Vem kan säga vem som har anorexia?




En annan sak jag har tänkt på är vem som kan säga att någon har anorexia.

Visst, kriterierna för anorexia är ju typ att man måste ligga på under 15% av sin normala kroppsvikt, men ändå.

Jag vet att många "anorektiker" där ute blir skitarga på alla de som klagar över att de ätit mycket, och säger typ "en riktig anorektiker skulle inte äta sådär mycket" osv.

Måste man ha legat inne för att få kalla sig anorektiker? Måste man väga 40 kg för att få kalla sig anorektiker? Förtjänar man inte att få hjälp av ana om man inte är smal?

De som väger 80 kg och mer därute och svälter sig själva. Vad ska de kallas? UNSare? ´

Hm. Mycket som rör sig i min skalle just nu

Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag tror inte det sitter i vikten eller kropssfettet o.s.v jag tror att det sitter i huvudet att vilja svälta sig själv, att svälta sig själv...

Att göra det och må allmänt dåligt utav sig själv, och när man svälter sig själv det är juh då man går ner i vikt så det hänger ihop,

så tror jag i allafall

2008-05-21 @ 20:01:03
URL: http://need-to-be-thin.bloggagratis.se
Postat av: Louise

Har också funderat på det där.

2008-05-21 @ 20:03:01
URL: http://blondyy.blogg.se/
Postat av: Susanne

Jag tror alla har någon sorts ätstörning, vissa mildare än andra. Inte fan är det någon som tänker medans dom äter en stor bulle: "FAAN vad jag förtjänade den där! Inte är jag brydd om jag blir tjock!"

2008-05-21 @ 20:04:18
URL: http://susannefors.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag ser mig själv som "unsare" för jag är så tjock..

2008-05-21 @ 20:13:03
URL: http://myprecious2.blogg.se/
Postat av: sara

Hej på dig, jag skulle bara säga det att jag skickade ett mail till dig.. vet egentligen inte varför jag skriver det här men ja det gör jag iallafall. om du har läst så undrar jag om du bara kunde skicka att du har läst ? det vore trevligt.. men ha en fortsatt bra kväll !

2008-05-21 @ 20:58:02
URL: http://myconfessions.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh anna. jag ställde mig precis på vågen.. hur kunde jag bli så fet. jag väger massor nu.. asså jag har gått upp helt otroligt mycket. jag orkar inte se på mig själv. Men det är bara att kämpa på.. jag har klarat det förut..

2008-05-21 @ 21:14:43
URL: http://myprecious2.blogg.se/
Postat av: AE

Anorexi har ju vissa kriterier, om man inte stämmer in på dem så har man inte anorexi



Ifall man stämmer in "bara" på en del så har man uns. Man har uns ända tills man stämmer in på alla kriterier för Anorexi



Punkt slut =P

2008-05-21 @ 21:16:39
URL: http://anorex.blogg.se/
Postat av: a.k

ja har också funderat på det där.. jag kan många gånger dementera faktumet att jag skulle ha anorexi pga att jag inte har en "tillräckligt" låg vikt... kanske många andra som gör också.

2008-05-21 @ 21:18:15
Postat av: Anonym

Jag bor utanför Uppsala, Länna heter det. nu skulle nog en miljon människor knna komma på vem jag är. Eller ok, mina kompisar iallafall.

2008-05-21 @ 21:21:49
URL: http://myprecious2.blogg.se/
Postat av: Nikki

sitter i huvet... det psykiska som "avgör"...tänket, livsstilen (?) odyl... Antalet kilon spelar altså ingen roll...

@ least not according 2 what I´ve been told.. men alla får säkert höra olika..även av de som är utbildade inom ämnet...

Vad tror du sj?

kram//Bonie

2008-05-21 @ 21:28:55
URL: http://boies.blogg.se/
Postat av: Anna

Anorexi är väl själva diagnosen, men beteendet och tänket börjar ju långt innnan. Och finns definitivt kvar även fast man väger "normalt" och andra människor börjar kalla en för "frisk". Jag har varit "frisk" rent medicinskt i fyra år, men mitt tänk är helt klart i perioder i samma stil som när jag hade diagnosen anorexi.

2008-05-21 @ 21:29:44
Postat av: Bambi

jag säjer typ "jag har inte anorexia, jag bara tänker o äter som en". För jag är ju normalviktig. Men vad står uns för??

2008-05-21 @ 21:37:48
URL: http://perfecctme.blogspot.com
Postat av: Cornelia

Svar: Nä så lågt hade jag inte, men typ 94/65 eller va det var!

