Frågor och svar, del 1



Vad är det minsta respektive det högsta du har vägt?

Högst: 69kg. Minst: 44 kg.

När du började med att gå ner i vikt, sa du då till din mamma?
Ingenting. Vi pratade inte med varandra.

Tvekade hon på din viktminskning då?
 Det har jag faktiskt ingen aning om. Jag hade ingen kontakt med henne under den perioden.

Vet du om det är möjligt att ta reda på vad en person heter om man har deras IP adress…?
Absolut. Maila mig.

Vad tycker du om Kissie och hennes bantningspiller? Tycker du att hon behöver dom, om ja/nej varför?
Jag har faktiskt inte läst hennes blogg och jag har ingen aning om vad det är för bantningspiller. I överlag kan jag ju säga att dom flesta bantningspiller är ren bluff och båg.

Hur har du motivationen att orka stå emot mat egentligen?
Jag tycker inte att jag förtjänar maten. Jag har inte svårt att stå emot mat, det svåra är att äta den.

Vad äter du till frukost?
Varierar, men det är lätt det största målet på hela dagen. Jag tycker det är lätt att äta frukost och jag behöver energi för att vakna och för att orka med dagen.

Hur många kcal är det i havregrynsgröt? Vad är bäst att ha på gröten?
Runt 200, beror lite på vilken sort det är. Finns grynblandningar med runt 110kcal per portion. Jag gillar att äta min gröt med äpple och kanel.

Jag vill gå ner i vikt snabbt, några tips?
Nej. Ät nyttigt och rör dig, så kommer du att må bättre.

Förbränner man mycket på promenader? Hur ofta ska man promenera osv?
Det rekommenderas att man rör sig minst en halvtimme per dag, för bästa möjligt personhälsa.

Tips på nyttig lunch, middag osv?
Ät det du själv mår bra av! Ät ekologiskt och närproducerat, och mat som får din kropp att må bra. Var snäll mot dig själv och din kropp, överdriv inte det där med bantningen…

Hur du gjorde/orkade för att försöka bli frisk?
Det är en ständig kamp, men det blir faktiskt bättre ju mer man äter.

Jag är inte underviktig eller nåt men jag vill så hemskt gärna gå ner i vikt eftersom jag inte ens går ut längre så folk ser min feta kropp. Jag har förlorat alla vänner men jag bara vägrar visa mig ute. Vad ska jag göra? Jag tänker inte börja äta vanligt förrän jag gått ner dom kilona jag vill men jag vill inte ha sådan fruktansvärd ångest efter varje gång jag ätit..
För mig låter det som att du har en ätstörning. Så länge du får ångest av något så naturligt som att äta så är det en störning från det normala! Jag tycker att du ska söka hjälp. Det är inte normalt att må som du gör, och du förtjänar verkligen inte att må sådär. Ta tag i det innan det är försent!

Tips på lätt mat (som man lätt kan laga eller som bara kan köpa & äta) som har jätte lite kalorier?
Tonfisk tycker jag är gott och jag kan äta det som det är eller blanda i majs. Det är faktiskt jättegott! Annars är det väl sallad, det går ju att variera i oändligheter också.

Vilka kommentarer värmer mest och tvärtom?
Kommentarer som dina värmer mest. Tvärtom, kommentaren ovanför.

Jag undrar bara om du har kvar dina hästar, och isf hur många du har?
Jag har kvar dom, och det är några stycken nu. Hehe.

Kan du lägga ut en nu & då bild ?
Nopp. Jag vill inte att min kropp ska läggas ut på internet som en thinspo – bild.

Kan du inte berätta hur lång du är och hur mkt du väger?
Jag är runt 175 cm lång och väger runt 47. Vet faktiskt inte hur mycket jag väger längre, min våg är borta igen.

Jag vet att du inte själv vill vara på bild, men kan du inte lägga upp någon bild på dina kläder?
Jo… skulle kunna lägga ut ett collage om du vill.

Vad åt du när du började gå ner i vikt och var på väg emot anorexia? Och du borde svara för jag skulle vilja lära mig mer om anorexia för min kompis skull.
Alla anorektiker äter annorlunda, jag kan inte ge något svar på hur alla andra äter och hur alla andra gör. Om du är orolig för din kompis så ta upp det med henne… prata med henne och var noga med att poängtera att du inte anklagar henne för något.

Pratar du nånsin med dina föräldrar om dina problem? Din mamma måste ju se hur mager du är å hur dåligt du mår...? Frågar hon aldrig hur du känner dig?
Nej, det gör jag inte. Dom låter mig sköta mig själv. Visst kan det hända att dom kommenterar min mat någon gång. Men nej, varken hon eller pappa frågar hur jag mår.

Vad är din "målvikt"? Hur mkt vill du gå upp för att känna dig nöjd och frisk?
Runt 55 kg. Det tror jag är en frisk vikt (om det finns något sådant, haha).

Hur ofta träffar du den där psykoterapeuten? Hur dyr är hon? Betalar du själv?
Ett par gånger i veckan ska jag börja med, jo, hon är dyr, eftersom hon är privat, men det är det ju värt. Mamma har betalat den första gången.

Får du ofta elaka kommentarer?
Nej, inte så ofta faktiskt. Ni är jättegulliga.

Har du någonsin blivit igenkänd på bloggen?
Japp.

Vad tror du skulle hända om någon avslöjade dig?
Det kanske inte vore så kul, eftersom jag hatar när folk ska prata om hur jag mår. Jag hatar att prata om känslor och har jättesvårt för det. (Haha, jag låte rnästan som en man, tycker ni inte?!)

