Perfekt hy (del I - grunden)



Att få en perfekt hy är något som egentligen kräver en hel egen hemsida.
Men jag ska börja lite lugnt och försiktigt tänkte jag.

REGEL NUMMER ETT är att hitta något system som passar DIN hy. Läs på allt som går att läsa om rengöring, produkter, olika hudtyper och testa dig fram. Min hy är en blandning mellan normal/torr (många gör misstaget att tro att dom har "fet" hy/t - zons hy när dom egentligen bara håller på med fel produkter. Men mer om det längre fram), samt är den väldigt känslig (den blir lätt röd osv). Därför har jag funnit det bästa att endast rengöra min hy EN gång om dagen, istället för det rekommenderade två gånger om dagen.


Och det för oss till REGEL NUMMER TVÅ. När jag säger rengöra, så menar jag RENGÖRA. Om du så måste använda tvålen sju gånger, ja då får det vara så. Även här får du leta dig fram till rätt produkter för rengöring, tills du hittar något som passar din hy. Jag brukar rengöra hyn i duschen, när jag har riktigt varmt, för då är porerna öppna och "släpper ifrån" sig mer "fett". Om du känner på hyn innan rengöring, och sedan efter att ha tvätta den X antal gånger, så ska huden kännas "torr". Om du känner dig fet t.ex på näsvingarna så skrubba lite extra där.


Efter duschen "klappar" jag huden i ansiktet torr - jag gnuggar inte. Men detta är naturligtvis indivduellt och beror på att jag har känslig hy. Kan hända att jag gnuggar lite på näsan eller hakan - ställen man ofta får pormaskar.


Sedan - REGEL NUMMER TRE - återfuktning. Här gäller samma som för regel nummer två. Behöver du återfukta huden sju gånger - gör det då. Jag brukar återfukta i omgångar, för att det inte ska bli ett för tjockt lager och "kväva" hyn (vilket alla vet ger finnar, pormaskar). Jag är äckligt noggrann med återfuktningen, och brukar använda kanske tre olika produkter varje gång. Huden ska nästan bli blank efter all fukt - jag lovar att det blanka försvinner efter ett tag. För lite fukt ger pormaskar - men mer om det i nästa avsnitt.

Kommentarer
Postat av: Evelina

Riktigt lärorikt inlägg :) väntar bara på del två..

2011-03-16 @ 20:33:52
Postat av: hej hej

Jätte bra råd!! :D

2011-03-21 @ 13:32:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se