Maten idag + en matinsikt



You know what? Jag fick en ny insikt idag.

Jag pratade med mamma och när jag var liten åt jag bara välling. Sedan när jag började äta mat åt jag bara kolhydrater. Det enda jag åt var typ pasta; makaroner eller spaghetti.

Idag skulle jag bryta min detox och äta lite kolhydrater i form av bröd. Men det gick inte. Jag får så himla ont i magen av det att det inte är klokt. Jag får alltid ont i magen av pasta och bröd (potatis och ris går däremot bra).

Kanske är det så, att jag har förstört mina tarmar och min mage för alltid. Jag har haft sådana restriktioner på mig själv så himla länge. Jag har svält mig själv, jag har kräkts, jag har tagit laxeringsmedel. Jag har gått ner över 25 kg, jag har tränat så mycket att det känns som att jag ska hosta blod och ramla ihop och dö.

Tänk om jag aldrig mer i hela mitt liv kan äta "normala" saker igen. Tänk om det har gått så långt... åh, det känns som att jag ska börja gråta.

Kommentarer
Postat av: Sarah

Det är klart du kan! Men det är nog en lång väg att vandra och det krävs nog en viljestyrka och kämparglöd utan dess like. Vilket jag tror att du har!

2009-01-14 @ 19:45:46
Postat av: elin

glutenintolerans annars? skulle kunna vara något sådant med:/

2009-01-14 @ 19:57:52
Postat av: buttercup

kanske glutenintolerans?

2009-01-14 @ 20:07:31
Postat av: Annika

Jag tror att din kropp kommer att återhämta sig. Man får ju t.ex tillbaka mensen när man blir "frisk" igen. Stor KRAM till dig och fortsätt kämpa på det är många som hejar på dig och vill att du ska må bra, det ser man ju på dina bloggkommentarer:)

2009-01-14 @ 20:29:18
URL: http://mybeautifulworld.blogg.se/
Postat av: Anonym

skyll dig själv att du inte söker hjälp?

Varför söker du inte hjälp!?



Puss

2009-01-14 @ 20:31:27
Postat av: Anonym

hej, jag råkade komma in på din blogg på nåt sätt :) kämpa på du är grym <3 !

Men har du något tips på hur jag skulle kunna gå ner så mkt i vikt som möjligt utan att inte ha någon ork i kroppen och sånt. Är så hilma slut nu, orkar liksom ingenting.

kramr

2009-01-14 @ 20:48:15
Postat av: Katinka

Självklart kommer det gå!! Som Elin sa: kanske glutenintolerans! Sedan är det så att din mage är så himla ovan vid sådan mat. Du måste helt enkelt vänja dig också!

2009-01-14 @ 20:51:19
URL: http://tinkalinka.blogg.se/
Postat av: Emma [ M i s s G r i m m ]

Skulle vilja tipsa om samma sak som många andra. Kolla om det är glutenintolerans. Annars är det bara som du säger, att mag- och tarmsystemet är lite misshandlade och måste få lite tid på sig att läka.

2009-01-14 @ 21:08:01
URL: http://missgrimm.blogg.se/
Postat av: therese

vet hur det känns..! jag har gått ner från ca 100 kg till 55 å nu pendlar jag mellan 55-58. är 174 cm lång. har svält mig själv, laxerat, spytt å tränat som en idiot. antagligen har min kropp fått nog för sedan julafton ungefär har jag spytt upp i stort sett allt jag ätit (ofrivilligt) antagligen har jag förstört min mage å kropp så mkt att den stöter bort mat. å det triggar min ätstörning ngt fruktansvärt. är påväg ner igen:S

2009-01-14 @ 21:29:15
Postat av: M&P

Som all skit i livet så går det. Bara man tar det sakta men säkert. Klarar man av att gå ner

i vikt OCH sluta röka så fixar man nog mycket annat

också. Jag tror på dig!

2009-01-14 @ 22:02:45
URL: http://www.modelsandpics.devote.se
Postat av: Katrin

Du KAN ha permanent glutenintolerans, men det är inte säkert. När jag var som värst så kunde jag bara äta grönsaker och magert protein typ quorn. Ju mer jag begränsade mig, desto sämre mådde jag och jag tyckte mig må dåligt av den ena varan efter den andra, och uteslöt till slut nästan allt. Det var naturligtvis helt fel, för mina allergiska reaktioner fick jag för att jag åt för strikt och uteslöt allt fett, när jag började äta allsidigt igen försvann de problemen helt, inklusive den äckliga känsla som jag tidigare fick om jag någon gång vågade mig på något kolhydratrikt som bröd eller havregryn. Var försiktig med att utesluta saker, dina problem kan bero på att du inte äter balanserat och att det gör dig överkänslig (men det är ju inget fel på att välja andra kolhydrater om du mår bättre av dem till vardags). Kram och kämpa på!

2009-01-14 @ 22:02:46
Postat av: ronnie

och med tanke på din nuvarande höga anorektiska intelligens så löser du det problemet genom att svälta lite mer oj fööööörlåååååååt "detoxa" hette det visst ja, dum jag är...



när ska du fatta att du ar noll kontroll, det är inte du som detoxar dig, det är anorexin som lurar dig att fortsätta svälten...



du är inte glutenintollerant, du är anorektiker och rädd för mat. det är inget fel på dina tarmar, du kan äta pasta och bröd du med. om du gör det kanske du kan skaffa dig ett liv och ett jobb någon gång i framtiden också...



men just nu är ju det viktigaste för dig att fortsätta vara sjuk så svält på tjejen...livet väntar inte på dig. fortsätt kasta dina dagar, veckor och månader i sjön. för det finns väl inget en 19 årig tjej som du hellre vill lägga sina vakna timmar på om dagarna än att räkna kalorier. för det är du ju så braaaaa på, jätteduktiga du. åh vad duktig du är som kan det...



shit pommes.



ditt liv är vatten värt om du fortsätter så här.