Kram :)

2008-05-21 @ 22:04:23
URL: http://annacornelia.se
Postat av: AE

Ätstörning utan någon specifikation = UNS



Man kan svälta sig, man kan ha anorektiska tankar men om man INTE fyller kriterierna som vården har satt för just sjukdomen Anorexi så har man INTE anorexi då har man UNS

2008-05-21 @ 22:05:21
URL: http://anorex.blogg.se/
Postat av: lina

anorexia är en sjukdom som sitter i personen. det behöver inte synas på utsidan. bara för att någon är smal betyder inte det att man har anorexia. det är psykiska problem och tankar som kretsar i personens tankar, de är dem som har problem. personer som inte kan unna sig mat för de inte vill gå upp i vikt. man kan vara nöjd med sin kropp men ändå ha anorexia och inte äta. det är räddslan att GÅ upp i vikt som skrämmer oss och det är då vissa drabbas av detta tankesätt. vi fastnar i en ond cirkel som får oss att tänka på helt fel sätt. anorexin tar över och varje gång vi tvingas oss själva att svällta är det anorexin som talar. vi kan vara hur vetande som helst om hur man ska äta o.s.v. men vi gör det inte pga av sjukdomen. så, anorexia sitter inuti, inte utanpå. så alla där ute, sluta kalla folk anorexibarn eller va fan ni säger för anorexi behöver inte betyda din smala jävel. man kan vara smal utan att ha en sjukdom!! GET THAT!

2008-05-21 @ 22:47:16
URL: http://linafredman.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag har fått höra att så fort man har BMI 19 eller under så har man anorexia, jag har 17.5. Men äter som en häst.. Så vet inte, helt sjukt iaf!

2008-05-22 @ 14:17:30
URL: http://candis.blogg.se/
Postat av: Minken

Wikipedia vet vad Anorexia är:



nervosa" rel="nofollow">http://sv.wikipedia.org/wiki/Anorexianervosa



Enligt mig sitter det i huvudet, mentalt. En förjävla elak, allvarlig och dödlig sjukdom som ingen borde bli drabbad av. Se till att ta hand om er, alla ni som är drabbade. Jag vet hur ni har det, även om jag aldrig har upplevt det själv (men min första flickvän hade anorexia, och hon är frisk idag).



Tänk positivt, mina digitala okända vänner!

2008-05-22 @ 22:00:15
Postat av: Annamellita

Om man har ett BMI under 19 så är man underviktig och det är ju inte samma sak som att man har anorexia! Vissa personer är smala naturligt och går inte upp i vikt hur mycket de än äter, för andra är det tvärtom att de är lite överviktiga men går inte ner hur mycket de än tränar eller hur nyttigt de än äter.



2008-05-23 @ 11:53:44
URL: http://annamellita.blogg.se/
Postat av: Terese

jag tycker att man ska tänka på att muskler väger 10 ggr mer än fett, och det här med BMI stämmer inte alltid helt. Man behöver inte ha anorexia bara för att man har ett BMI på 17, det man ska bry sig i är i sånna fall kropfettet.

Anorexia är en sjukdom som som enligt mig bara sitter i huvet, då menar inte jag att man är dum i huvet om man har anorexia, utan att man behöver hjälp av någon som kan det här, för utan hjälp är det riktigk svårt att ta sig ur det.

jag har personligen ett BMI på ca 21 och jag är nöjd med mig själv, även fast det finns vissa gånger som man kan tycka att något är fel på en (men så kommer det nog alltid vara för de flesta). jag tycker att man ska lägga energin på vad man tycker om hos sig själv.

man ska gilla sig själv för vem man är, och om ens vänner inte gör det, är det inga riktiga kompisar

2008-05-23 @ 13:43:24
Postat av: pu

Hej tänkte bara säga att jag levt med ana och mia i över ett och ett halft år och enligt min åsikt som anorektiker så tycker jag med att det du säger att man inte kan få lite hjälp utav ana, jo så började för mig med, jag vägde 48 kg och nu väger jag mellan 39-40 och jag är inte vacker. Så det värsta är ju att det kan gå för långt. Så passa dig, om du väger 80 kg ta inte hjälp utav ana ta hjälp utav bantning svälta sig är något av de dummaste du kan göra. Min dag fokuseras hela tiden på mat och träning om du ser mig på bilden som r rätt ny i ett av mina inlägg kommer du inte tycka att jag är vacker. jag vet att jag r ful men tycker att jag är fet. Och jag kan inte kalla en 80 kg kvinna/man som svälter sig för anorektiker. Svälta sig kan vem som helst göra. har inget med en ätstörning att göra. Det är massa saker som ligger bakom till varför får man en ätstörning. Tex du vill ha uppmärkasmahet dina föräldrar bråkar så du får anorexi för att du kan kontrolera din kropp och då bryr de sig om en. Tänkte bara påpeka,

mvh paulina.

2008-06-17 @ 02:08:15
URL: http://www.hejpao.blogspot.com
Postat av: sara

det e inte snant , det sitter inte i vikten . utan i hjarnan ,

har sjalv anorexia , varit sjuk i2 ar nu .

hade en vilkt pa 35 kg ,

nu pa 45 , men jag e fortfarnde anorektiker, det hanladr om hur man tnaker , hur man beter sig ,

manga tror det sitter i kilona men det e inte sant.



