Sista inlägget om Mando



Okay. För sista gången, det här om att jag är en sopa som inte vill ha någon hjälp och att jag inte vill bli frisk: det är RENT jävla skitsnack.

Jag börjar faktiskt bli förbannad när ni säger så - men sen kom jag på att jag kanske inte har berättat allt som hände på Mando. Så nu tar vi det från början, så kanske jag slipper ta det flera gånger.

Jag var inlagd på Mandometerkliniken i Huddinge. Jag fick en del hjälp, men jag kände ganska snabbt att min behandlare och jag inte alls matchade. Inte för att verka dryg eller något, men hon låg några IQ - poäng lägre än vad jag gör - och det säger jag inte för att jag vill vara elak eller något, men hon var inte av det intelligentaste slaget.


Jag har alltid legat ganska mycket före i utvecklingen, och är det något jag inte klarar av så är det att bli behandlad som ett barn, eller känslan av att folk inte lyssnar på mig. Stämningen på Mando var ungefär som i grundskolan, behandlarna var som lärare som sade "gör si, gör så".

Många gånger ringde jag upp min mamma ifrån Mando och grät för att jag var så frustrerad över att min behandlare inte lyssnade på mig, inte tog mig på allvar.


Min behandlare såg att jag hade skärt mig, men brydde sig inte. Det var en sjuksköterska som frågade varför och fick reda på att det var för att jag var så äcklad av mig själv som jag skärde mig. Sjuksköterskan tyckte att det var allvarligt och skrev upp det i datorn. Flera gånger på kvällstid fick jag lugnande för att jag fick panikattacker på grund av all mat. Men min behandlare sade inte ett ord om detta. Istället fick jag höra av henne att jag var "äcklig" som tog i min mat med händerna, jag fick höra att jag skulle skärpa mig och växa upp och att jag var för gammal för att "hålla på och tramsa såhär".

En dag tog det tvärstopp och jag fick panik över mitt tio - mellis. Ingen kom för att äta med mig och jag fick stå och vänta i evigheter. Jag kunde bara inte, allt blev bara helt fel. Och min behandlare kommer efter 45 minuter och säger åt mig att skärpa mig, jag som har gjort "så många framsteg". Jag blev så himla arg över att hon kunde vara så blind och inte alls kunde ta mig på allvar, vad var det som krävdes för att få henne att förstå?! Jag tog mina grejer och gick därifrån, och sedan dess har vi inte pratat. Hon ringde upp och var jättearg på mig en gång, och hon har lämnat flera irriterade meddelanden på min telefonsvarare. Hon är arg på mig, bara det bevisar hur gammal hon är i huvudet. Vissa människor ska inte jobba med andra människor.


Och jag tänker inte tillåta någon att psyka ner mig så totalt som dom gjorde på Mando, aldrig igen. Jag går inte tillbaka dit.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Men vad ska hon säga när du skärt dig?

Du är ju så långt före utvecklingen så du borde veta bättre....

Man ser ju fulare ut om man skär sig, eller blir du smalare om du tappar dig på blod?

Jag blir så trött, gör något åt saken ANNA!

Du kan om du villl!!!

2008-11-08 @ 20:25:20
Postat av: nelmo

den där videon hon under har skickat är fejk, eller alla bilder är fejk!

2008-11-08 @ 20:44:45
URL: http://nelmoo.blogg.se/
Postat av: AnnaP

Anonym: Det var inte riktigt det jag menade... vad jag menade är att jag mådde skitdåligt för att jag blev itryckt så mycket mat, och jag kunde inte hantera det. Och det sade jag till min behandlare, varje dag, men hon lyssnade inte.



Jag skärde mig för att jag mådde dåligt, och sjuksköterskan kollade upp det så att det inte var infekterat och skrev upp i datorn att jag mådde så dåligt att jag skärde mig, för jag är enormt självdestruktiv ibland - och det är farligt.



Om jag säger att jag mår dålig - så mår jag DÅLIGT, och skulle inte ha några problem med att ta livet av mig. Min behandlare förstod inte det. Hon förstod mig inte alls.

