Hur får man bort finnar?



Del I kan ni läsa HÄR.


Så, hur får man bort finnar?

1. Använd bra produkter. En grym rengöring, gärna en med skrubbkorn i (berättar i ett senare inlägg om mina favoritprodukter), en toner om ni behöver det (jag använder det inte, alldeles för uttorkande för min del... dom flesta modeller brukar satsa på en ordentlig rengöring och kanske rengöra två gånger på raken istället för att använda sig av ansiktsvatten) och en bra, djupt återfuktande kräm som INTE lägger sig som en hinna på huden.


2. Sitt inte och ha händerna i ansiktet. Man brukar säga att bita på naglarna är ungefär lika hygieniskt som att slicka på en offentlig toalett, och tänk dig då med dom fingrarna i ansiktet... klart som sjutton det blir finnar! Jag hade jätteproblem med detta i skolan, jag satt ju ofta med hakan i händerna vilket resulterade i massvis med finnar. Vad jag brukade göra var att jag tog min armslev/halsduk/huva och hade den mellan handen och ansiktet. Fast det är inte heller bra, för då blir det trångt och instängt, men det är bättre än att ha direktkontakt.


3. Återfukta mera. Kan låta sjukt - men vet du varför du får pormaskar? Dom små svarta krypen framkommer för att du INTE återfuktat tillräckligt! Grejen är så här: huden återfuktar sig själv genom att utsöndra talg. Om du återfuktar så har det talget en möjlighet att "röra ut sig", men om du inte gör det så stannar talget i sin por, och oxiderar med luften = blir en svart pormask. Knepet är att ha rengjort ordentligt innan du återfuktar (se regel nummer I i första delen...).


4. Irritera inte huden i onödan. Använd milda, ekologiska produkter så långt möjligt. Skrubba inte huden med handduken efter duschen, kläm inte på finnar som du vet att du inte kommer få något gult ur osv.


5. Byt örngott ofta. Bakterier fastnar och du ligger och gnuggar in ditt ansikte i det i flera timmar - ja, du fattar grejen. Byt kanske en gång i veckan.


6. Kläm bara gula finnar. Och om det kommer blod, då har du klämt för hårt och riskerar att få ett ärr (ja, jag vet, man "ska" inte klämma finnar, men come on, vem vill gå runt med en gul grej i ansiktet en hel dag? Eh, inte jag!).

Kommentarer
Postat av: Anna

Man kan också skölja ansiktet varje dag med iskallt vatten, det funkar jättebra och mina finnar försvinner nästan på en gång :)

2011-03-20 @ 16:31:09
Postat av: Finis

Har aldrig haft riktiga problem med huden, men den är inte heller helt perfekt. Jag uppskattar verkligen dina tips och skulle gärna följa dem, men var ska man hitta alla de här bra produkterna? Går man in på typ apoteket och frågar, eller har du något speciellt förslag? Den rengöringsmousse och ansiktsvatten jag har gör bara huden blank, och nästa morgon är den jättefet...

Kram!

2011-03-20 @ 16:45:58
URL: http://jeparlecommejeveux.blogg.se/
Postat av: sara

tack så jätte mycket för tipsen!! :D lärde mig lite nytt nu för en gång skull! :)

2011-03-20 @ 17:16:41
Postat av: lovisa

Ge mig mer! Har redan börjat ändra mina rutiner..

2011-03-21 @ 15:32:08
Postat av: Ayla Catpaw

Själv kör jag mycket med Basiron, fast försiktigt (tar lite paus ifall det börjar flaga). Använder Biolines sugar scrub för att skrubba ansiktet med, och Make Up Stores mud mask. Som ansiktskräm använder jag för tillfället Natuvive Aqua Mineral från apoteket. Ansiktsvattnena jag har är Aco Acnelösning och Vera by CCS Face Toner. Som ansiktstrengöring använder jag Vera by CCS Face Gel.

Fick beröm idag för att min hud är så mycket bättre nuförtiden så det fungerar rätt bra. :) Helt fri från acnen är jag dock inte.

2011-03-21 @ 17:16:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se