Anorexibloggar vs träningsbloggar



Träningsblogg: Tjena bloggläsare! Idag har jag tränat 60 min spinning, massa sit - ups, en löprunda på 5km, tog 50kg i bänkpress. Har inte ätit något onyttigt! Fan vad bra jag är!
Kommentarer i denna blogg: Fan vad duktig du är! Fortsätt så, vilken energi och power! BRA jobbat!

Anorexiblogg: Idag har jag sprungit en halvmil och gjort lite cirkelträning... är helt slut i kroppen, känns skönt. Idag har jag följt mitt matschema och inte fuskat eller ätit något onyttigt. Känns bra.
Kommentarer i denna blogg: FYFAN DITT JÄVLA ABNOREXIAOFFER! Ät en hamburgare och sluta svält ditt värdelösa fan!!


Bilden som jag har i det här inlägget... hade en "vanlig" person lagt upp bilden har ingen sagt något. Nu är det SÄKERT någon som sitter och tänker "ursch vad smal hon är på bilden..."

Det är okay för en "vanlig" (/tjock...?) person att banta och hårdträna. Men ifall man har normalvikt / lite undervikt, då är den personen dum i huvudet eller sorglig och patetisk.

Så himla tråkig inställning!

Kommentarer
Postat av: Anonym

du har alldeles rätt anna!

Måste bara säga att du verkar vara en smart, intelligent tjej, och även väldigt duktigt med hur du kan hantera allt som händer hemma hos dig med din familj OCH kunna hålla på med ridningen.

Det är väldigt starkt av dig :)



kram, en trogen läsare!

2008-08-18 @ 21:41:26
Postat av: Matilda

Geep up with the good work darling!

2008-08-18 @ 21:47:44
URL: http://matildafiona.webblogg.se/
Postat av: helene

hej du! undrar om du brukar känna dig yr och svimfärdig efter måltider? jag gör det trots att jag följer matschemat...så jobbigt ..

2008-08-18 @ 21:48:06
Postat av: AISSA

Håller med dig till fullo.

2008-08-18 @ 21:50:20
URL: http://stellars.blogg.se/
Postat av: Emsi

Jag vet inte om jag kan hålla med. Jag blir glad av människor som tränar, OM de tränar för att vara friska och leva hälsosamt. För dig blir jag bara orolig...



Fast sen är jag nog ingen bitterfitta, så jag räknas kanske inte ? ;-)



Kram på dig!

Jag vill bara att du ska må bra

2008-08-18 @ 21:56:35
URL: http://www.metrobloggen.se/deltadeltata
Postat av: anna

håller med dig til etthundratioprocent!

2008-08-18 @ 22:01:34
URL: http://inaperfectworld.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Jag håller helt med dig. Jag tycker du är jättestark som vill förändra ditt liv. Du är en inspiration för människor som vill bli friska men också veta sanningen om hur det är.

Fortsätt kämpa =)

2008-08-18 @ 22:01:56
Postat av: Anna

Stämmer fullt ut !

2008-08-18 @ 22:03:24
URL: http://annisen2.blogg.se/
Postat av: Anonym

mmmmm, varför ska man få komentera någon som är smal men inte fet, vad är de för jävla äckelskillnad. det är klart om man väger under 40 kg och ser ut som ett skelett borde man varna. men jag väger 50 är 1.60 och nåra släktningar har kallat mig skranlig och mager min mamma också. vi var på badstranden och jag fick dölja min gråt, liksom det har jag tränat bort, ibörjan blev jag glad när min kompis sa att jag var smal men sen när jag tog av mig kläderna och får höra sånt liksom, det kan såra mycket mer än vad man tror

2008-08-18 @ 22:04:00
Postat av: meej

håller med dej, varför är det så?? träningsbloggar stöttar man men anorexiabloggar klagar man bara på?? det är sjukt... jag önskar dej lycka till att bli bättre, man märker när du skriver att du är stark, du klarar det här!! finns här om det blir för tungt...<3

2008-08-18 @ 22:13:17
Postat av: Anonym

så konstigt är det ju inte eftersom träningsbloggar strävar efter ett hälsosamt liv medan anorexia kan dö pga det

2008-08-18 @ 22:16:47
Postat av: Mary

Det är verkligen inte ok för en smal person att äta rätt, äta mindre mat och träna. Då är man anorexiaoffer.



