Frågor och svar, del 3

Finns det något i världen som skulle få dig sluta tänka på vikten helt och låta dig leva lyckligt? Ex. mår du bättre av pengar, nya kläder, resor? Eller tänker du konstant på vikten ändå?
Att vara med vänner och med mina hästar, och att hela tiden vara upptagen med något. Att dricka alkohol är också en grej som får mig att glömma, men det är inget jag rekommenderar.


Du är ju för smal enligt många. När du hör det, förnekar du det? Eller tänker du om och blir glad av att höra det?
Förut blev jag glad. Nu blir jag mest uppgiven, för folk brukar oftast säga att jag har en fin kropp. Vad händer om jag går upp i vikt? Kommer dom fortfarande tycka det?


Är du inte orolig över din hälsa? Inser du att din livslängd kan förkortas rejält med sättet du lever på? Matvanorna osv?
Jo absolut. Jag blir rädd när mitt hjärta slår konstigt och när jag svimmar. Men på samma vis så känns det tryggt...


Är du kanske påväg mot friskheten?

Jag hoppas det, av hela mitt hjärta.


Har förstått att sjukdomen har fört med sig väldigt mycket negativt. Min fråga är om den har fört med sig något positivt?

Jag tror att den har lärt mig att vara ödmjuk och att lyssna mer till andra. Förut hade jag nästan för bra självförtroende. Nu är jag säker på mig själv men samtidigt så har jag lärt mig att ha respekt för andra människor.


Är det någon av dina kompisar, bekanta eller någon annan som du känner, som "kommit på dig" med din blogg?

Jag berättade för Boyfriend om bloggen för två dagar sedan, hehe. Men inte vad den heter och så, bara att jag driver en anonym blogg. Jag skriver mer om det i ett annat inlägg!


hur länge har du varit sjuk?
Alldeles för länge.


vem och när upptäcktes det?
Jag fick diagnosen för snart ett år sedan... tror jag att det var. Minns inte riktigt.


vill du verkligen fullt ut bli frisk?

Ja, det vill jag. Orka ångest, orka må dåligt för något så fjantigt som vikt!


gav behandlingen på Mando något för dig? Och tycker du dom behandlar en bra?

Jag hade ingen bra behandlare, men absolut, jag tror att deras filosofi hjälper många. Man kan ju vara sjuk på olika sätt tror jag. Dom tror ju inte att anorexi är en psykisk sjukdom, utan att det kommer av ett stört ätbeteende. Dom har inte så mycket samtal och ingen psykologisk hjälp.


Från början så strävar väl "ni" anorextiker mot perfektion och smalhet? När/Varför/Hur vänder ni i eran ätstörning och börjar kämpa mot friskhet?

När vi börjar inse att det inte finns något som heter perfektion - dvs egentligen alldeles för sent.


Hur ser du på bulimiker? Skulle du hellre vilja ha bulimi? Varför/varför inte?

Jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna se annorlunda på en bulimiker. Människa som människa, oavsett sjukdom!

Om jag hellre skulle vilja ha bulimi, nej. Jag skulle hellre vilja vara frisk! Jag vill inte vara sjuk på något sätt!


Tror du att du kommer lyckas denna gång?!

Ja, det är klart, hehe. Man måste ju tro på sig själv.


varför uppdaterar du så sällan nuförtiden?

Sol, bra väder, har tagit upp kontakten med massa vänner som jag förlorat under anorexin. Nej, jag ska inte sluta blogga än på länge!


Vad är ditt största mål med att bli frisk?
Att kunna vara normal! Att kunna äta med folk och må bra.


Finns det något du "längtar sönder" efter att få äta som du hittills förbjudit dig själv?
Nej faktiskt inte. Jag äter det mesta, men i små portioner och med utökad träning och så.


Kommer du att skaffa hund som du längtat så mycket efter? I så fall vilken ras och vilket kön ska det vara?

Sök på inlägget "hundar jag vill ha" i sökrutan till höger i menyn! Kommer nog att välja en hane, eftersom jag har mest erfarenhet av dessa.


Vilken är din favoritfärg?
Blå egentligen, men är inne i en rosa period.


Om du fick välja mellan Oprah Winfrey, Prinsessan Diana (om hon levde) och Sarah Palin att världshärskare. Vem skulle du välja?

Måste nog säga Oprah. Hon säger det som vi alla andra tänker, haha. Fast hon verkar också ha problem med vikten och det säger ju lite om hennes stabilitet i privatlivet - fast det behöver ju inet ha något att göra med hennes arbetsliv.

Aldrig Sarah Palin. No, never, no.


Under vilket bmi, anses man vara i "anorektiskstadiet"?

Jag tror att det är under 17,5.


Hur gick det med den där lägenheten du kollade på en gång för länge sen? Fick du den?

Ja, fast jag sket i den. Om jag åker bort vill jag inte stå med en tom lägenhet.


Vad kommer du göra (t ex med bloggen) när du blir frisk? Eller "friskare" åtminstone?

Kanske göra den till en normal blogg, min personliga. En "icke - anonym".