2009-01-14 @ 22:03:32
URL: http://wasabilicious.blogg.se/
Postat av: Anonym

lilla vännen! tänk bara att nu är du äntligen på rätt väg! och du kan bli frisk, magen kanske bara är extra känslig just för att den varnar för vad som är dåligt och kolhydrater kanske inte är det bästa att äta på tom mage.. sålänge du blir frisk kommer din kropp hela tiden att förbättras och bli bättre på att hantera mat!

2009-01-14 @ 22:13:33
Postat av: miriam

du måste söka hjälp! du mååste förstå det, när man har kommit så djupt in i ätstörningen (anorexin) som du har så klarar man inte det på egen hand hur mycket man försöker eller vill eller tror det, för ibland kommer det säkert gå bättre men sen bara av en liten grej kommer det gå neråt igen och så kommer det fortsätta hela livet om du inte söker hjälp, du behöver proffs hjälp där du vet hur du skall göra när paniken är på G och all ångest osv. dina tarmer har trejkat för att dom är överbelastade på alla sätt och vis, för att den inte vet när den skall få mat och inte om de stannar kvar eller inte, då trejkar den precis som du du göra. tyvärr är det så, sen är det klart det kan vara att du är laktosintolerant, du bode kolla det?

det finns ett ställe som heter ätstörningcentret som är för anorektiker bulimininker och folk med kanske en ätstörning som än inte är diagnoserad, dit borde du gå, dom är jätte duktiga där, går själv där, så jag vet vad för helvete du går igenom.



haha oj nu märkte jag att jag lät som värsta proffset haha men det är jag ju inte, vill bara hjälpa dig tippsa dig och stötta dig ( även fast jag inte känner dig) , du får gärna svara på mail,:) du är så galet stark och duktig, JAG tror på DIG! stooor bamse kram.



p.s min mail adress skrev jag in så den borde stå där någon stans annars får du säga till. :)

2009-01-14 @ 22:27:44
Postat av: Anonym

ja, men du håller ju på att förändra det hela nu, ait?

2009-01-15 @ 00:07:23
URL: http://mathyb.devote.se
Postat av: Linn

Du är ung, du kommer att läka ihop!



Vete är OTROLIGT surt för magen. Ingen bra mat om en är ovan vid att äta över huvud taget och för många som är vana vid mat också. Kör på frukt, grönsaker, potatis, ris, fil/yoghurt, baljväxter och små mängder frön och nötter (kan var lite svårsmält för vissa) tills det känns hanterbart och då kan du utöka. Drick näringsdrycker och ta vitamintabletter (men inte på tom mage!). Du får naturligtvis prova annan mat och se vad du klarar av, men överansträng dig inte.

2009-01-15 @ 09:14:20
URL: http://www.ettpsykfallsvardag.blogspot.com
Postat av: Lisa I

Du kan ha en tillfällig glutenintolerans, det har hänt flera av mina kompisar med ätstörningar. Av all misshandel av kroppen fick de en inflammation i tarmen som ledde till att tarmluddet slets bort och de blev glutenintoleranta. Håll upp med vete/gluten ett år och se om det inte läker. Det finns ju andra kolhydrater att äta.

Men sedan är just kolhydater i form av bröd och pasta lite svårare att smälta om du ätit bara frukt och grönt några dagar (eller fastat), så ta det lite försiktigt när du börjar äta och håll dig till ris och potatis om det funkar bättre.

2009-01-15 @ 09:28:20
URL: http://lynxia.blogg.se/
Postat av: shadi

det fungerar inte så.. kroppen är expert på att överleva och lika mycket expert på att läka sig själv. dagen då du bestämmer dig för att bli frisk på Riktigt så får du börja försiktigt och smått.. vänja kroppen.. sen ska du se att du blir totalt återställd.

2009-01-15 @ 10:59:53
URL: http://shejd.blogg.se/
Postat av: sandy

hej!

det går att kunna äta normalt, men det kan ta lång tid. ät det du kan och öka på med livsmedel som du inte kan äta.



kramar*

/S

2009-01-15 @ 14:48:32
Postat av: erika

du kanske är allergisk mot gluten? eller kanske bara vete?

jag åt, precis som du, jätte mycket pasta och bröd som liten. utan problem då. men fick senare veta att jag var allergisk mot vete. om jag äter vete idag får jag jätte ont i magen. tarmarna klarar inte av vete. kanske kan vara något att kolla upp för dig?

mvh

2009-01-15 @ 16:15:16
Postat av: Ingeborg

Det första jag tänkte var att det kanske var gluten du reagerade mot? Har du testat dig?

2009-01-16 @ 14:14:24
URL: http://brutalchoklad.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Hej!

Är det jättedumt av mig att fråga hur mycket du väger? Jag är bara nyfiken.

Ta hand om dig!

Postat av: fotograf sandra

Låter annars som om du skulle vara glutenallergiker.. kanske kolla upp det?



Stå på dej tjejen.

2009-01-17 @ 17:24:24
URL: http://sandish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se