Frågor och svar, del 1




Vad fick dig att välja just Mando?

För att jag ville inte ha psyk - hjälp, jag ville bara lära mig att äta... Capio och SCÄ är det mer psykisk hjälp, man har mer samtal. Mandos filosofi passar mig, att man ska lära sig att äta även fast man kanske mår dåligt, och att inte ta ut det dåliga på maten.


Hej. jag har också ätstörning precis som du. Jag vill bara veta var i processen du befinner dig. Är du påväg tillbaka? eller alltså, har du fått någon riktig hjälp som verkligen har hjälpt, om man säger så? Jag tycker detta är så sjukt jobbigt. Jag menar att snacka med alla på BUP o sånt, dem fattar ingenting och jag vill bara dö typ. Jag har så mycket att säga egentligen men jag har mass spärrar som hindrar mig när jag väl får chansen. Jag orkar inte mer......

Jag vet vad du menar... man försöker förklara men det är ingen som lyssnar. Jag har fått hjälp på Mandometerkliniken i Huddinge, men jag klarade inte av det. Jag blev inlagd och fick panik, så jag spenderade väl totalt två månader där. Nu försöker jag klara mig själv.


Hur lång är du och hur mycket väger du?

Jag har ett BMI på 15 ungefär.


Vad äter du helst en dag om ingen bryr sig om vad du äter?

Yoghurt, havregrynsgröt, äpple, knäckebröd.


Hetsäter du någon gång?

Haha, jag berättade för Helena att jag var jätterädd för att börja göra det, det är min värsta mardröm att övergå från anorexi till bulimi, och hon började gapskratta. Jag kan nog inte göra det, jag har väl inte den "genen", eller vad man ska säga. När jag tror att jag hetsäter, så äter jag tydligen i en normal takt.


Går du fortfarande på Mando eller har du hoppat av? Hur ser ditt matschema ut?

Jag har hoppat av. Jag klarade inte av det... dom ringer fortfarande men jag orkar inte just nu. Mitt matschema kan du hitta i ett tidigare inlägg.


Jag undrar om du jobbar eller pluggar nåt? Eller är du sjukskriven? Vad har du för planer sen i så fall? Och så undrar jag om din mamma fortfarande inte bryr sig eller om ni har pratat om Mando o allt ordentligt nån gång.

Jag gör ingenting just nu. Jag ska plugga vidare så småningom. Nej, jag är inte sjukskriven, eftersom jag aldrig har jobbat så kan jag inte bli det (enligt min behandlare). Jag vill plugga vidare, det är det som är planen.

Jag och mamma har inte diskuterat Mando ordentligt någon gång, förutom samma dag när jag blev inlagd och hon fick prata med Bo - Göran, huvuddoktorn på Mando.


Vilken är din favoriträtt om du bortser från kcal?

Hm, kyckling är otroligt gott. Bröd, tacos, pitabröd! PASTA. Mm.


Är du sjukskriven eller vad gör du om dagarna?

Jag gör ingenting just nu, äter och koncentrerar mig på det. Ska plugga vidare. Funderar på vad jag vill med mitt liv.


Vad är det mesta du vägt?

69 kg.


Favoritfilm?

Åh, V för Vendetta tror jag. Lejonkungen, haha. Fantomen på Operan, Vit Oleander. Sjukt bra filmer.


Favorit-tvprogram?

Gordon Ramsays program, Top Model, Rachel Ray, matlagningsprogram... eller jag vet inte. Jag kollar inte så ofta på tv, bara när jag äter.


Hur länge har du haft ätstörningar?

Hela livet antagligen, blev diagnostiserad för... ett halvår sen? Eller?


Hej Paris! Jag läser din blogg varje dag & tycker du är stark som försöker kämpa emot aneroxin. Jag håller på dig! Här kommer lite frågor: Hur började allting & hur fort gick du ner i vikt? Hur mycket vägde då innan allt & hur mycket väger du nu? Om du blir jätte hungrig eller sugen vad äter du helst då? Hur mycket tränar du & vad? Orkar du träna när du inte äter nått? Kram / Jessica

Tack så mycket! Det började med att jag började äta mindre och jag åt allt mindre och mindre, tills jag slutade äta helt. Jag gick ner 20 kg på två månader, vägde 69 och gick ner till 50 ungefär. Jag väger mindre nu.

Jag brukar inte bli jättehungrig eller jättesugen, men om jag blir det så antar jag att jag äter något. Jag promenerar och rider. Och nej, om jag inte ätit något brukar jag knappt orka resa mig från sängen. Allting bara svartnar. Det är dessutom farligt att träna när man inte äter, hjärtat klarar inte av det! Du kan få hjärtsvikt eller hjärtinfarkt eller något, så låt bli det. Kram på dig!


Vad vill Paris bli när hon blir stor.. :) ?

WAH, jag vill inte bli stor! Eller, du menar äldre? Hm, jag ska bli bäst, hehe.


Hej :)
Försöker du bli frisk? Eller vill du änns bli frisk?
kram

Ja, jag vill bli frisk, och jag försöker bli frisk. Kram!


Vad gör du de närmaste tre åren? Hur ser planerna ut för dig?

Hm. Jösses, vilka bra frågor! Jag ska plugga vidare, det är det som är planen. Sedan ska jag vara utomlands och jobba, och resa väldigt mycket.


Har du något levnadsmotto?

Nja, egentligen inte. Ibland vet jag inte ens om jag lever.


tror du på liv efter döden?

Ja, defintivt!


Hur har du gjort för att få så många läsare? De flesta ÄS-bloggar ligger ju på 100-200 läsare. Har det stått om dig och din blogg i någon artikel?
Kram

Jag vet faktiskt inte... folk tycker att jag skriver bra, dessutom tror jag inte att det finns någon annan blogg som den här, med en anorektiker som vill bli frisk... och sedan är jag brutalt ärlig, skriver verkligen om ALLT i mitt liv. Massa kramar.


Kommentarer
Postat av: Ellis

Vilka bra svar! Din linje på gymnasiet lät verkligen spännande ^^

Vad ska du plugga vidare till?

2008-10-17 @ 15:39:18
URL: http://sikorka.blogg.se/
Postat av: Stella

Du har bra filmsmak :) Jag älskar lejonkungen ^^

2008-10-17 @ 16:48:09
URL: http://fastfrusen.bloggsida.se/
Postat av: S

jag tittar också på matlagningsprogram, varför tittar du på det?

2008-10-18 @ 04:39:37
Postat av: Beatrice

Jag var inlagd på SCÄ & inte faan hjälpte dom mig med något, det ända dom gjorde var att proppa in mat i mig. Men det är bra att du har snart tagit dig ut det hela ;D <3. Kämpa på :D

2008-10-20 @ 17:43:30
URL: http://beatrices.webblogg.se/
Postat av: jessica

Du är inte den enda som bloggar och vill bli frisk :) dock tror jag det stämmer det om att du är brutalt ärlig, det är ju sånt som lockar läsare! ta hand om dig, kramar!

2009-01-11 @ 20:21:48
URL: http://kessen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se