( sorry att jag skriver osm jag gor men e utomlands)

2008-07-30 @ 00:07:37
URL: http://saarrraa.blogg.se/
Postat av: camilla

Jag tror att anorexia är namnet man ofta andvänder på tjejer som är smala, vare sej dom har anorexia eller inte. Men för att säga att man har anorexia behöver man nog en diagnos, eller? Sen kan du nog väga 80 kg och också ha en utveklande anorexia. Sen är inte 80 kg övervigt eller så, beroende på länge o allt, fin blogg du har, good luck! kram kram

2009-01-06 @ 19:50:26
URL: http://camillans.devote.se
Postat av: Denise

Jag håller med dig.

Jag har själv en ätstörning,

Jag är 165 och väger 45, Alltså inte jätte smal.

När jag berättade det för min kompis sa hon;

"Nej det kan du ju inte ha, Du är ju lixom inte jätte smal." Kände mig jätte fet efter det, Så förstår precis..

2009-10-11 @ 19:31:52
Postat av: Anonym

är det du på bilden?

Mark my words, du är SMAL! Du behöver inte gå ner ett milligram till!

2009-11-14 @ 20:16:07
Postat av: Anonym

det tror jag inte jag är normalviktig,men har ändåså ångest och en störd inställning till mat

2009-12-11 @ 12:01:07
Postat av: Anonym

Hejj, vad menas med 15% mindre än sin normala kroppsvikt?

2010-08-12 @ 21:48:45
Postat av: ida

Anorexia är inte att vara smal,utan det är en följd av sjukdomen.Det är ju tankarna bakom maten och kring sin kropp.Anorexia är ju en psykisk sjukdom.Att vara smal är en biverkning av anorexi.Du kan lika gärna väga 100 kilo men ändå svälta dej själv och överträna,få ångest,ja allt vad anorexi nu är.När jag var på behandling var det en flicka där som då vägde 35 kilo med från början vägde 97 kilo.Hon fick redan då,åt knappt,tränade flera timmar,fick ångest,skar sig och mkt mer.Det börjar alltid med tankarna,ångesten,hjärnspökerna och mer därtill.Det börjar ju inte med att man vaknar upp en dag och har blivit jätte smal utan det är en följd.Det är ialf vad jag tror och tycker.

2011-02-04 @ 00:08:16
URL: http://idaglida.blogg.se/
Postat av: Jennie Niella

Vems är den där bilden egentligen? '

Såg den på en annan blogg för ett tag sen.



2011-03-13 @ 14:43:44
URL: http://www.improveme.se/niella
Postat av: Anonym

hej jag är 12 år och har gått ner 13 kilo från 56 till 41.

Många har sagt till mig att jag måste äta.

Men jag är inte hungrig och svaljet tar inte emot.

Och jag vill inte att detta ska vara början på ngt som har med anorexia att göra eller att det ska förvärras.

Mina föreldrar vill inte ha med anorexia att göra och jag kan därför inte prata med någon utan att dem får veta det på ett eller annat sätt.

finns det ngt jag själv kan göra?

2011-06-01 @ 19:38:43
Postat av: emelie nordström

Medverkar på frågan ovan.

Jag är 13 och det är precis samma sak med mig + att mitt minne försämmrats så mycket!

det började när jag började 6.an i en ny skola.

Jag älskar skolan trots att det är mycket och så.

Jag kommer i håg allt från de första terminerna men det har blivit värre i efterhand.

Vad ska man göra själv?

2011-06-01 @ 20:40:24
Postat av: annakrin ruisniemi

jag är en 15 årig tjej, och jag började svälta mig när jag var 14, och vägde 68 kilo. jag svalt mig själv ner till 57 kilo, sen yttligare till 53.

INGEN tycker att jag har anorexia. bara ätsrörningar.

va påstår du?

jag håller med dig.

vafan kallar man folk som inte väger 40 kilo och svälter sig? kan man bara få diagnosen anorexia nervosa om man väger under 49?

sjukt.

2011-11-08 @ 19:51:29
Postat av: lilla jag

jag vet att det här låter knäppt, men jag VILL ha anorexia... VARJE gång jag ser mig i spegeln ser jag mina feta fettlår ocg mina fettvalkar på höfterna. jag är 12 år och är 166 cm lång, väger typ 45-49 kilo (länge sedan jag vägde mig)jag VILL ha känslan av att inte KUNNA äta!!!! jag har försökt att spy upp mat, men det kommer liksom inte!! jag trycker ner fingrarna i halsen, men får bara kvväljningar!! jag vet att den här kommentaren lika gärna kunna va i ett eget inlägg på en egen blogg, men jag känner att jag måstemåstemåste skriva av mig någonstans.



lycka till själv btw <3

2012-01-02 @ 17:38:43
Postat av: M

Smaken är som baken också... Jag tycker t ex att benen på bilden är j-ligt snygga o sexiga!

2012-01-26 @ 15:55:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se