Självmord är fegt



Håller ni inte med?

Läste en artikel i dagens Metro om en tjej vars mamma tog självmord. Och jag blir så in i helskotta förbannad.

Hur FAN tänker man när man som förälder till ett litet barn tar självmord? Det är så fruktansvärt egoistiskt att jag blir alldeles matt.

"Min mamma mådde så dåligt..." Men du själv då? Hur bra kan du ha mått när din mamma bara tänkte på sig själv och sket i dig? Det är inte synd om din mamma, det är synd om dig som blir lämnad ensam kvar!

Jag blir så arg. Självmord är den feges utväg! Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Matilda

förlåt men du inser att anorexi också bara är en liten omväg till ett självmord?

2009-08-27 @ 19:13:05
URL: http://skulderbladsvingar.blogg.se/
Postat av: A

Ja jag håller verkligen med dig. Fatta hemskt att nån som har småbarn tar självmord. Stackars barnen!

2009-08-27 @ 19:19:58
URL: http://plastdockan.blogg.se/
Postat av: Anonym

inser du inte att du själv håller på med att långdraget självmord?

2009-08-27 @ 19:22:51
URL: http://www.metrobloggen.se/janemary
Postat av: pam

Men när man mår dåligt blir man egoistisk.. Går inte att förneka. - Man blir ju sjuk.

Alla är ju mer eller mindre idioter då eftersom man blir som man blir..

2009-08-27 @ 19:26:41
URL: http://itspam.blogg.se/
Postat av: Anonym

2009-08-27 @ 19:38:35
Postat av: Anonym

Ja det är det, men du gör precis samma sak när du svälter.

2009-08-27 @ 19:39:08
Postat av: JENNIFER

Men vaddå, du tar ju också "självmord" Du kommer svälta dig till döds om du fortsätter. Du kommer dö om du inte äter. & de var ingen som kunde stoppa dig därför blir det som självmord. Sen förstår jag att anorexia är något riktigt svårt att ta sig ur men depression är också svårt att ta sig ut. "/

2009-08-27 @ 19:44:40
URL: http://jjennifeh.blogg.se/
Postat av: Josefine

Håller med om att det är hemskt för de som lämnas kvar, men en människa som tar självmord är inte psykiskt frisk överhuvudtaget - annars hade den ju knappast tagit steget och faktiskt tagit sitt liv.

Sen tycker jag att du, Anna, borde tänka på att det du sysslar med också är en form av självmord, även om det är av den långsammare varianten... Och om Du försvinner, är det Du som lämnar dina anhöriga bakom Dig, tänk på det.



Kämpa på för dig själv och för dem, hoppas du snart mår bättre fullt ut.

2009-08-27 @ 19:45:23
URL: http://stillwaters.blogg.se/
Postat av: Lina

Kunde inte hålla med mer.

2009-08-27 @ 19:46:14
Postat av: Em

Ja, det är väldigt fegt men ibland känns det som den bästa lösningen på allt tyvärr:/

2009-08-27 @ 19:54:14
URL: http://hemlighetsmakerii.blogg.se/
Postat av: ettstegnarmare

jag håller helt med! det är så egoistiskt att ta självmord!

2009-08-27 @ 19:56:30
URL: http://ettstegnarmare.devote.se
Postat av: Lovisa

Jag tycker det är synd när de människor som gör det ser det som sin enda utväg. Att dom inte ser att hjälp, i alla fall till viss del, finns att få.

2009-08-27 @ 20:07:13
URL: http://caffeineaddict.blogg.se/
Postat av: V

Du har rätt, att kämpa och försöka är så mycket starakare än att bara ge upp...

2009-08-27 @ 20:15:11
Postat av: Linnea

absolut! hur dåligt man än mår.. det är så jävla illa och fegt. egoistisk om inte annat!!