Har du tips på några bra modebloggar åt mig?

Ett tips är att söka på engelska sidor. Annars vet jag inte, det beror ju på vad man har för stil. Varje gång jag går in på dagens modebloggar börjar jag gapskratta. Allvarligt talat, gå in på Elin Klings blogg och kolla. Vem sjutton har på sig sådant där? (Inget illa menat, Elin!)


Ditt livs största misstag??

Att prova droger.


Varför är pengar å status så viktigt för dig? Du om nån borde väl vara ett bevis på att pengar inte gör en lycklig..

Can't live with it, can't live without it. Hatkärlek.


Vad har du för planer för sommaren?
Sthlmssommar. Vill åka till massa olika ställen!


vad har du för BMI numera?
Runt 16, tror jag? (Okay, kollade upp det, ligger på runt 15 - 16)


Är det ingen som någonsin kommentarer din kropp eller frågar hur du egentligen mår?

Min tjejkompis sade när jag berätta att jag har haft problem med maten: "alltså, du är ju jättesmal. När jag såg dig nu så tänkte jag direkt på det, att du var jättesmal!"

Men det är många som är smala i dagens samhälle. Det är inte ovanligt...


Äter du snabbt (för att få slut på det jobbiga så snabbt som möjligt) eller långsamt?

Långsamt, njuter till 110%, haha!


Hur länge har du enligt dej själv varit sjuk?

Men typ, alldeles för länge. Snart tre år vad?


Vem har idealkroppen enligt dej? (Och säg snälla inte Beyonce eller Tyra Banks för det vet både du och jag att det inte är sant)

Ärligt talat, Nicole Richie som smalast. Och det är inte okay.


Favoritmaträtt?
Just nu är det tonfisk. Och majs. Åh så gott. Mums. Annars ligger kina - mat mig varmt om hjärtat.


Maträtt/matvaror som är svårare att äta (något annat än hamburgare, pizza, snabbmat osv)?
Inte så mycket mat som godis och sådant. Det får jag panik av. Mat är ändå näring, men mat utan näring... som godis och chips.


Vad är friskt för dej? (ge gärna ett konkret exempel)
Jag förstår inte riktigt hur du menar. En frisk människa går upp på morgonen, äter frukost, åker till jobbet, kommer hem till sin man / fru och äter middag tillsammans. Det är väl ett vanlgit, friskt, svenssonliv.


Vad lyssnar du på för musik?
Verkligen ALLT! En del av er brukar skicka musik (youtube - länkar), och jag älskar det! Fortsätt med det.


Vilka är dina favoritfilmer?

Meet Joe Black, V för vendetta, Hannibal - filmerna, Vit oleander, Lejonkungen... finns så mycket bra filmer!


Vilka inspirerar dig i klädstil?

Klassiska, bärbara plagg. Gärna söta plagg med något som står ut lite. Har ingen direkt stilförebild.


Varifrån får du alla papparazzia bilder på famous people, some mary-kate?

Jag har alla i en mapp på datorn faktiskt, hehe. Eller snarare sjutton mappar.


Hur många länder har du besökt? Vilka är dina favoriter?

Nästan alla i Europa, har aldrig varit utanför Europa dock. Jag gillar Storbritannien och Italien.


vad ska man göra om man märker att nån i ens närhet har en ätstörning?

Ta upp det med personen utan att anklaga!


När du började få ätstörningen, när du bara ville ville ville ner i vikt.. Hade du dagar då du åt nyttigt, sen tog något onyttigt för att suget tog över sen tänkte att "har jag tagit detta kan jag likaväl fortsätta" sen slutat upp i massa onyttigt och jättemycket ångest? eller du var jättestark redan från början och var aldrig med om detta?

Jag tycker att du ska försöka att äta lite mera. Äter man tillräckligt blir man aldrig sugen på något och man överäter inte. Man blir inte sugen på onyttigheter om magen är full av nyttigheter, liksom.


vad shoppar du helst?

Jeans, haha!


vilka favoritklädmärken har du? (förutom louis vuitton)

Svårt. Budget så gillar jag Vila. Och Zara har mycket snyggt.


har du något sommarjobb? isf vad?

Nej, det har jag inte.


favoritbloggar?
Hinner inte läsa så mycket bloggar längre faktiskt.


dyraste plagg/accessoar du nånsin köpt?

Måste ju vara en väska. Usch, fråga inte hur mycket den kostade. Får rysningar.


favoritprogram på tv?

Just nu är det nyhetsmorgon på tv4! (Haha, pensionär, jag vet!)


favoritämnen i skolan?

Svenska och data.


hatämnen i skolan?

Nopp, jag gillade skolan. Skulle kunna ha varit matten, för jag hade en dålig lärare.


vad tycker du om kenza, blondinbella å mogi? vem är snyggast? vem har bäst klädstil?
Kenza är inte alls så snygg och trevlig i verkligheten, Blondinbella är mycket trevligare i verkligheten, Mogi har jag aldrig träffat men hon är vän med en av mina vänner och hon verkar trevlig. Måste säga att Mogi nog har bäst klädstil av dom tre!


vad gör du om fem år?
Är äckligt, svinigt rik och glider runt och lever livet!

