Alkohol och kalorier



Jag tänker verkligen inte propagera för alkohol på något sätt... men så här fungerar det för mig:

- När jag dricker (vilket jag gör alldeles för ofta...) så rör jag mig mer. Jag dansar, hoppar, flänger, far.

- Jag är nu helt inställd på vitt vin, rött vin, eller whiskey. Eftersom jag är så pass tunn räcker det med ett / ett par glas för att jag ska bli onykter.

- Dessutom är alkohol vätskedrivande, vilket gör att jag alltid går ner i vikt dagen efter alkohol. (Kunde jag konstatera när jag hade en våg.)



Vidare så får man ju välja sina kalorier, som jag har pratat om förut. Dricker jag alkohol så blir det oftast ingen mat dagen efter. Äter jag onyttigheter kompenserar jag för dessa, antingen genom att dra in på mina andra mål eller träna mera.


(Jag får väldigt ofta frågor om alkohol och hur jag klarar av att dricka det när det är så mycket kalorier i det, därav detta inlägg.)

Kommentarer
Postat av: Isa

Jag har läst att kroppen bara tar upp ca. 1/4 av kalorierna från alkoholen och att resten blir till värme.



Jag brukar bli kokande het av alkohol, hur fungerar det där?

2010-03-03 @ 22:58:07
URL: http://everydayfrometheinside.blogg.se/
Postat av: Jessika

Skulle du kunna säga att du missbrukar alkohol?

2010-03-03 @ 23:06:22
URL: http://jessikaarvik.blogg.se/
Postat av: Paris

Isa, jag med :O men jag antar att förbränningen sätter fart när man dricker alkohol :) mina ådror brukar bli helt sjukt upp - pumpade när jag dricker, och jag brukar bli several dregrees hotter, så jag vet vad du menar :P



Jessika: absolut. enda anledningen till att jag inte dricker jämt är att jag har prövotid på mitt körkort och måste sköta mig när jag kör bil :P

2010-03-04 @ 00:23:48
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Ayla Catpaw

När du dricker så går det ju inte direkt att "bränna kalorier" utan att skada kroppen... för det är direkt skadligt att träna när man druckit alkohol och medan metaboliterna finns kvar i kroppen, och det är lönlöst att träna t ex samma dag som man kommer dricka alkohol för det avbryter hela muskeluppbyggnadsprocessen... ;o

2010-03-04 @ 00:51:09
URL: http://ayla.blogg.se/
Postat av: m

för att du har prövotid på ditt körkort? menar du då att du annars skulle tycka att det var okej att köra bil berusad, eller har jag missuppfattat dig nu?

2010-03-04 @ 09:05:59
Postat av: Elin

Du har rätt i att förbränningen ökar när man dricker alkohol Paris, speciellt om man dricker rött vin!

Jag har inga problem med att dricka det, behöver oxå bara ett par glas för att känna mig levande!

Jag tycker att så länge man inte använder alkohol som "ett sätt att fly undan sina känslor" ska man unna sig det!!!

Kram på dig

2010-03-04 @ 12:43:13
Postat av: Anonym

hur många kalorier brukar du äta på en dag? och hur många ska man äta för att gå ner i vikt? är 500 kalorier för mycket då? kram på dig! =)

2010-03-05 @ 11:16:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se