2009-08-27 @ 20:19:29
Postat av: sofia

det verkar som att du inte förstår att de som tar sitt liv mår så fruktansvärt dålig att de inte ser någon annan utväg än att dö. det är inget man gör bara för att det går lite dåligt en dag. det är lite som din anorexi, du vet att det är farligt att inte äta och att du skadar de i din närhet oförlåtligt mycket, men du kan ändå inte bara börja äta. du borde vidga ditt perspektiv lite..

2009-08-27 @ 20:40:06
Postat av: Maria

jag kan hålla med dig lite men igentligen inte,förstår att du blir uppröd av att läsa det,men jag har själv varit där,då jag försökte ta mitt liv men min hund räddade mig,han väckte mina föräldrar.



jag tycker att det är hemskt av människor att säga att det är fegt,det är snarare modigt (nu menar jag inte modigt som i hjältedåd)jag menar att det krävs rätt mcyket av en människa att gå från tanke till handling när det gäller självmord.

Och man tänker inte logiskt när man mår så dåligt.

2009-08-27 @ 20:51:39
URL: http://majjsaan.blogg.se/
Postat av: Hanna

Så tänkte jag flera år efter att min pappa valde att lämna mig, mnin mamma och mina två systrar efter sig. Jävlar vad arg jag var på det fega aset! Innan jag insåg att hellre en död pappa - än en levande pappa vars ångest/olycklighet/dödslängtan lyser igenom ögonen var dag.



Du gör samma sak mot dina anhöriga. du sviker, du ljuger, du lämnar dom bakom dig. slutar du inte snart så kommer du också att "försvinna". valfritt eller ej?

2009-08-27 @ 21:13:36
Postat av: sara

håller med, min sons pappa tog livet av sig och det kommer min son få leva med resten av sitt liv. Skaffar man barn så får man stå ut och söka hjälp även om man mår dåligt.

2009-08-27 @ 22:33:43
URL: http://saraseal.blogg.se/
Postat av: elin

det är en svår fråga. det är verkligen en svart/vit fråga. å ena sidan är det egoistiskt - att inte vårda de manhar runtomkring så att man begår självmord, å andra sidan lever vi alla i en självdestruktiv värld, en värld där du, jag och många andra "kommenterare" gör exakt samma sak. du glömmer (har glömt )bort de nära och kära när kampen mot maten blivit viktigare. (sen kanske jag inte är den rätta att tycka, då det finns fler självmordsförsök i min journal än vad det finns spruttagningar, vilka är många de också.)



//Elin

2009-08-27 @ 22:35:56
URL: http://foreverhopeless.blogg.se/
Postat av: Emma

Om man inte vill/orkar mer tycker jag nog att man har rätt att bestämma det själv, även om man har anhöriga som drabbas. Om det är någonting som man kan ha kontroll över så är det sitt eget liv, och vill man inte längre ha det så tycker jag nog man kan få vara egoistisk i det läget.

2009-08-27 @ 23:07:38
Postat av: s

Jag fattar inte hur du kan säga så?



Ja, visst det är väldigt hemskt med folk som väljer att ta sitt liv. Men man får inte glömma bort att dom är väldigt sjuka! Det finns folk som blir lite melankoliska och snuddar vid tanken om att inte finnas mer. Men de som tar sina liv är riktigt sjuka och tycker att livet är så smärtsamt att dem inte orkar. Det handlar inte om att ge upp, det är en psykisk störning. En frisk människa har överlevnadsinstinkter och är rädd för att dö. Så det är inte rättvist att säga att dem är egoistiska. Klart "friska" inte förstår, för er är det ju obegripligt eftersom ni inte har den sjukdomen. Precis som att icke ätstörda tycker du är patetisk när du svälter.



Eftersom du också är psykiskt sjuk i anorexi, kallar du dig själv egoistisk? Har du valt att få sjukdomen? Tror inte det. Tänk om, du begår faktiskt själv ett självmord om du inte blir frisk snart.



Fortsätt kämpa!

2009-08-27 @ 23:09:30
URL: http://zorrans.blogg.se/
Postat av: Elin

Men du, det betyder ju att du oxå är egoistisk som långsamt håller på att ta livet av dig. Du ser det givetvis inte själv, för du är sjuk!

