Grönsaker i ugn - steg för steg



Ta en morot eller två - eller tre eller fyra.




Dela den i bitar.




Bitar broccoli.




Dela upp den i bitar också. Broccoli blir härligt krispig och knaprig när man steker dom.




Ta en squash. Förfärligt smaklösa som dom är, men blir supergott när man ugnsbakar dom.



Se till att få tjocka skivor. Annars bränns dom fast i plåten.




Färska champinjoner.



Se till att få dessa ganska tjocka också. 




En gullök.



Dela upp den och sära på alla "delar" av löken så att allt tillagas jämnt.




Det borde se ut ungefär så här alltså. Och sedan drisslar du olja över alltihop. Jag brukar ta olivolja och KOM IHÅG att vara generös med oljan, den "förbränns" i ugnen och kommer "försvinna". Risken är att grönsakerna blir torra om du inte har tillräckligt med olja.



30 minuter i ugnen på 200 grader. Godare än så blir det inte... chips, pommes frites, potatis, pasta, släng er i väggen!

Kommentarer
Postat av: Thinoholic

Såg väldigt gott ut faktiskt.

Broccoli och squash är något av det godaste som finns.



Stekt squash med grillkrydda är också underbart, eller grillade grönsaker.

MUMS!

2011-05-31 @ 19:45:17
URL: http://thinoholic.devote.se
Postat av: Savannah

Heej!

det där måste jag prova!! har inte vågat använda olivolja, förbränns den verkligen???



Kram

2011-05-31 @ 22:54:45
URL: http://savannahsnailart.blogspot.com
Postat av: Julia

Det här äter vi ofta och jag håller med dig, allt annat kan slänga sig i väggen! :)

2011-06-01 @ 15:38:40
URL: http://tarrik.blogspot.com
Postat av: Paris

Savannah: det mesta "bränns upp" och en del går in i grönsakerna. Men du får se det som att grönsakerna innehåller ju i princip ingenting och lägg ett tillägg på kanske 100 kalorier, det är liksom ingenting. Kanske 200 - 300 kalorier totalt? Det är inte mycket.



Om jag som är 176 och väger 45 kan äta det så kan du det med, jag lovar! :) kramar!!



2011-06-01 @ 20:36:33
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Savannah

Tack! ja ska tänka på det, nån gång borde man ju klara av att äta det! hihi Kramar :D

2011-06-02 @ 00:23:10
URL: http://savannahsnailart.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Lök i ugn är nästan det godaste som finns!!! jag strör pa havssalt och citronpeppar och äter keso till. hur gott som helst!

2011-06-02 @ 15:43:16
Postat av: Anonym

Vet att det är ett tag sen det här skrevs, men jag brukar alltid ha bakplåtspapper under. Inget som klibbar då.

2011-06-22 @ 13:41:25
Postat av: Anonym

Jag har också bakplåtspapper, främst för att jag inte "vågar" har så mycket olja. Men ugnsrostade grönsaker är så otroligt gott, har aldrig testat broccoli förut men skall göra det nästa gång, tack för tipset!

2011-07-22 @ 18:58:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se