2008-11-08 @ 20:58:04
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: LIZ

det är skönt att du är ärlig och säger som du vill, att du var smartare än henne. vissa saker kan man ju bara inte rå för. och vissa saker har man inte bestämt och kan inte ändras på. jag gillar att du ser verkligheten, inte många som gör de fan

2008-11-08 @ 21:05:16
Postat av: Helena

Du får kämpa "själv" och det klarar du om du vill klara det, för det är jag supersäker på anna banana ;) du fixar det du vill fixa, oki?

Va stark :)

PUSS

2008-11-08 @ 21:15:23
URL: http://conversion.blogg.se/
Postat av: ...

Snälla folk (och Anna) det heter SKURIT. Och om du nu är så f*cking "intelligent", VARFÖR SKRIVER DU PÅ SAMMA NIVÅ SOM EN TIO ÅRING????!

2008-11-08 @ 21:45:25
Postat av: Anonym

Skit i Mando idioterna jag håller med dig!

Jag hade inte heller pallat att bli behandlad så och hon borde inte jobba där den bruden!

Stå på dig!

2008-11-08 @ 21:52:36
URL: http://madelli.blogg.se/
Postat av: AnnaP

Anonym: Uppsi... äsch. Jag säger inte att jag är smartast i hela världen, jag säger att jag är mer intelligent än vad hon var. Du skulle sett henne. Lika trög som Göran Persson, utan IQn som han har.



Och som en tio - åring skriver jag väl ändå inte? :( BuHu Nu BlEv JaA lAjTe SåjAd hIhI, Fn1zZeN.

2008-11-08 @ 21:57:45
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Emma

Du gjorde alldeles rätt!

2008-11-08 @ 22:26:43
URL: http://evdahlin.blogg.se/
Postat av: Zelda



På tal om behandlöare som beter sig märkligt klumpigt och spottar ur sig idiotkommentarer som får en att vilja dra dem i håret och pilla dem i ögnonen;

en kvinna vid namn Gun (som var liiite finare än alla andra, såg det som självklart att renovera sitt hus minst en gång om året, åka på spa en gång i månaden, utomlands tregånger omåret plus två skidsemstrar) frågade mig om jag "inte skämdes" när jag höll på som jag gjorde, tyckte, precis som din behandlare, Anna, att jag var "äcklig" som höll på att "kleta" med maten som ett litet barn.



Herre Gud, det är ju det vi är ! Barn. Anorektiker vill inte ha ansvar, vill vara små, hjälplösa, - som barn. Vi vill INTE bli förnedrade för vår sjukdom, vi vill inte bli påminda om hur ÄCKLIGA vi är, hur "kletig" maten framför oss är...



Hmm.



Hoppas du kan hitta någon slags vård som passar dig, alternativt finna styrkan ensam o ta dig ur mörkret.



Zelda.

2008-11-08 @ 22:35:16
Postat av: ingen blomma utan land, direkt

det viktigaste i det här fallet är inte hur man tempusböjer verbet skära; det viktigaste i sammanhanget är att man frågar "anser kommentatören att personlig utveckling stavas l-o-b-o-t-o-m-i?".

2008-11-08 @ 22:35:28
Postat av: ciel

jag tycker det verkar som att dom inte riktigt visste hur dom skulle göra på mando, vilket suger eftersom det är just det som dom borde vara experter på. apropå skärt vs. skurit, vem fan bryr sig. det är väl inte ett ord som avgör om man är intelligent eller inte?

btw så är jag så jävla trött på ätstörningar, på utseendefixering, på träning, svälting, kalorier. kan man inte bara få den kroppen man vill ha, nu. så kan man få slippa allt helvete

2008-11-08 @ 22:39:02
Postat av: sofia

be om att få byta behandlare, det har alla rätt till. givetvis ska du inte be din ex-behandlare om det, utan någon annan på mando. eller sök dig till ett annat behandlingshem. du borde inte ha det såhär.