Men sådanna kommentarer kommer oftast (eller alltid) från tjejer som är mulliga och inte orkar ta tag i vikten.

2008-08-18 @ 22:21:17
URL: http://balletdestination.blogg.se/
Postat av: Sara

det är sorgligt att det ska vara så ><

2008-08-18 @ 22:37:29
URL: http://kladdigtejp.bloggagratis.se/
Postat av: Simone

Håller med!!

2008-08-18 @ 22:40:08
Postat av: belle

fyfan vad du är grym! den bästa bloggen jag någonsin läst någonsin! du e grym.

hoppas du mår bra.

2008-08-18 @ 22:59:40
URL: http://picx.blogg.se/
Postat av: Anonym

och om man på en träningsblogg skriver något om feta människor är det ingen fara men om en pro ana-bloggare skriver nåt om feta personer då jävlar blir det folkstorm.



2008-08-18 @ 23:08:40
URL: http://blommaland.blogspot.com/
Postat av: malin

Även om man är normalviktig men vill få bot på sina mat vanor och bli sundare o må bättre på längre sikt o man börjar skriva om att man tränar o äter nyttugt, så får man ju komentarer om jasså du ska bli anorektisk o.s.v, hehe, ltie tråkigt.

2008-08-18 @ 23:14:00
URL: http://whatsgoingonhere.blogg.se/
Postat av: Hanna

Du har helt rätt! Förstår inte varför det är sån himla skillnad på bemötande mellan så kallade "träningsbloggar" och ana-sidor. Jag håller tummarna för dig tjejen, droppar in på din blogg flera ggr om dagen för att se om du har uppdaterat!



/H

2008-08-18 @ 23:30:27
Postat av: patricia

du har så rätt anna! det är sjukt tråkigt att det är så. men tyvärr är det nog människans sätt att reagera så, överlag. tyvärr :/



jag hoppas du får tillräckligt med hjälp hos mando så du lyckas ta dig ur den här skiten! jag tror på dig, för du har viljan!



kram <3

2008-08-19 @ 07:52:05
URL: http://human.blogg.se/
Postat av: AE

Å andra sidan... bakom en anablogg är de oftast någon som är sjuk och det är en dödlig sjukdom.



Träningsbloggarna har bara blivit jävla träningsfreaks å inte har något liv förutom att träna, men dem har ju inte den dödliga sjukdomen?



Men visst har du en poäng som är ganska störande

2008-08-19 @ 09:44:07
URL: http://anorex.blogg.se/
Postat av: h.

asså jag tycker inte att hon på bilden är speciellt smal:S

2008-08-19 @ 09:50:42
Postat av: Carro

Jag förstår exakt va du menar , och håller verkligen med!

2008-08-19 @ 10:29:44
URL: http://carrobruden.blogg.se/
Postat av: Anonym

men varför har du bara bilder på nicole ricci och inte dig själv??

hade varit roligare att läsa då =)

2008-08-19 @ 17:59:54
Postat av: Rebecca

Det ligger något i det du säger.

Fast det spelar roll om man är överviktig eller underviktig.



Att ta bantningsråd från en person med ett BMI på 15 känns inte så bra.

Bara min åsikt.



Ha det bra!

2008-08-19 @ 19:11:05
URL: http://rebcca.blogg.se/
Postat av: Anonym

en tjock kanske behöver. men du behöver u inte!

2008-08-19 @ 22:45:21
Postat av: ronnie

är ni idioter eller?



träningsbloggar peppar man för att de har ett gott syfte – att folk ska må bättre på ett friskt sätt dvs äta sova träna



anorexibloggar rackar man ner på för att de är skrivna med en sjuk vinkel och ett perspektiv grundat i psykisk sjukdom och ohälsa

dvs svälta hata sig själv och vilja dö



ge mig ett enda jävla skäl till att kalla den matematiken för konstig.



seriöst dina läsare är fan mer korkade än din patetiska jävla sjukdom och den snedvridna uppfattning den får dig att leva enligt.



