Mat som håller dig ung



Nya rön, maten som håller dig ung längre:

Undvik följande
Rostat bröd
Knäckebröd
Skorpor
Kakor
Mörka läskdrycker
Mörkt öl
Kaffe (särskilt mörkrostat)
Kinesisk soja
Rostade jordnötter
Ugnstekt kött och fisk
Ost- och mjölkrika produkter
Glass
Babymat
Mjölkpulver

Välj i stället
Körsbär
Chilipeppar
Kål och broccoli
Sojabönor
Grönt te
Äpple
Lök
Citrusfrukter
Rödvin


Eller, så kan vi ju sluta äta mat överhuvudtaget och bara äta frukt. För frukt är såååå fullproppat med antioxdanter och är såååå nyttiga för oss.

Kom igen nu. En variationsrik kost är det bästa för kroppen, det måste ju alla veta om nu. Om jag älskar rostat bröd så ska jag väl äta det? Är så trött på att media är överfyllt med sådan här nyttighetspropaganda.

Kommentarer
Postat av: Anonym

ja speciellt när de ändrar sig från dag till dag. håller dock med om att man borde äta mycket grönsaker, men det visste vi ju redan ;)

2009-05-13 @ 21:30:30
Postat av: johanna

Usch, har verkligen börjat tröttna på såna där listor nu, det kommer ju nya hela tiden, och det är olika saker på dom hela tiden. Första listan kunde jag tänka mig att undvika den "dåliga" maten på, men om man ska göra det på alla listor finns det ju knappt något alls som man kan äta. Jag satsar på mycket färg, mycket hemlagat och mycket gott. det kommer man säkert lika långt på.

Ha en fin kväll!

2009-05-13 @ 21:41:53
URL: http://dorishoris.blogg.se/
Postat av: Ayla Catpaw

Haha eller hur... jag tror att ett sunt förhållande till mat utan att leka runt en massa med "förbjuden" mat som knäckebröd och ugnstekt fisk (hur dessa födoämnen nu "inte" skulle bromsa åldrandet?) håller en person 'ung länge'.

Man känner sig nog inte så ung psykiskt om man nojar massvis över vad man äter haha, känns lite Agda 50 som blivit förstoppad... :P

2009-05-13 @ 22:57:53
URL: http://ayla.blogg.se/
Postat av: Xerxes



Jag håller absolut med om att hetsandet om det ena med det tredje är mental tortyr, dock är inte frukt medskyldig i dessa hetserier även om dom drar in frukt i den. Mycket av vad som sägs är svammel och att dom hela tiden säger olika saker beror på, som jag ser det, att dom i själva verket inte vet vad dom pratar om. att det dom säger bygger på en massa missuppfattningar om saker.



Det mesta som sägs har sin grund i ett perverst förhållande till mat och det är det hela den moderna föreställningen om näringslära bygger på, och den är helt ologiskt.



Det kan vara svårt att lära sig, och vänja sig att leva på frukt, det vet jag väl av egen erfarenhet eftersom det kräver stark vilja och villighet att bortse från allt man blivit inlärd att tro på alla myter om vad människor behöver. Även om man är supermotiverad tar det tid tid tid att lära sig hantera alla aspekter av det känslomässigt vridna förhållande till mat som är en så stor del av våran kultur, eftersom det är så djupt rotat i oss från det vi är små och, kort sagt, från det ögonblick när vi får lära oss att ersätta känslor med mat



Personligen är det min starka övertygelse att människan är biologiskt konstituerad som fruktätare.

Jag känner att det är först när man är besluten att bryta sig loss från sitt destruktiva förhållande till mat som man inser hur otroligt starkt känslomässigt intrasslad man är i det..det att undertrycka sina känslor med mat (eller med frånvaro av mat), och hur otroligt destruktiva båda är.



Jag har försökt länge länge att hitta ett bra sätt att övergå till att leva exklusivt på frukt, absolut inte för att det hetsskrivs om det i tidningar och att så kallade 'experter' uttalar sig om det ena och det tredje, som bara är prat i nattmössan. utan därför att jag vet att jag, personligen, mår absolut bäst av det.



Det är bara att det kräver mycket tålamod och vilja och tålamod..och att göra det, långsamt lite i taget och det är definitivt ingenting jag har lyckats med ännu på långa vägar, jag har fortfarande massa, det har verkligen gått upp och ner för mig, men jag kommer aldrig ge upp någonsin.



Problemet blir efter som 99% av jordens befolkning (inklusive jag själv) lider av ätstörningar i en form eller annan, bara att de flesta inte ens är medvetna om det, hur ska dom rimligen kunna hjälpa en person som lider av mer påtagliga ätstörningar såsom anorexi och bulemia om dom inte är medvetna om själva problemet.



Ha en god natt! x

2009-05-13 @ 23:48:32
Postat av: Sara Solvik

Har själv vart / är sjuk i anorexi.

Jag orkar verkligen inte med sådanna myter som skrivs i tidningar, ät det ät inte det för att bli smal och håll dig si och så i form osv osv..



Du borde också skita i det där. Du är värd ett BRA och FRISKT liv. Anorexi är SKIT!



Kämpa, och strunta i allt det där, för det är bara en myt! Kram

2009-05-14 @ 05:46:52
URL: http://sarasolvik.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag blir så trött på såna listor. Senast hörde jag på nyhetsmorgon att man kan bli fet av frukt. Ja, det kan du liksom, om du äter lika många kcal apelsiner som choklad så spelar det ingen roll om kalorierna kommer från något nyttigt eller inte, man kommer ändå gå upp i vikt. Fattar inte hur folk orkar. Det finns något som heter sunt förnuft, det borde folk pröva lite oftare.

2009-05-14 @ 07:52:55
URL: http://imcookiedough.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Brödet blir väl inte sämre för att det är rostat? De måste mena det som brukar kallas rostbröd, alltså vit deg utan någon som helst näring. Som tur är kan man rosta även nyttigt bröd :-)

2009-05-14 @ 12:48:49
Postat av: Jessika

Jag har hört en del om att man inte ska äta så mycket frukt pga att det är så mycket fruktsocker. Vet du om det är så? Alltså att man ska bli fet av det. Jag äter ganska mycket frukt, men blir orolig pga alla som säger att det inte är bra =S Jag som älskar frukt =S



Kram kram

2009-05-14 @ 19:44:28
URL: http://jessikaarvik.blogg.se/
Postat av: Josie

Jag tror benhårt på att äta det man vill inom rimliga gränser. Det verkar mest klokt. Dock väljer jag personligen bort det jag vet och anser vara dåligt för kroppen.

2009-05-14 @ 21:21:08
URL: http://thejosie.blogg.se/
Postat av: Junibarn

Oh ya. mer sånt här. Säg emot aftonbladstöntarna och metroskribenterna. de kan dra åt helvete om de inte har annat än mat att skriva om. mat ska vara något man behöver för att leva inte något man ska dra ner på för att bli "lyckligare", så det så!

2009-05-24 @ 01:13:53
URL: http://interumsren.blogg.se/
Postat av: emmZy

Ja, media, fyfan...Alla smala kändisar och skit, "så gick jag ner 10 kilo!" osv...



VAFAN, kan vi inte få klara oss utan sånt skit? Det gör en bara mer hatisk mot sig själv, i alla fall jag som tänker, "varför kan inte jag se ut så där, osv..."



kramar

2009-06-09 @ 13:29:35
URL: http://emmasegen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se