2008-11-08 @ 23:11:41
URL: http://greanslandet.blogspot.com
Postat av: sofia

eller vuxenpsykiatrin brukar vara bra

2008-11-08 @ 23:12:59
URL: http://graenslandet.blogspot.com
Postat av: Carita

Hoppas du hittar någon vård som passar dig! Jag har själv haft väldigt svår anorexia men lyckats bli frisk efter att ha gått i behandling på SCÄ i lite över ett år. Och jag tror verkligen att du också kommer kämpa dig ur det här. STYRKEKRAMAR! <3

2008-11-08 @ 23:33:15
URL: http://minicookie.blogg.se/
Postat av: Anonym

vidrigt. de är där för att hjälpa dig, inte få dig att känna dig mindre värd eller så. shit. vilka människor det finns. hoppas att du fortsätter kämpa på själv<3

2008-11-08 @ 23:44:30
Postat av: Anonym

åååååååååh, jag blir så arg. jag hatar att dom inte förstår, jag hatayr den frustrationen man känner, man vill bara skrika o slå och spy o dö. man är i en sådan situation fast i sin egen kropp, inte på grund av ätstörning utan pga att man är så ensam.

2008-11-09 @ 10:39:33
Postat av: Anonym

När kommer dina före och efter bilder?

2008-11-09 @ 13:01:02
Postat av: Linn

Undvik allt vad Huddinge sjukhus heter!

Jag var inlagd på en allmänpsykiatrisk avdelning där flera gånger under våren och ingen märkte någonsin när jag skar mig förutom när det var så illa att jag behövde bandage och inte ens då tog de upp det med mig. Läkarna kom aldrig i tid när de skulle träffa mig, ibland sköt de till och med upp det två dagar och det sa de till mig när jag redan suttit och väntat i flera timmar. När jag bad om att få sitta en stund med någon i personalen för att jag inte ville vara ensam så sa de åt mig att gå och lägga mig och att jag kunde få mer medicin istället. Jag var så deppig och borta att jag ibland inte visste vilken månad det var så naturligtvis kom jag inte ihåg att be om min medicin. Vanligtvis så delar personalen ut medicinen när det är dags, men de glömde bort att ge mig den flera gånger. Sedan skyllde de på mig och sa att om jag inte var motiverad att ta medicinen så att jag mådde bättre så var det väl ingen idé att de försökte hjälpa mig över huvud taget!



Jag tänker aldrig mer hamna på psyket. Om jag någonsin blir så dålig igen ligger jag hellre hemma själv och om någon annan insisterar på att jag ska till psyket kommer jag att vägra Huddinge.

2008-11-09 @ 15:07:41
URL: http://www.ettpsykfallsvardag.blogspot.com
Postat av: Linn

Där du var så var det i alla fall tydligen några bra i personalen. Om du känner att du inte klarar av att bli frisk själv och inte hittar någon annan klinik du tycker verkar bättre så kanske du bara kan få en ny behandlare?

2008-11-09 @ 15:10:36
URL: http://www.ettpsykfallsvardag.blogspot.com
Postat av: Sanna

Det är ju helt fel av henne som ska vara behandlare att inte ta dig på allvar, jag förstår helt och fullt att du inte ville stanna kvar, som behadlare säger man inte till någon att "växa upp". Herregud, jag blir rädd när jag läser att folk som henne jobbar med sjuka unga människor!!!!

2008-11-09 @ 15:13:56
Postat av: ronnie

se det som ett wake-up call. om du inte kan ta hand om dig själv måste ju någon annan göra det och som anorektiker kan du faktiskt omyndigförklaras och tas ifrån all rätt att kontrollera och ta hand om dig själv. och visst är det fruktansvärt men nödvändigt om det går för långt. det är ju liksom priset man får betala tillsist =(



försök vara stark på rätt sätt. bakom din sjukdom finns det en reell och äkta styrka, använd den konstruktivt på rätt sätt mot ett friskt liv så ska du nog också slippa vårdkarusellen.



ja anna du är stark men det är din anorexi också. blanda inte ihop de delarna. när du låter anorexin vinna är du ingenting tyvärr men om du törs komma tillbaka så kan allting faktiskt bli bra igen...