Den som har en djup depression, ser inte heller sin sjukdom.

Tror det är värre för anhöriga till de som långsamt tar livet av sig, som du, än det är att t ex förstå någon som tar sitt liv pga en depression.

Vill du dö eller vill du leva?

Att du skriver om självmord blir lite motsägelsefullt i mina öron eftersom det är just det du håller på med!

När ska du börja ta ansvar över ditt liv?

2009-08-27 @ 23:46:17
Postat av: Anonym

Vad är meningen med denna bloggpost? Tror du inte att en person som tar livet av sig redan tänk på dottern och alla andra som blir kvar? För vissa människor räcker det inte att leva för andras skull.

Tycker det är fegare att klanka ner på dem som faktiskt mått så dåligt att de inte såg någon annan utväg än döden. Riktigt fegt! För din del blir det även en helt fucked up dubbelmoral!

2009-08-28 @ 01:25:24
URL: http://cupasoup.blogg.se/
Postat av: Pania

att begå självmord är inte fegt. Men sen ska man ju inte döma andra.. det är ju svårt att sätta sig in i ngn annans liv

2009-08-28 @ 01:30:45
URL: http://paniat.blogspot.com/
Postat av: Dottern

Min Pappa tog sitt liv. Innan jag förstod allt som ligger bakom ett fullbordat självmordsförsök tycket jag som du...jag var vansinnig på min Pappa.

Idag har jag förstått att han var så deprimerad att han såg ingen annan utväg på sitt lidande. Vi som aldrig mått så dåligt kan aldrig förstå det...utan ser det som något fegt.

Jag ser det som en lidande person som inte ser någon annan utväg ur sitt mörker...vilket är fel....

Han fick inte den hjälpen han behövde och trodde att han var dömd att lida varje dag tills han dog...han tog den vägen han FELAKTIGT trodde var den enda.

Han var absolut inte en feg person innan han blev sjuk...och efter hans död ser jag honom inte som det heller...utan som svårt sjuk som inte fick den behandling han behövde.

Någon som inte får behandling för sin cancer dör också...men man skulle aldrig kalla dem fega...eller hur?

2009-08-28 @ 09:48:46
URL: http://nollsuicid.blogg.se/
Postat av: Madde

ja jag tycker också att det är nått så otroligt fegt! istället för att konfrontera problemen så skiter man i det... inte tänker man på vad man lämnar efter sig heller. sorjande familj och vänner. så hemskt. mår man dåligt så måste man konfrontera det. det är så man blir starkare.

2009-08-28 @ 10:10:35
URL: http://meiler.blogg.se/
Postat av: Becca

Fy vad hemskt, ja det är väldigt egoistiskt!

Nu vill inte att du missförstår det här. Men ätstörda personer blir också väldigt egoistiska.. Nu menar jag inte just dig (!), men jag var väldigt självupptagen och egoistisk när jag inte åt och tränade massor. Jag tänkte bara på mig själv och att JAG var tjock, JAG var dålig, JAG var inte värd, jagjagjag.. Tänk de runt omkring.. Det mår ju SKIT. Nu äter jag bra och VILL bli bra och känner mig faktiskt rätt så nöjd med mig själv.



Jag har läst din blogg många gånger och vill så gärna att du snart hittar viljan att bli frisk, för du vill väl inte det nu? Jag vet att det är skitsvårt, men det går inte att bli frisk utan viljan. Om man inte vet hur det känns att må bra och tycka om sig själv känns det väldigt skrämmande att lämna skiten eftersom det är det enda man vet om och det har blivit som en trygghet för en.

Men ÅÅ vad jag önskar att du får känna på lycka snart! <3

2009-08-28 @ 10:11:10
URL: http://beccatroll.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja fegt, men du om någon borde väl veta hur det är att må dåligt eller? Du är verkligen inte rätt person att komma med anklagelser, tydligen mådde den härmamman så extremt dåligt att hon inte kunde tänka klart. Eller att hon tycker att dottern gör bäst i att leva utan en sån mamma. Hon kanske var rädd för att skada dottern? Alltså det är mycket som kan ligga bakom sånt! Och som jag skrev, DU är verkligen inte rätt person att säga något om det!