Har du någonsin varit med om att någon pratade om din blogg när du var närvarande?
Nej.

Ser du dig likadant på bilder som irl? Men du skulle se att du var smal på bilder om du inte visste det var din kropp?
Jag blev helt chockad faktiskt, det togs en bild på mig i helgen när jag inte var beredd. ”Ser jag ut sådär?! Jag är ju nästan smal!” tänkte jag då. Och ifall man jämför bilder på mig och andra tjejer så är jag ju mycket smalare.

Vad tycker du om hemsidan *CENSUR*? Är det bra eller dåligt med sådana sidor där de peppar varandra till att bli smalare? Skulle du vilja att man stänger sidan?
Nej, jag tycker inte om sådana hemsidor. Det är inte bra med sådana sidor.

Beskriv dina föräldrar. Hurudana personligheter har dom? Vem liknar du mest?
Pappa känner jag inte så bra, hehe. Alltså, nu när jag tänker efter, dom jobbar så mycket, så jag kan inte påstå att jag känner dom så bra. Jag antar att jag är mest lik mamma.

Jag förstår inte hur din familj kan vara så förmögen?
Inte jag heller. Morfar har mycket pengar.

Hur ser en vanlig dag ut för dig, Paris?
Stallet, vänner, dator. Planera, tänka inför framtiden.

Är du mycket deprimerad? Sover du dåligt om nätterna?
Jag känner mig inte lika deprimerad längre. Det känns bra med psykologen och att jag har tagit upp kontakten med en massa vänner. Och jag sover inte alls så bra, nej… om jag går upp sex på morgonen och lägger mig tolv, ett på kvällen, och håller igång hela dagen, då somnar jag bra på kvällen.

Kommentarer
Postat av: Matilda

De bantningspillrena Kissie äter är piller som skrivs ut av läkare till gravt överviktiga personer. Tror man ska väga cirka 110 kg eller något sådant. Den gör att kroppen inte tål något fett, så så fort du äter godis, chips, mc donalds, bacon etc så får du rännskita. Syftet med pillrena är att "bli tvungen" att äta nyttigt och för att få magsäcken att bli mindre så att man börjar äta normalportioner. Sådana som Kissie borde absolut inte äta dem.

2009-06-22 @ 20:26:42
URL: http://stilljune.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag tycker att det är trist att se hur många som missförstår din blogg och ber dig om bantingstips frågar om vikt/bilder när du gör allt i din makt för att bli frisk och att fokus INTE ska ligga på en persons vikt. De verkar ha svårt att förstå att detta INTE är en proana blogg. Kämpa på för jag vet att du kan bli frisk!

2009-06-22 @ 22:25:23
Postat av: mime

Tack för svaren <3

2009-06-22 @ 23:55:24
Postat av: Fia



"...ifall man jämför bilder på mig och andra tjejer är Jag mycket smalare" ? !



Gumman, med ett bmi på 12 är jag smalare, eller ?



Lite självdistans och verklighetsförankring kanske vore på sin plats ? Så mager är Du inte...

:/

2009-06-23 @ 03:11:56
Postat av: Jenny

Tänk att jag tycker det är lite sorgligt att det finns folk hellre frågar om tips på mat med "jättelite kalorier i" till en anorektiker än någon vettig fråga. Kanske är många som följer bloggen även dom anorektiker, inte vet jag. Själv har jag haft eller egentligen har en kompis som har anorexia. Därför började jag läsa din blogg för att försöka förstå henne och hennes sätt att se på saker och ting.

Tack för en otroligt bra och rörande blogg.

2009-06-23 @ 10:59:51
URL: http://jennybjork.blogg.se/
Postat av: f

hej, ville bara säga att du fick mig att äta lunch idag. ta hand om dig.

2009-06-23 @ 13:19:07
Postat av: Becka

Det är bra att du kämpar som du gör!

Man förstår att du ill bli frisk och att du verkligen försöker. Många förstår inte hur det är. Det är svårt att börja äta igen och sådär, men det är bra att du kämpar!

Det ger en hopp på något sätt.

Jag blir glad av att du lyckas, lyckas med det du vill (för det mesta) Jag vet inte varför, men, det är skönt när man ser folk lyckas med något.

Jag hade ätstörningar ett tag, dock var jag aldrig inlagd och såhär. Jag vet ungefär hur känslan till mat är.

Hoppas du blir "frisk" snart!

Vi stöttar dig :)

2009-06-23 @ 15:01:15
URL: http://beckaftw.blogg.se/
Postat av: Nicole

Det är svårt att överkomma allt du känner, men det går. Det kommer alltid finnas kvar och kan komma tillbaka men att ta sig ur det går! Jag är ett levande bevis. Det tar emot men det kontrolerar mig inte längre.

2009-06-23 @ 16:59:45
URL: http://marienicoles.blogg.se/
Postat av: Sofia

hmm 55 ska du då inte väga! enligt ditt bmi som du har 15 eller nå sjuuukt lite, men iaf 20 är normalt och gränsen till undervikt. Du ska alltså väga 61 och du har då ett bmi på 19.9 så 60 kg ska du väga inte 55 lilla vännen!

2009-06-23 @ 22:55:25
URL: http://piggggy.blogg.se/
Postat av: Anna

Va fan menar du jävla äckel "fia" ??????????????

2009-06-24 @ 00:22:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se