Bulimi och KBT



Läsarfråga: Jag har bulimi och jag vet inte om det är ett beroende men jag börjar bli orolig för jag har haft det nu i ca 6 månader och varje dag efter varje sak jag äter så spyr jag ut det, jag vet inte vad jag ska ta mig till? Skulle nån eller du ge mig råd?
Jag vet inte om det är allvarligt men jag har inte spytt på en dag vilket är mitt rekord

Jag svarar:
Jo vännen, det ÄR allvarligt. Att spy är otroligt påfrestande på kroppen, både invändigt och utvändigt. Du förstör hela kroppen, och det går FORT.

Du kan DÖ av bulimi. Dessutom är det totalt onödigt att spy upp maten, eftersom kalorierna tas upp innan du hinner få ur dig maten.

Jag skulle råda dig att söka hjälp! Jag har en vän som har haft bulimi, hon fick hjälp av en psykolog, som gav henne B12 - tabletter och fick henne att förstå sitt beroende, det räckte för henne. Mando är också ett alternativ, SCÄC och Capio också. KBT är vetenskapligt bevisat vara effektivt mot just bulimi.

Ja, bulimi är ett beroende. Det är en sjukdom, en drog, precis som anorexi. Maten är drogen.

Om du känner att du har ätit för mycket eller hetsätit, så försök låta bli att spy.

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag har hört att man brukar ge jasminelle till bulimiker, det är ett minip-piller och ska tydligen hjälpa. jag vet inte riktigt hur och varför dock.

2008-12-08 @ 22:54:31
Postat av: Carro

Jag har haft bullemia i 2-3 år.. Jag har gått å¨behandling och gjort allt för att bli frisk det går inte

2008-12-08 @ 23:01:51
Postat av: Karin

Jag har haft det fram och tillbaka i 4 år...

2008-12-09 @ 00:35:22
Postat av: Maria

Det jag skulle rekommendera är att ta kontakt med en ätstörningsklinik och gå i samtal med en psykolog. Det är svårt att bli frisk från bulimi men om man har en handledare som kan sin sak är det mycket mycket lättare. Dessutom är det skönt att veta att psykologen har erfarenhet av att hjälpa andra i samma situation som en själv.

2008-12-09 @ 15:36:21
URL: http://mariahelalivet.blogg.se/
Postat av: Frida

På vilket sätt är det farligt för hela kroppen? snälal besvara den frågan.



Jag gör det varje dag nu jag med. Det är det värsta jag vet.

2008-12-09 @ 21:59:09
Postat av: Anonym

På vilket sätt är det farligt för hela kroppen? snälal besvara den frågan.



Jag gör det varje dag nu jag med. Det är det värsta jag vet.

2008-12-09 @ 22:00:16
Postat av: Anonym

vill bara veta. Du skriver att man kan dö av det. jag har alldrig varit inne på mando eller fått hjälp över huvud taget. Ingen vet om att jag haft aneroxi elelr att jag har bulimi nu.



Hur kan man dö av det? Vill inte dö men jag tror alldrig att jag komemr kunna bli fri från deet

2008-12-09 @ 22:50:58
Postat av: Paris

Läs den här artikeln: DOkill.html" rel="nofollow">http://www.geocities.com/edpetition/EDsDOkill.html

2008-12-09 @ 23:28:53
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Dea

Lev som du lär, du låter ju så otroligt klok..

2008-12-27 @ 21:47:25
Postat av: S

"Du kan DÖ av bulimi. Dessutom är det totalt onödigt att spy upp maten, eftersom kalorierna tas upp innan du hinner få ur dig maten."

Det kan ju diskuteras då jag äter/hetsäter mellan 10 000-14 000 kcal/dag men ändå ligger mitt bmi på 16 för tillfället (som minst 12.8).