2009-08-28 @ 10:56:50
Postat av: ulrica

jag tycker inte det är fegt, snarare egosistiskt!

att ta sitt liv är ju egentligen något "modigt". tänk på hur mycket mod det krävs för att "våga" ta sitt liv. men konsekvenserna blir ju att ens omgivning blir ledsna. och om man tar sitt liv, utan att ens tänkt på hur ens omgivning kommer må efteråt så är det extremt egoistiskt. för hur mycket man än hatar sig själv, så finns det alltid någon som älskar en.

2009-08-28 @ 12:07:06
URL: http://cinthio.blogg.se/
Postat av: s

Jag håller helt med dig!

2009-08-28 @ 14:07:21
Postat av: Sara

Jag kan inte riktigt hålla med om att det är egoistiskt. Där måste ju har varit något som har hänt personen. Där är kanske mycket folk som sviker en. Man kan bara inte dömma av handlingen utan man ska kolla vad som orsakade det innan man dömmer.

2009-08-28 @ 15:21:36
URL: http://blommigvagg.blogg.se/
Postat av: Citrin

Men snälla sluta skriva TA självmord! Man BEGÅR självmord och TAR SITT LIV... Så, nu vet alla det.



Och självmord är inte ett eget aktivt val man gör; det beror på PSYKISK SJUKDOM och precis som du inte kan börja äta och bli fri anorexin på två röda sekunder, så kan inte de bara knäppa med fingrarna och sluta vilja lämna jordelivet. Det är mycket mer komplicerat än så.



Det är SJUKT, men inte egoistisk - de har inte själva önskat sig eller bett om att bli deprimerade eller få andra psykiska problem.



Paris, du om någon borde väl förstå...? Hmm.

2009-08-28 @ 18:03:57
URL: http://citrin.devote.se
Postat av: Lizz

Folk som begår självmord är psykiskt sjuka, de lider av depression (frågetecken på stavning) och tänker och känner därför inte som en frisk människa. Även du har en psykisk sjukdom, du tänker och känner inte heller som en frisk människa.



Och som många andra kloka människor här så begår även du självmord, fast som sagt, den långsammare varianten.



Min arbetskamrat tog livet av sig för ca 2 veckor sedan. Han hoppade framför tåget och efterlämnade sin tjej sedan minst 10 år tillbaka, hennes barn sedan tidigare förhållande och ett gemensamt barn på strax över året.

Jag kan dock inte förstå vad som är så hemskt i livet att man kan välja att lämna sina nära och kära som bryr sig och behöver en för att själv ta slut på allt. Jag har själv barn och kan aldrig tänka mig in i att lämna varken den kommande bebisen eller min dotter. Det är sjukt, men som sagt. Det är en sjukdom och det är många sjukdomar som inte går bota. I vissa fall kan man bota canser, andra inte.

2009-08-28 @ 18:09:34
Postat av: Linnea

jag blir matt av dig och dina uttalanden, baserade på okunskap. Läs det här och tänk igen; http://nollsuicid.blogg.se/2009/august/ar-sjalvmord-fegt.html



...

2009-08-28 @ 19:27:20
Postat av: Mikkan

I så fall tycker jag att man kan säga att anorexia är själviskt också,, Men det är inget man väljer, iaf inte fullt ut. Den här kvinnan kan ju faktiskt sett ner på sig så mkt och varit så psykisk sjuk att hon trodde att hon gjorde sin dotter en tjänst.

Konstig nog så kanske man begår självmord för andras skull, iaf så tror man de...

