Kriterier för ätstörningar



Anorexi:

Psykiska
  • Viktfobi
  • Störd kroppsuppfattning
  • Bantningsfixering
  • Matfixering
  • Koncentrationssvårigheter
  • Tvångssymptom
  • Depression
  • Sömnsvårigheter
  • Dålig självkänsla


  •  

    Fysiska

  • Undervikt
  • Menstruationsbortfall för kvinnor, lägre spermaproduktion för män
  • sänkt ämnesomsättning
  • låg puls
  • lågt blodtryck
  • Sänkt kroppstemperatur
  • Lanugohår (ökad kroppsbehåring)
  • Muskelsvaghet
  • benskörhet
  • Karies

  • Bulimi

    Psykiska

  • Koncentrationssvårigheter
  • Depression
  • Självförakt
  • Trötthet
  • F örsämrat minne
  • Humörsvängningar

  • Fysiska

  • Frätskador på tänder
  • Kaliumbrist
  • Muskelsvaghet
  • Svullnad
  • Mag- och tarmproblem
  • Uttänjd magsäck
  • Menstruationsstörningar

  • Kommentarer
    Postat av: ravenous

    hahah jag prickar in alla på bulimi^^ insane. Det där med minnet är värst egentligen.

    2008-05-22 @ 11:46:14
    URL: http://nothingtaste.blogg.se/
    Postat av: AE

    Du glömde att man måste ha loosat typ.. vad är de.. 15 % av sin kroppsvikt?

    2008-05-22 @ 12:00:40
    URL: http://anorex.blogg.se/
    Postat av: I.

    Guess what? tror jag har anorexi ;) haha

    2008-05-22 @ 12:13:28
    URL: http://sakertva.blogg.se/
    Postat av: Anonym

    Okej, aa usch. Hur är det med dig?

    2008-05-22 @ 13:06:01
    URL: http://mystoryofmylife.blogg.se/
    Postat av: Civilwae

    Läser dina kommentarer, som om det är något att vara stolt över när man har anorexi eller bulimi, det är ju lixom ingen BRA grej.

    Jävla fjortisar. Man tror inte, man vet.

    Och när man vet så är det inte kul att leva med.

    2008-05-22 @ 13:31:16
    Postat av: Nikki

    vad vill du ha sagt med detta...? att en bulimiker inte lider av viktfobi å dålig självkänsla...?! Läskigt å vara mitt i mellan....



    kolla in ´balletdestination´ så finner du låten =)



    //Nikki

    2008-05-22 @ 13:38:26
    URL: http://bonies.blogg.se/
    Postat av: L

    Det är precis som att säga: Gissa vad? jag tror jag har cancer ;) Haha

    Ne inte så himla kul va? Det är faktiskt en allvarlig sjukdom om du inte förstod det l. ??

    2008-05-22 @ 13:41:06
    Postat av: Anonym

    detta visar att jag har uns. allt psykiskt passar in, men det fysiska tror jag inte

    2008-05-22 @ 13:48:00
    URL: http://myprecious2.blogg.se/
    Postat av: karro

    haft en bra dag? :D

    kram

    2008-05-22 @ 14:36:38
    URL: http://thegirlbehind.blogg.se/
    Postat av: Kimbell

    Fan vad jobbigt att se det sådär svart på vitt... :( Men man vill ju så gärna vara "perfekt"!

    2008-05-22 @ 15:17:00
    URL: http://kimbellander.blogg.se/
    Postat av: Anonym

    jag har alla psykiska, men knappt nån fysisk... har man anorexia då?

    2008-05-22 @ 15:29:48
    Postat av: AE

    Du ovanför min kommentar.



    Nej du har UNS isåfall. Måste stämma in på de fysiska också för att ha Anorexi

    2008-05-22 @ 17:51:47
    Postat av: Anna

    Hej =)



    Jag undrar en sak, det där med att man inte får mens längre, vet du vad det beror på, och om det är farligt, låter kasnke sjukt, men vågar inte fråga någon annan, vetskapen om mensen skulle betyda jättemycket för mig.



    Väldigt tacksam för svar! =)

    2008-05-22 @ 18:11:41
    Postat av: Elinor

    Anna: Anorexia ar valdigt farligt om det ar det du menar? Anledningen att mensen forsvinner ar att kroppen inte langre kan producera vissa hormoner. Manga hormoner bestar dessutom utav fett. Kroppen behover fett till en massa funktioner i kroppen. Kroppen kan till exempel inte absorbera vitaminerna A,D,K och E utan fett i kroppen eftersom dessa vitaminer ar "fett losliga vitaminer" dvs dom transporteras utav fett.



    Om din mens forsvinner pga anorexia kan du inte fa barn i framtiden. Manga far tillbaka den nar dom borjar ata normalt (efter ett par manader).



    Hoppas det svaret hjalper dig.

    2008-05-22 @ 19:25:01
    URL: http://receptionen.blogg.se/
    Postat av: Anna

    Oh, tack så mycket. Svaret hjälpte faktiskt, fick mig att tänka till, fick mig att på något sät inse att det jag gör är fel, fick mig till coh med att äta riktigt mat idag!:)



    Dock är det en sak jag har funderat över, om man inte får mens för att man är undernärd, hur kan då majoriteten av kvinnorna i u-länderna fortfarande föda barn?

    2008-05-22 @ 22:09:47
    Postat av: L.

    Aa jag undrar detsamma!, Nicole Richie verkade inte ha några problem med att föda barn??

    2008-05-22 @ 22:19:52
    Postat av: Stephanie

    ortorexi är ju väldigt vanligt ocksåå .!

    2008-05-22 @ 23:29:26
    URL: http://ampele.blogg.se/
    Postat av: Stephanie

    ortorexi är ju väldigt vanligt ocksåå .!

    2008-05-22 @ 23:29:27
    URL: http://ampele.blogg.se/
    Postat av: Anonym

    Jag haft anorexi, ortorexi och nu här senast bulimi är i nämnd ordning. Fy fan vad man är tragisk... :/



    Som anorektiker och ortorektiker var jag iaf smal, men nu efter at tha läst din blogg bestämde jag mig fan i helvette för att hellre bli anorektiker igen än en fet bulimiker.



    Som du skrev - en bulimiker är en utbränd anorektiker. Eller snarare som jag läste någonannanstans "en bulimiker är en misslyckad anorektiker".



    HELLRE SMAL OCH OLYCKLIG, ÄN FET OCH OLYCKLIG, RIIIGHT??

    2008-05-23 @ 14:10:23
    Postat av: malin

    Vad är UNS då?

    2008-06-03 @ 19:21:18

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    Blogg listad på Bloggtoppen.se