2008-12-28 @ 01:27:06
Postat av: Gabrielle

Bulimi med kräkningar är allvarligt för när man kräks så tappar man nåt som kallas elektrolyter, det är kroppsalter och mineraler mm, vissa av dessa är jätteviktiga för att hjärtat ska fungera som det ska. Hjärtat /hjärtrytmen styrs faktiskt av elektriska impulser och störs detta med en elektrolytrubbning /rubbning i syra-bas balansen så kan man få problem med hjärtat.

Se gärna till att få i dig rehydrex eller nåt som återställer vätske och elektrolytbalans efter kräkningarna.

tt kräkas ofta är farligare än man tror för kroppen som tar mkt stryk! Och det är inte ens säkert att man blir smal.

2009-01-09 @ 23:50:29
URL: http://metrobloggen.se/gabriellesgarderob
Postat av: Hej!

hur klarar alla att spy??? jag VILL verkligen verkligen kunns spy, men det går inte! inget kommer ju för fann upp! kan äta mig proppmätt sen spendera en timme på toa, ulkar å ulkar,...men de kommer ingenting! varför? hur gör ni? Och hur mycket måste man äta för att kunna spy? går de öva upp?

2009-03-14 @ 00:25:43
Postat av: I hate that I love you

Antagligen kommer inte hon som skrev frågan från början att läsa detta... Men jag undrar väl egentligen samma sak. Vet att jag aldrig kommer kunna få hjälp av dig, och det är ingenting personligt mot dig som skriver. Men jag vill väl bara säga att när man väl själv insett att man har en ätstörning, vilken den än är så sök hjälp med det samma. Jag har själv varit sjuk i 7-8 år i anorexi och bulimi. De första tre åren visste jag inte av det, sen sökte jag hjläp men hoppade bara av, levde några år i förnekelsen igen och står nu i valet och kvalet att söka hjälp igen. Vågar inte, fast jag vill.. Vet att jag inte klarar det på egen hand. Jag är rädd att jag aldrig kommer våga ta mig ur det här

2009-07-06 @ 22:00:00
URL: http://ihatethatiloveyou.blogg.se/
Postat av: Camilla

"Hej!", alltså SNÄLLA!? Det här inlägget (som skrevs för länge sen jag vet, du kmr inte se detta) var till för att HJÄLPA bort från bulimin, inte till den. Hur fan kan du vilja spy? Eller jo jag vet, för jag spyr själv! Men att försöka bli sjuk, nä det är SÅ fel det bara kan bli. Blir riktigt irriterad...

2009-07-15 @ 19:04:34
Postat av: ,,,

har haft denna sjukdom i 16 år....

2009-09-02 @ 22:09:59
Postat av: Micha.

Det är så svårt det där. Man vill bli frisk, men är rädd för vad som händer om man faktiskt blir frisk. Jag är själv rädd för att jag ska känna mig mätt. Den känslan gör mig så rädd.. Jag har glömt de. Hur en mätt mage känns efter en pizza, efter att ha ätit ostbågar eller en kaka. Det finns ingen gräns längre. Tar jag en kaka, så tar jag 10 till. Äter jag lite glass, så äter jag upp hela paketet, äter jag något onyttigt, så stoppar jag fingrarna i halsen. Jag gråter över hur jag lever, samtidigt som mitt andra jag säger hur duktig jag varit som fått upp det jag ätit. Jag är smal, jag ser det inte. Varför ser inte jag det andra ser? Varför ska jag behöva vara rädd för mat. Tre år. Jag saknar att njuta av mat, saknar att inte tänka på vad jag äter. Jag gör slut med mig själv nu. Det skulle jag gjort för länge sen.

2009-11-05 @ 01:43:25
Postat av: sara

har haft det i 8 ar, MEN det har blivit battre. jag kan kontrollera det numera, for det mesta... innan flera ganger varje dag, nu en gang varannan vecka, ibland kan det ga en hel manad utan att jag spyr och det ar fantastiskt for mig. visst blir kroppen sa trott av det men for mig var det varsta vad det gjorde med mitt sinne, jag blev deprimerad och fick panikangest av att standigt inte ge min kropp nagon energi.

2009-12-09 @ 09:15:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se