seriöst anna vem försöker du lura...eller vem försöker din anorexi lura...du vet att bloggen är värsta thonspo grejen för dig själv och att den stjälper dig mer än hjälper i ditt tillfrisknande iochmed att anorexin är den enda identitet du har just nu.



men det finns ett bättre liv. ett friskt liv. där du kan skita i allt vad kalorier och plus och minutänkande heter och göra riktiga saker som att leva umgås och må bra och njuta av dagarna istället för att bara försöka överlava dem utan ångest.



mig lurar du aldrig...glöm inte det



kram





2008-08-19 @ 23:43:04
URL: http://wasabilicious.blogg.se/
Postat av: Anonym

"Idag har jag följt mitt matschema och inte fuskat"



Ja kanske är helt jävla blåst, men genom att följa sitt matschema, menas de inte att man ätit så mkt man ska för att försöka bli frisk? Eller? Tänkte Ronnie på det kanske? Antagligen inte.

2008-08-20 @ 15:32:40
Postat av: Sara L

Du kanske inte förstår att du duger som du är, men det tror jag vissa som läser gör! Varför tror du att vissa skriver "elaka" saker (enligt dig) som att sluta träna och sluta svälta dig? Kanske bryr sig faktiskt vissa och vill att du ska bli frisk från din sjukdom (FÖR DU HAR EN SJUKDOM!)Personligen tycker jag det är snällare än att skriva uppmuntrande och snälla kommentarer om att du har lyckats svälta dig själv. Visa lite jävla viljestyrka, besegra din jävla sjukdom!

2008-08-20 @ 17:32:07
Postat av: ronnie

du där ovan:



men jisses mäniska tänk lite



har du sett en anorektiker? en anorektiker som springer en halvmil och tärnar cirkelträning och "följer sitt nyttiga matschema" utan att fuska? det är inte precis vägen ut ur anorexi...



ligger man på 75 % av normal kroppsvikt ska man inte äta nyttigt och köra hardcore förbränningsträning då dör man tillslut... är man anorektisk ska man äta nyttigt, tillföra extra kalorier i form av näringsdrycker och hålla sig jävligt stilla för att inte pajja sina inre organ, sin hjärna och sin kropp ännumer än vad man redan gjort....





2008-08-21 @ 01:10:39
URL: http://wasabilicious.blogg.se/
Postat av: MEGA KRAM

Ronnie: jag förstår dig till fullo i dina tankar, för i de flesta anorexi-bloggar "peppar" och hetsar de varandra och andra till att banta och svälta sig själva och de tränar trots att de kolappsar gång på gång. Men har du läst hela denna bloggen? I början av bloggen tyckte jag faktiskt lite att denna verkade så men läser man de senaste månaderna så ser man en tjej som mår dåligt pga sin sjukdom och som VET att det hon gör är fel. Hon vill ha hjälp och vill inget annat än att bli frisk men vet inte hur hon ska göra. Hon VET att hon har en sjukdom och vill ta sig ur den och det är faktiskt jätte svårt att ens våga erkänna för sig själv att man har en sjukdom, att man verkligen ÄR SJUK.

Tänk dig såhär, säger man till en människa gång på gång att de är tjocka så kommer de så småningom börja må dåligt för det. Och troligtvis göra något åt det. Säger du till en smal människa som mår dåligt pga att de inte kan gå upp så mår de jätte dåligt med. Säger du till en anorektiker att de är jätte smala och ser ut som "ett benrangel" så har de fått en så skev syn att de nästan börjar gråta och nyper sig i "fettet" och undrar varför du kan vara så elak och LJUGA och säga såna saker när de ÄR FETA! Säger du till en människa som är helt uppe i träning mm, att den peronen har fått så grymt mycket muskler och "fan vad du har biffat till dig", tro inte att den människan sitter och säger att "ja gud ja, jag är så grymt nöjd med mig själv och mina muskler precis som de är nu". Du kommer däremot få höra att de inte är nöjda ännu och de vill bara bli LIITE biffigare. Sen är de nöjda. Tro mig, jag har träffat ALLA olika sorter däribland och trots att man varit ärlig med sina tankar om hur snygga alla i de olika kategorierna blivit så var inte en enda av dem nöjda.