2009-08-28 @ 19:55:48
URL: http://mittvardagligaliv.blogg.se/
Postat av: anna

anorexia är i så fall lika egoistiskt som självmord.

vem är det som står i centrum när du är i ett rum? jo, din sjukdom, och människor i din närhet kommer att sluta vilja vara med dig för att det inte finns något av DIG och DIN personlighet kvar. kan du inte inse det?

grejen är att du är så grymt nertrasslad i din sjukdom just nu, det är bara anorexi där, inget annat, man ser det så tydligt i alla dina senaste inlägg.



du kan känna med människor med äs, men inte människor som mår så pass dåligt att de inte ser någon annan utväg än att dö? är inte det lite trångsynt av dig?

vakna upp darling, det finns människor som mår dåligt utan att ha anorexia, men det känns som om du inte ens kan tänka åt det hållet, se det perspektivet. och det är ännu ett tecken på att din ätstörning har dig omsluten och att du inte kämpar för fem öre just nu.



jag vet att du bara vill ner, ner och åter igen ner, hur underbart det är med kontrollen och känslan av att inte känna något annat än ångest inför mat.

men ditt liv då?

2009-08-28 @ 22:49:39
URL: http://thebibledidntmentionus.blogspot.com
Postat av: Petra

Anorexin gör en väldigt självcentrerad. Och det är ett långsamt sätt att ta självmord... och otroligt plågsamt för omgivningen. Att stå helt handfallen utan att kunna påverka, och gör man det går gör det oftast motsatt verkan.



Jag vänder alltid på allt alla säger bara för att göda min anorexi...



Orkar faktiskt inte läsa dig blogg längre. Det får en bara att vilja bli ännu sjukare. Sådana här bloggar ger ännu mer näring åt folk med ätstörningar. Vill du vara en av anledningarna till andras långsamma självmord?

Och du gör ingenting för att ändra detta. INGENTING. Du visar inget tecken på förbättring. Du stoltserar över din avmagring bara för att få gulliga kommentarer som "kämpa på<333*.



Jag är väldigt sjuk i anorexi jag också men jag kämpar varje dag, HELA tiden. Du släpper efter hela tiden.

Och tänk inte hela tiden att du ska börja i morgon eller försöka stegvis. Dra av hela jävla plåstret på en gång genom att låta dig ta emot hjälp.

Be om att få flytta hemifrån efteråt (det finns hjälp att få ekonomisk om det behövs).



Visst, du kanske aldrig blir frisk. Men du KAN leva ett bättre liv. Bli inte lika kroniskt sjuk som jag...



2009-08-28 @ 23:04:25
Postat av: Sanna

Självmord är bland det mest egoistiska man kan göra.



Fegt vet jag inte, men så jävla egoistiskt alltså.

2009-08-29 @ 10:42:10
Postat av: Elin

Jag tycker att anorexia är minst lika själviskt!

2009-08-29 @ 11:22:25
Postat av: Amanda

jag håller inte med.. tänk själv vilket jävla mod som krävs!

2009-08-29 @ 11:39:25
Postat av: Kajsa-Stina

Du har så rätt.

Jag håller med dej.

Kramar. <3

2009-08-29 @ 13:18:47
URL: http://www.bilddagboken.se
Postat av: Elsa

Självmord är inte fegt.

Ibland mår man så dåligt att man helt enkelt inte ser någon utväg. Kanske ansåg mamman att hon gjorde sin dotter en tjänst. Tar man livet av sig lider man oftast av någon psykisk sjukdom, och man kan inte säga att någon sjukdom är självisk, just med den anledningen att det är en SJUKDOM.

Många skriver här att anorexi är själviskt, men man kan säga så här, man bli rätt egocentrerad och självisk av anorexi, men man ÄR inte självisk.

n sjukdom är en sjukdom och inget någon någonsin väljer.

2009-08-29 @ 14:58:56
URL: http://elsaingrid.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du tar också självmord,långsam självmord.

2009-08-29 @ 18:14:14
Postat av: Mamma

Om någon frågat mig för fyra år sedan hade jag sagt att det är själviskt och fegt. Nu är jag av en annan åsikt kanske. Genom en god vän som drabbats av ångest och tvångssyndrom har vi lärt oss mycket. Det jag har tagit till mig som nummer ett: Döm aldrig en annan människas handling förrän du vet vad den går igenom!

