Frågor och svar: Anorexi

brukar du dricka lightläsk/mineralvatten? håller du ett lågt kolhydratintag? kram

Cola light, och vanlig cola om jag behöver socker. Hatar vatten. Och ja

Du skrev att du äter 1500 kcal per dag! Stämmer det verkligen? Jag har svårt att tro dig!

Mindre.

Detta är säkert en dum fråga, men VARFÖR är det såhära: Jag äter knappt, övertränar och går inte ner i vikt? snarare upp.. Usch det är så jbbigt

Din kropp kan ha gått in i svältläge. Beror på vad du äter också – äter du lite men fettig mat så går du ju inte ner.  Annars kan det vara så att du går ner i cm men inte i kg – du får mer muskler när du tränar och muskler väger ju mer än fett!

Vad är din åsikt om denna kvinnas kropp http://thekillingmoonconfused.blogspot.com/search?updated-max=2010-04-19T03%3A44%3A00-07%3A00222&max-results=7.

Är den vacker enligt dig?
(Enligt mig är hon fantastisk.)

Haha. Ärligt talat? Hon ser ut som mig. Samma stil också. Haha.

EN tjej ( säger ej om det är jag eller någon annan) som äter typ okej. kanske skippar middag/lunch ibland och äter mindre änn vanligt då men inte kan äta liite som en som har anorexia. Däremot tränar hon bort fettet och sittter ensam ibland och gråter för att hon är fet och inte mår bra av det, kollar sin kropp för att se om det blivit fetare etc. Har hon en ätstörning

Ja.

Vad tycker du känns jobbigast att äta? Fett- eller kolhydratrik mat?

Carbs

Om man blir febrig och förkyld kan man ju sluta känna hunger och tappa matlusten, varför gör man de?

Jag är tvärtom så jag vet faktiskt inte.  Antar att det är en försvarsmekanism från kroppens sida, att den behöver näring för att orka bli frisk.

Jag får ofta ångest på kvällarna. Ibland vet jag inte ens varför...men har en sån där orolig grubblande känsla inom mig. Hur ska jag våga söka hjälp?
Börja med psykolog. Gå via psyk, eller NoA om du bor i Stockholm. Dom är fantasktiskt bra !!! Till NoA kan du ringa dygnet runt och dom är hur trevliga och underbara som helst.

Jag antar att du tycker rätt bra om scones, eftersom du någon gång lagt upp ett recept, men vad tycker du bäst om att ha på dina scones?

Engelska scones är bäst – english breakfast tea, frukt i sconesen, grädde och marmelad.

Hur länge var du på mando, och hur mycket gick du upp på den tiden? 
Sen undrar jag bara... kostade det dig något att bo inne på behandlingshemmet eller går det på någon försäkring?

Vet inte, man får inte veta sin vikt där.

900 kronor kostade det, sedan får man frikort eftersom det tillhör... folkhälsovården tror jag att det heter.

hur började din väg mot anorexian? kännde du ångest över mat hela tiden, tänkte på din vikt hela tiden, tittade ner på dig själv och tänkte, fan vad tjock jag är? 
jag brukade köra mitt mantra : jag är tjock, dum, ful, äcklig, värdelös. Om och om igen tills jag fick en panikattack.

Boyfriend sade: Paris, du måste sluta. Du går ner i vikt vecka för vecka! Jag tänkte: vecka för vecka? Hahaha. Snarare dag för dag, älskling!!!

 

Vad skulle du välja mellan att alltid vara så smal som du vill vara oavsett ELLER alltid ha oändligt mycket pengar ?

Pengar.

Hur tror du att ditt liv skulle sett ut idag om du aldrig blivit sjuk?

jag hade definitivt kommit längre än där jag är nu. Hade fått arslet ur vagnen tidigare

På vilka sätt har anorexin hindrat dig från att bli den personen du vill vara?
jag sitter hemma hela dagarna och kan inte gå ut eller träffa någon. Hur tror du?

Hur ser ditt liv ut om tio år?

Bättre. Haha.

Hur mår du psykiskt och fysiskt nu? När man läser bloggen får man intrycket att det skiftar väldigt mycket. Att du kan må väldigt bra en dag, och i nästa stund har kraftig ångest. Är det så du upplever det också?
Manodepressiv. Jag är antingen väldigt, väldigt, VÄÄÄÄLDIGT glad, eller väldigt, väldigt, VÄÄÄÄLDIGT ledsen, arg, aggressiv, deprimerad. Eller EXTREMT apatisk. Allt eller inget för mig!

Kan du inte lägga upp lite mer recepttips som du har? som sconesen och så? Du gjorde det mer förut. Saknar det.

Sure thing darling! Will do!

Tycker du att denna blogg har varit till någon hjälp i kampen mot dina ätstörningar?

Ja. Jag har fått fin kontakt med massa fina människor och det har hjälpt. Och jag är inte lika ensam som jag var förut

är det inte jättesvårt att umgås med vänner osv när nästan allt socialt innehåller mat i någon form?

Vilka vänner?

Om man funderar på att svälta dig själv, eller 'spyr' med flit. Kan de leda till svåra ätstörningar senare?

