Bra fråga



HÄR kan ni läsa hela mitt inlägg som jag alltså skrev i november för två och ett halvt år sedan.

Jag kommer ihåg vad jag kände då. Förvirring. "Är det här verkligen sant? Menar hon allvar?" Jag var förvånad. Sedan dess har jag ändrat mig till att jag själv är mycket mer sparsam. Jag slänger aldrig matrester till exempel, utan jag gör en matlåda. Förut kunde jag slänga hur mycket som helst.


Jag har varit en bortskämd barnunge, det har jag. Jag har aldrig sett det som konstigt att äta ute varje dag, att äta dyra luncher och middagar, att shoppa dyra saker. Det har liksom alltid varit självklart för mig, eftersom jag är uppväxt så. Jag har tvättat kläder och efteråt upptäckt att "oj, hade jag en 500 - hundring i fickan? Hoppsan." och inte känt mer än så.

Så fungerar jag inte längre. Sedan jag flyttat hemifrån och brytit mer med min familj HAR det blivit annorlunda. Sedan jag börjat träffa andra människor och börjat jobba så har jag upptäckt att det systemet är väldigt få förunnat.


Och det är jag jävligt glad för.

Kommentarer
Postat av: Bella

Åh, älskar din blogg!

Kollar varje dag om du gör inlägg! Kram!

2012-01-18 @ 23:00:19
Postat av: Matilda Johansson

Hej! Jag och min kompis går första året på gymnasiet. Vi gör ett skolarbete i samhällskunskap där man ska skriva en rapport om en samhällsfråga som intresserar oss. Vi ska skriva om ätstörningar hos ungdomar, och en av våra frågor är hur ungdomar med ätstörningar tänker – vad rör sig i deras huvuden? Vet de varför de har ätstörningar? Varför låter de det fortsätta – kanske det inte går att stoppa?



Jag vänder mig nu till er ungdomar i åldrar mellan 12 och 19.

Jag vet att detta är ett väldigt känsligt ämne och inget som man vill prata med främlingar om. Men om ni skulle vilja dela med er av era historier eller tankar, små som stora, så får ni gärna mejla. Antingen kan vi mejla eller prata i telefon, ni får vara hur anonyma ni vill men det är bra om man kan få veta ålder och kön.



Tack på förhand!

2012-01-19 @ 13:29:34
URL: http://tjejenmatildajohansson.blogg.se/
Postat av: Therese

Tror att de flesta inser det när de flyttar hemifrån och börjar att tjäna egna pengar..



Vad är det som du jobbar med? :)

2012-01-19 @ 17:47:10
URL: http://tess-darling.blogspot.com
Postat av: Sanna

http://www.youtube.com/watch?v=JFh5F8cFb3g trailer om kvinnors roll i USA och http://www.youtube.com/watch?v=1ujySz-_NFQ&feature=mfu_in_order&list=UL om dagens ideal och vad konsekvenserna är. Väldigt intressant så kolla!

2012-01-19 @ 22:02:30
Postat av: Matilda

Så var det också för mig när jag flyttade hemifrån. Fick en helt ny bild av pengar och ekonomi...Vilket jag är mycket tacksam för idag!



Undrar också som Therese ovan frågade vad du jobbar med? Förstår att du vill vara anonym men lite kan du väl ändå berätta? :) I vilken bransch, IT, ekonomi, design..? Är du färdig med studierna du började på med för nåt år sen?



Kramar!

2012-01-21 @ 10:34:41
Postat av: josefin

Sjukt bra inlägg, det gamla.

2012-01-22 @ 16:38:46
URL: http://joseefinast.blogg.se/
Postat av: josefin

Sjukt bra inlägg, det gamla.

2012-01-22 @ 16:39:02
URL: http://joseefinast.blogg.se/
Postat av: Sofhi

Jag blir så ledsen över att det finns folk som tänker som du gjorde. Att man kan vara så trångsynt med så lite erfarenhet av det verkliga livet.

Jag känner så många familjer som inte ens kunde köpa godis till lördagen eller låta barnen vara med på utflykter, för de var verkligen tvungna att vända på varenda liten krona och hade inte råd med galonisar eller lördagsmys. Verkligheten är hård men det hårdaste med den är att det finns trångsynta människor som inte har ett enda uns samvete när de äter en 100 kronorslunch för fjärde gången i rad.

2012-01-29 @ 19:48:30
URL: http://kompulsiv.blogspot.com/
Postat av: Sabine-Välbefinnaren

Det är tyvärr inte alla som "växer upp" och växer ur ditt gamla tänkande. Men tycker det är bra att du har gjort det i alla fall. Det finns ju dom som är bortskämda även efter att dom flyttat hemifrån tror jag, och då inte inser hur det verkligen är för många och hur man ibland behöver tänka ekonomiskt! Ha det gott. Kram

2013-09-15 @ 18:46:07
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se