2009-08-29 @ 23:30:14
Postat av: Tilde

några tycker att du också tar självmord, på ett långsamt sätt. men sålänge du jobbar för att besegra din hemska sjukdom så betyder det att du vill leva. sluta aldrig kämpa mot den, var stark och för tusan, lämna inte dina nära och kära ensamma kvar!

2009-08-30 @ 13:22:44
Postat av: Emilia

självmord kan nog både vara väldigt själviskt och modigt. Jag tror det måste krävas väldigt mycket mod till begå självmord. Och som du säger så är det klart att det är fegt att ta sitt liv om man har barn, om man har fört barn till värden är det ju sin plikt att ta hand om dom. Hur dåligt man än mår.



Sedan finns det väl dom självmorden som inte är fega utan bara någons väg.



När jag tänker på självmord tänker jag på en bekant till familjen som begick självmord för några år sedan. Han hade levt sitt liv och var gammal. Hans barn var vuxna och sin fru var död sedan några år. Jag tror hans livsglädje försvann när hans fru dog. Han hände sig i sin lada och min morfar var den sista som pratade med honom då han sa att han bara inte orkade leva längre.



Det tycker jag inte var fegt, utan mer hans val. Visst jag ser fortfarande framför mig hur han hänger där i ladan när jag går förbi. Men det är ju skillnad på fegt i självmord.



Sen kan jag tycka att anorexi kan vara som ett självmord. Alla förstår att man inte överlever utan mat hur sjuk man än är. Man dör ju sakta. Har man inte nånstans i bakhuvudet att man dör tillslut eller tänker man inte alls på det?

2009-08-30 @ 23:46:10
Postat av: Emelie

Jag tror att har du aldrig varit djup deprimerad kan du inte förstå personen i fråga som tog självmord. Är världen runt omkring en helt kolsvart går man in i sig själv och blir våldigt egoistisk. Allt kretsar kring sitt egna liv och man ser inte hur människor runt omkring blir sårade.



En stark del av ätstörningar (främst anorexi) kännetecknas ju just av egoism. Du förstår nog hur stark ens egna vilja är och hur alla andra andra kommer i andra hand. Att bara bry sig om sitt egna utseende utan att ta hänsyn till hur det påverkar dom man älskar.



Jag har varit sjuk i ätstörningar i många år men det var inte förrän jag blev helt frisk som jag kunde se klart och inse hur illa jag gjort människor omkring mig. Vändning kom för mig efter en hjärtinfarkt då min pappa bröt ihop helt och hållet. Han hade inte vågat släppa mig ur sin syn på mer eller midre ett halvår, varit vaken varje natt och vakat¨över mig. Han var så rädd att jag skulle dö i min sömn.



Jag ber dig, låt det inte gå så långt.

Fundera på vilket pris din skönhet har?

Hur många ska behöva lida för att du ska

få vad du vill?

2009-09-01 @ 04:40:37
Postat av: Emelie

Jag tror att har du aldrig varit djup deprimerad kan du inte förstå personen i fråga som tog självmord. Är världen runt omkring en helt kolsvart går man in i sig själv och blir våldigt egoistisk. Allt kretsar kring sitt egna liv och man ser inte hur människor runt omkring blir sårade.



En stark del av ätstörningar (främst anorexi) kännetecknas ju just av egoism. Du förstår nog hur stark ens egna vilja är och hur alla andra andra kommer i andra hand. Att bara bry sig om sitt egna utseende utan att ta hänsyn till hur det påverkar dom man älskar.



Jag har varit sjuk i ätstörningar i många år men det var inte förrän jag blev helt frisk som jag kunde se klart och inse hur illa jag gjort människor omkring mig. Vändning kom för mig efter en hjärtinfarkt då min pappa bröt ihop helt och hållet. Han hade inte vågat släppa mig ur sin syn på mer eller midre ett halvår, varit vaken varje natt och vakat¨över mig. Han var så rädd att jag skulle dö i min sömn.