Definitivt.

hur många kalorier äter du i genomsnitt per dag?

går du lätt upp i vikt när du väl får i dig tillräckligt?

1000 kanske. Ja, det gör jag – min förbränning är sämst.

Vad kan man göra för att hindra hetsätning och överätning? När man är hungrig och mätt samtidigt? Det psykiska säger ät mer, men fysiskt mår man illa av det. Vidrigt.

Nej, inte vidrigt. Sluta tycka det är vidrigt. Acceptera att det är så och gör något åt det. Det blir bara ett problem om du gör det till ett problem. Ät regelbundet och om du känner sug så ät lite mer. Och drick mycket vatten.

Om man har följt din blogg sedan start och varit grymt nyfiken på hur du ser ut. Kan man inte typ.. bevisa att man inte är någon crazy old snitch boy som sitter på andra sidan och tänkt sprida ut det överallt? Jag ser endel av dina läsare skriver om facebook foton på dig och jag blir så grymt nyfiken. Nyfiken på hur du ser ut.

Yeah well first of all, ingen vet hur jag ser ut. Mina foton på FB är dolda för alla utom mina vänner, och ingen av mina vänner skulle sitta och läsa den här bloggen. Second, maila mig, så får vi se var det leder. Jag är alltid öppen för nya vänner!

Jag känner inte att jag kan prata med någon i min närhet, för att alla är så trötta på mig när det gäller mat. Jag börjar falla tillbaka och har satt mitt mål på 43 kilo till sommarnen. Jag vill inte gå till psyklog. Jag hade en lärare som verkligen lyssnade på mig och stöttade mig, borde jag maila henne? Vad ska jag göra? Ge mig tips. Uppskattar ett svar från dig, innerst inne verkar du klok. Kram, ta hand om dig.

Ja! Maila maila maila. Har du några nära vänner? Någon du känner förtroende för? Varför måste du gå ner? Jag tycker det låter som att du är smal redan nu. Känn efter var behovet att vara smal kommer ifrån, och försök reda ut det. Kan du sysselsätta dig med något annat som får dig på andra tankar? Fritid, sport, hobby?

hur lite har du vägt som minst?

40

Om alla tankar var borta och du skulle få äta vad du ville under en hel dag, hur skulle det se ut då? Ingen ångest, ingenting, och du skulle inte minnas det senare så att du skull kunna ha ångest dagen efter.
Vet inte riktigt. Samma som nu tror jag. Eller kanske godis. Det klarar jag inte av just nu

hur hanterar boyfriend din ätstörning?
vi har inte varit tillsammans tillräckligt för att han ska kunna hjälpa mig / stjälpa mig.

känner han till bloggen?

Japp. Berättade det för honom bland det första jag gjorde.

Skulle du ärligt säga att du är påväg mot tillfrisknad? eller vill du ha kvar sjukdomen, då menar jag fortsätta som du gör och vara smal såhär.

Klart jag vill vara frisk. Mentalt. Smal vill jag fortsätta vara

Hur ofta tränar du ?

Beror på om jag ätit eller inte. Ibland orkar jag inte träna alls och andra dagar är det massor

vad anser du är att hetsäta? när man gör det utan att spy, hur mycket mat räknas ska man ätigt för att det skall räknas som att ha hetsätigt?

För mig personligen innebär att hetsäta att sätta i sig mat utan kontroll. Att äta utan att kunna kontrollera det. Mängden spelar ingen roll (för mig).


Kommentarer
Postat av: k

du verkar perfekt! vill ocså vara det!!!!

2010-04-29 @ 11:06:52
Postat av: L

Ser du verkligen ut som hon på den bloggen? hade jag verkligen inte föreställt mig. Förlåt, men hon såg maskulin ut som sören och hade lite knarkar-ögon. Men kroppen var fin, lite för smal, men fin. Vacker.

2010-04-29 @ 11:39:02
Postat av: p

tjejen på thekillingmoon är så sjuk, titta på hennes ansikte, det är helt fårat... fy fan vad man blir konfunderad/sorgsen/arg när man läser sånt. hon sitter och tar kort på sin ryggrad som sticker ut för att det är "konst" whatever, men man fattar ju att man inte ser ut sådär om man inte har riktiga problem... jag som har gått igenom den värsta biten med en ätstörning nu, blir så förbannad. pro-fucking-ana. hennes superchica krullhåriga pojkvän från le marais kanske borde wake up han med...



nu verkar det som jag är bitter men det var iaf inte min mening, haha...

2010-04-29 @ 14:15:46
Postat av: Twiggy

Bli frisk snart. Kram

2010-04-29 @ 17:07:00
URL: http://www.metrobloggen.se/twiggy
Postat av: Lilla jag

Jag har under 9 år nu varit sjuk i ätstörningar , större delen av tiden i anorexi. Nu har jag iställetr fått bulimi. Har du haft olika perioder eller vad man ska säga under din sjukdomstid?

2010-05-02 @ 14:33:45
URL: http://mittegnalillahelvete.bloggproffs.se
Postat av: Anonym

när jag läser allt det du svarar, känner jag igen mig på så många sätt! blir ledsen när jag tänker på det

2010-05-03 @ 02:55:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se