Själv stödjer jag inga bloggare i dessa eviga åsikter men denna tjejens blogg kan jag inte sluta följa då hon skriver hur hon försöker (väldigt beundransvärt!) ta sig ur det och även om du inte sett inläggen där hon skrivit hur hon hatar sin sjukdom och bara vill ha hjälp och bli frisk så tycker jag att innan du rackar ner på en tjej som försöker bli frisk så kan du läsa om hennes blogg så ser du att hon försöker. De bloggare som skriver om det "underbara pro-ana livet" och "hur bra det är" och "hur bra de mår", deras bloggar läser jag inte ens för de försöker inte och de njuter verkligen utav uppmärksamheten.



AnnaP, jag vet att du kommer motbevisa alla skeptiker i denna blogg och bli frisk! Kram på dig tjejen.

2008-08-21 @ 09:14:19
Postat av: d

Alltså sådana här bloggar i stil med din gör mig bara ledsen. Jag försöker kämpa MOT min anorexi, för den är ett jävla helvete. Jag sitter inte och skriver en blogg proppad med thinspo som bara bidrar till att sjukdomen blir värre för andra människor (och mig själv). Skäms.

2008-08-21 @ 17:51:18
Postat av: Jennifer

Det är rätt sjukt faktiskt, har aldrig tänkt på det..

2008-08-24 @ 10:40:31
URL: http://misskrusan.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Du har rätt. Även om jag tyker det är patetiskt att svälta sig själv. Men angående anorexibloggar och träningsbloggar så håller jag faktiskt med dig. Det står ju i princip samma sak.

2008-08-26 @ 19:24:02
URL: http://linnea86.blogg.se/
Postat av: Junibarn

Jag kan la inte säga att jag förstår, för jag är inte smal. Men jag går omkring och får sånna skuldkänslor när jag äter vad jag anser är för mycket - något jag skulle ha sett som normalt för bara en månad sedan. Något hände, kompisar och kommentarer påverkade och plötsligt var man där. Min högsta önskan förut var att hitta kärleken. Min högsta önskan nu är att gå ner i vikt. Att lyckas stå imot maten. Men hungern, den finns där hela tiden. Jag väntar bara på att den ska gå över och om den inte gör det kommer jag att fortsätta kämpa.

2008-08-29 @ 22:16:57
URL: http://interumsren.blogg.se/
Postat av: Anonym

"Det är okay för en "vanlig" (/tjock...?) person att banta och hårdträna. Men ifall man har normalvikt / lite undervikt, då är den personen dum i huvudet eller sorglig och patetisk."

jag håller med, det ska vara lika för alla. men om du tänker efter så har inte den personen som är vanlig /underviktig behov av att gå ner å då tänker folk VAD vill hon egentligen gå ner för? även om överviktigt folk ska gå ner så ska man inte banta utan träna å gå ner långsamt de gör ju också fel, gå ner på fel sätt menar jag.

2008-09-02 @ 20:52:55
Postat av: C

Jag har bulimi men jag vet inte vad jag ska göra det känns inte bra , HJÄLP!!!

2008-11-30 @ 14:56:17
Postat av: Alma

Jag håller med Ronnie. Det är väl förfan klart att man reagerar olika?

2009-11-24 @ 18:32:46
Postat av: Anonym

Skillnaden är att träningsbloggar uppmuntrar en att äta nyttigt, eller helt enkelt äta vad man vill, och träna för att få kroppen att må bra. dem som äger dessa bloggar är oftast itne underviktiga, utan väger som dem ska, bara det att dem tränar också. Medans anorexiabloggar uppmuntrar andra att gå NER i vikt, och dem som äger dessa bloggar är sjukligt smala, uppmuntrar andra att svälta sig själv..där är den stora skillnaden, anorexibloggar uppmuntrar att svälta sig själv, medans träningbloggar uppmuntrar att träna sin kropp så den blir stark och mår bra, samt att äta normala mängder mat, ibland nyttigare, ibland att man ska äta vad man vill, för om man tränar spelar det inte så stor roll vad man äter. Anorexibloggar hjälper inte folk, speciellt inte dem som har dessa tankesätt, dem uppmuntrar bara att bli ännu mindre, fy skäms!

2011-03-18 @ 13:09:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se