Jag ber dig, låt det inte gå så långt.

Fundera på vilket pris din skönhet har?

Hur många ska behöva lida för att du ska

få vad du vill?

2009-09-01 @ 04:41:34
Postat av: Anonym

När någon tar livet av sig, lider personer. När någon skapar en blogg för att berätta om sig själva och sin sjukdom lider någon och hans/hennes familj och nära vänner lider dagligen. Du talar emot dig själv. Att lida av det du gör utsätter också andra för ett annat lidande och det du lägger ut i din blogg påverkar också unga. jepp unga,de som har dåligt självförtroende och vill att folk ska bry sig om dem. Att skapa en blogg och blotta sig själv för att folk ska känna med medlidande, ge uppmärksamhet och lämna kommentarar är ett sätt att få säga till folk "hej hallå titta hit jag är sjuk, se på mig och tyck synd om mig. För utan ert medlidande är jag ingenting". Sjukdomen du bär på förstör så många andra och är backen neråt döden. Lägg din dubbelmoral åt sidan och se till att tillfriskna och försöka för folks uppmärksamhet på något annat sätt. På ett mänskligt sätt!

2009-09-03 @ 15:13:15
Postat av: monia

dom som tar livet av sig är sjuk. Precis som du. Din anorexia är en sjukdom. Deras depression också. Du har tur om du hinner få hjälp, annars är du snart också en av dom där "egoistiska personerna"

2009-09-05 @ 00:25:38
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/
Postat av: Anonym

hm...ja vet inte om det är fekt okej det är fegt men endå liiiite modigt eftersom att man vågar döda sig själv fast det är ju endå fegt ...... :S

2009-09-07 @ 07:11:05
Postat av: Joe

Självmord är desperat, därimot är det grymt fegt, elakt och rent jävla narcisstiskt att bli arg på någon som begår självmord för att de är "egoistiska".



Bättre att mamman i detta fallat tog livet av sig och barnet får hjälp än att hon försöker uppfostra dottern i sin depression, det om något kan verkligen förstöra en människa.

2010-10-23 @ 12:57:43
Postat av: Emelie

Jag känner mig ofta feg och har vid tillfällen nästan låtit fegheten ta över helt. Men jag kämpar så hårt varje dag för att fortsätta hålla mig någorlunda stark. Kanske lyckas jag i slutändan att förbli stark, men kanske vinner fegheten helt och hållet.



Det ÄR själviskt, det ÄR fegt. Men till slut orkar man verkligen inte längre. Jag vill orka, men hur länge till orkar jag vilja..?

2011-03-29 @ 15:48:23
Postat av: sofie

självmord är inte fegt.

hur mycket mod krävs inte för att avsluta sitt liv?

man begår självmord för att man i många fall är deprimerad - sjuk. man fick ingen hjälp eller så blev man aldrig frisk trots hjälp. får man inte hjälp när man har cancer, då dör man också, men ibland hjälper inte cellgifter och behandlingar där heller.



det må va synd om de anhöriga, men det är lika synd om den som valde döden - ingen förtjänar att må så dåligt att de inte vill leva mer.



något som däremot är själviskt, är att tvinga någon att leva. alla har väl rätten att själva bestämma över sina liv och om hurvida de vill leva eller inte.



fattar inte varför alla ska kalla de som begår självmord själviska. de fick kanske ingen hjälp och många av dem gjorde det eftersom de var deprimerade, de var ju sjuka.

alla berättar det inte heller dock, men det märks, det borde iallafall märkas att nåt är fel. men människor är så, att de vågar inte inse saker utan förtränger det och tänker "äh, hon mår säkert bra"



är det kanske inte ändå en lättnad? att se någon som mår dåligt varje dag, kan inte bli glad trots försök och trots hjälp. vill man fortsätta se denne lida eller kanske det är bäst om hon eller han får försvinna?..

2011-09-18 @ 17:58:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se