Kommentarer
Postat av: Nicole

Måste fråga, när du är frisk (jag sa inte om eftersom jag tror på dig) hur skall vi kunna hitta dig eller gör du bara om bloggen till din personliga? Förstår inte riktigt.

(btw, hade en "ana blogg" förrut, kommer ihåg att du alltid gav så träffsäkra kommentarer på min blogg) Själv orkar jag inte med ana eller pro ana tjejer som strävar efter något som dom inte fattar vad det innäbär, så nu har jag en normal blogg där jag skriver om vad som helst.

Jättestor kram!

2009-06-26 @ 13:28:25
URL: http://marienicoles.blogg.se/
Postat av: Ellis

Håller me dom Kenza..

2009-06-26 @ 13:28:51
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Amanda

Du har verkligen en helt fantastisk filmsmak :)



2009-06-26 @ 15:28:06
Postat av: Ayla Catpaw

Hmmm Paris jag undrar om jag får skriva en jättelång kommentar till dig eller om du bara kommer tycka att det är irriterande? :P



2009-06-26 @ 20:28:52
URL: http://ayla.blogg.se/
Postat av: Ayla Catpaw

Aja, en annan halvlång kommentar här också dock haha (kan inte låta bli):

Förresten, apropå:



"Är du kanske påväg mot friskheten?

Jag hoppas det, av hela mitt hjärta."



Har kommenterat om det innan, men när man läser dina gamla inlägg (som ibland är rent förargande på värzta dennism-stil) så ser man hur otroligt mycket du utvecklats sedan du startade bloggen.



Har du läst dina gamla inlägg på senare tid? :)

Är nog lättare att se dina framsteg då, du har så mycket mer självinsikt och är så extremt självmedveten om dig själv idag, speciellt i jämförelse med då. :)



Du har en helt annan syn på anorexin, innan försvarade du den ibland, tyckte att du var extremt stark och andra svaga för att de inte kan motstå maten och att du därför "står över dem", och tyckte också ibland att folk var i princip dumma i huvudet som "valde" att vara "tjocka" och dylikt.



Nu är du extremt mån om att varna folk om vilket helvete anorexi är, att du inte tänker ge någon som helst ana-tips, att det alddrig kommer att gå att vara "perfekt" genom att svälta, och skriver om hur skadligt det är, alla biverkningar det medför, hur det skadar dina sociala förhållanden, och hur mycket du hatar det och så vidare...

Du ger också folk insikt i hur det startade och hur ditt liv sett ut & ser ut nu, så att man verkligen förstår att det är mycket mer än bara en ytlig vilja att vara smal.



Men på samma gång står du ändå över anorexin, för att du är så stark och så fort du hamnar under ytan och håller på att ge upp så ger du dig själv en käftsmäll och simmar upp igen vilket vi som läser blir så oerhört stolta över. :)



Jämförelse:

http://myanalife.blogg.se/2007/october/att-missa-en-maltid.html

Läs kommentarerna också...



Och nyligen:

http://myanalife.blogg.se/2009/may/det-ar-allvar-nu.html#comment

&

http://myanalife.blogg.se/2009/june/psykologen.html



Kommentarerna här... ser du hur många som verkligen bryr sig om dig? :)



Tänk att du lyckats vända dig på ett sådant sätt. Vilken utveckling!

Från att lyckas få folk att bli extremt provocerade, till att lyckas skriva och uttrycka dig så bra i skrift att alla inte kan låta bli att fatta tycke för dig, blir extremt oroliga för dig om något går dåligt och känner djup empati för dig - men också blir extremt lyckliga och hejar verkligen på de gånger du mår bättre.

Detta trots att du är anonym!

:)

2009-06-26 @ 20:54:53
URL: http://ayla.blogg.se/
Postat av: Ayla Catpaw

"*Vad kommer du göra (t ex med bloggen) när du blir frisk? Eller "friskare" åtminstone?*



Kanske göra den till en normal blogg, min personliga. En "icke - anonym"."



Det vore fantastiskt!

Tänk vilken förebild du skulle bli (ännu större än nu hehe, menar inte att du är en anorexi-förebild utan en förebild för kampen mot anorexin då alltså) för människors kamp. :)

Du har ju ett sätt att folk även utan anorexi men med andra svårigheter på vissa sätt kan relatera sin egna situation till dig och det du skriver!

Skulle inte bli förvånad om det togs upp i media och allting egentligen hehe.

Tänker verkligen om dig lite som en svensk version av Isabelle Caro och hennes kamp för att sprida förståelse och kunskap.

2009-06-26 @ 20:59:37
URL: http://ayla.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är viktigt att tro på sig själv! :):)

2009-06-26 @ 21:01:57
URL: http://fightfightfight.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du verkar inte ha koll på kriterierna för diagnosen anorexia. BMI har inte mycket med det att göra... Svara inte på frågor som du inte kan svaret på.

2009-06-28 @ 21:31:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se