju för något, för mitt barn. Du måste kämpa för din egen skull! Lycka till!<3

2009-01-24 @ 12:36:57
Postat av: L.M

vem hade du som behandlare i mando?

2009-01-24 @ 13:48:34
Postat av: M

Jag beundrar din säkethet och hoppas att allt kommer gå bra för dig!

2009-01-24 @ 13:58:48
URL: http://mylovelylife.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack för att du skrev det här! Jag har perioder då jag knappt äter och tränar mer än vad jag orkar, jag vet att det inte är anorexi så jag har undrat. Jag kollade upp UNS och nu vet jag vad det är jag har :)

2009-01-24 @ 14:42:04
Postat av: ss

Jag hoppas verkligen att du koomer ut ut ur skiten, för du är inte värd att leva i den. Du är värd något mycket bättre, så kämpa allt du har. Många pussar och kramar ss

2009-01-24 @ 15:02:27
Postat av: Anonym

Att BMIet är under 17,5 är ett kriterie för anorexi och att man har en sned självbild, grav näringsbrist och sånt.

2009-01-24 @ 18:17:07
Postat av: Jillie

Finns fan inget löjligare än kriterier. Som med bulimi att man måste spy ett visst antal gånger per vecka. Fyfan va korkat. Måste bara säga att du föregår inte med gott exempel. Att säga till folk med ätstörningar att de inte har de för att de inte fyller kriterierna är otroligt korkat.



Jag menar, inte säger man till någon som dricker för mycket att "nej, men du dricker dig asfull bara 4 dar i veckan och mår dåligt och gör det för att få må bättre och dricker bara mer och mer. Men nej ... du måste dricka minst 5 dar för att gällas som alkolist, sry. Vi kan inte hjälpa dig"



Så länge man har en felaktig syn på sin kropp och anser sig själv tjock, att man tränar för mycket för att få bort varje gram man äter, att man undviker att äta, att man spyr med mera, allt detta tyder på ätstörningar. Spela roland om man passar under symptomen eller inte.

2009-01-24 @ 19:28:17
URL: http://brieost.blogg.se/
Postat av: Jillie

sv: Jag läste hela och såg inget angående det jag skrev i ditt inlägg?



Men tack för kommentaren: Det står Desisderio Pennipotens vilket är egenböjd latin och skall/betyder "Jag önskar mig förmågan att kunna flyga(



/Jillie

2009-01-24 @ 23:54:48
URL: http://brieost.blogg.se/
Postat av: Maria

Det är synd att folk bara tänker att anorexi är farligt, inget annat. "Ja men jag har ju över BMI 19, jag äter ju tre mål om dagen, jag kan inte vara sjuk" kan man tänka även fast man gått ner tio kg på kort tid och inte tänker på annat än mat. Det är ju också ätstört. Dessutom är det ju absolut ingen tävling i att må sämst.

2009-01-25 @ 19:00:20
URL: http://mariahelalivet.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej tjejen"!



Vill gärna komma i kontakt med dig!



Angående att jag är sjuk i ätstörning och vill mer än gärna a kontakt med dig!



Du verkar vara en mysig tjej!



[email protected]

2009-03-17 @ 10:15:28
Postat av: Jossan

hittade din blogg och den var otroligt läsvärd.

Läste lite från början och handplockade sedan några inlägg i din "utveckling" - starkt. Tack för ett bra inlägg.. Förstår att jag nog verkar lida av UNS, något som jag ska söka mer på.

Fortsätt kämpa! du kommer klara det.

2009-05-10 @ 00:56:03
URL: http://intedrabbad.blogg.se/
Postat av: Twiggy

Jävligt tänkvärd låt

http://www.youtube.com/watch?v=8IgcK65EJes

2009-05-19 @ 13:41:18
Postat av: Emma

fortsätt kämpa. :) har bara läst din blogg lite snabbt just nu, men har redan kommit fram till att du kommer komma ur denna jävla sjukdom!<3

KÄÄÄÄMPA !:D<3333333333

2009-12-29 @ 23:49:51
URL: http://eemmasfoto.blogg.se/
Postat av: Anonym

du kommer klara detta det vet jag, va stark och ge aldrig upp.

älskad av många hatad av få!



puss gumman se till att bli frisk nu! :D

2010-01-06 @ 01:09:04
Postat av: helen

jättebra blogg!



dock ett fel, kanske är det genom kommunen och sveriges inte alltför bra sjukvård,

som man räknas som anorektiker om man väger 15% av sin normala vikt och utesluten mens.



jag har anorexi. jag har gått ner över 30 kg på 1 år,

jag kan inte äta mer än 3 köttbullar per dag,

jag får tom, ångest av en del frukt.

MEN, jag har fortfarande min mens kvar,

räknas jag inte som anorektiker då?

2010-01-19 @ 22:02:58
URL: http://helly.bloggagratis.se/
Postat av: K

när jag fick min anorexia-diagnos i september -08 så hade jag kvar min mens, så det behöver inte alltid vara så att man måste ha förlorat den.

2010-05-18 @ 11:06:57
URL: http://screamoutloudly.blogg.se/
Postat av: -

JAG ÄLSKAR DIN BLOGG !

2010-09-20 @ 16:54:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se