2008-11-09 @ 18:10:34
URL: http://wasabilicious.blogg.se/
Postat av: freja <3

Hej,jag har läst din blogg ett tag men inte kommenterat så jag gör det nu.

Jag har också varit inlagd på mando,och har gått där i 1 år.Jag förstår precis hur du menar,att det känns som man är en litet barn (för mig blev det ännu värre eftersom jag bara är 13) och jag skulle stuckit därifrån om jag kunnat.Men jag stannade kvar och nu är jag nästan frisk.

En fråga bara,vem hade du som behandlare?

För övrigt tycker jag att du verkar vara grymmt stark och du kommer klara det här.

STYRKEKRAMAR <3

2008-11-09 @ 18:16:40
URL: http://lollipopshop.blogg.se/
Postat av: Emelie

Förstår precis vad du menar. behandlades på huddinge för flera år sedan men avbröt behandlingen då personalen var väldigt dömande. fick hjälp på anorexi center i varberg istället.. men det som hjälpte mig var borderline enheten på ks..

2008-11-10 @ 11:14:47
URL: http://girlyangel.blogg.se/
Postat av: EVELIIIIIINA

du behöver en riktig ledare som kan hjälpa dig ORDENTLIGT, en som är som en vän fast ändå hjälper dig liksom. men det kommer ta en liten tid, så om du VERKLIGEN vill bli frisk så kan du leta ett litet tag för att hitta "den rätta".



och snälla, jag tror att du skulle må mycket bättre av att sluta hata ALLT och alla. kanske dina päron är taskiga mot dig men lägg inte onödig energi på idioter, var glad istället, försök att se allting positivt!





2008-11-10 @ 17:44:51
Postat av: Martina

Det är inte alltid dom bästa som jobbar inom psyk tyvärr! Ibland undrar man vart de har fått sin utbildning. Att se och lyssna på sina patienter borde ju vara A och O.

Och sen så blir ja lite irriterad på vissa kommentarer du får. Folk utan psykiska problem och dem som inte är insatta i ämnet kan väldigt ofta uttrycka sig väldigt klumpigt. Det är väldigt lätt för dom att säga att du ska börja äta och sluta skära dig. Vad dom inte förstår är att deras verklighet och din är inte samma. För dig är det mkt svårare. Döm inte dej själv för hårt och gör det bästa som du kan!

2008-11-10 @ 19:25:13
URL: http://unbreaakable.blogg.se/
Postat av: Susannah

Idioter som inte tar dig på allvar. Känner dock själv igen det där från psyksjukvården. Det är som om de skiter i en. Man blir avsnäst från tanter som "vet bäst".



Stå på dig! Du klarar dig.



Kramar!

2008-11-21 @ 02:31:20
URL: http://sussetorarpsbacke.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag har haft anorexi och varit nästan döende. Nu är jag helt frisk. Om man "bara" har äs kan man bli frisk på Mando. Om man har någon annan psykisk störning, vilket du verkar ha, blir man kanske aldrig frisk. Du lever bara en gång. Vill du leva ditt liv som sjukligt smal och olycklig eller normal och lycklig? Se tillbaka på ditt liv som som ett bra sådant eller ett sjukt sådant. What a waste. Skärp dig för fan.

2008-11-24 @ 01:03:53
Postat av: sofie

Nu i efterhand kan jag bara säga att jag älskar Mando kliniken. Dom räddade mitt liv. Du borde ge dom en chans. Jag hatade min behandlare men förstod fort att hon hade rätt hela tiden. Kämpa vidare!

2008-12-15 @ 19:50:18
URL: http://sofo.devote.se
Postat av: Linda

Jag har varit patient på Mando och det blev verkligen min hjälp ur det helvetet som anorexi är. Men alla är olika och det passar inte för alla. Hoppas verkligen att du hittar en behandlingsform som passar för just dig-för livet är värt att leva jag lovar dig!

2009-01-19 @ 13:59:41
URL: http://petresvarld.blogg.se/
Postat av: Sandra

Många inom anorexi/bulimi vården är korkade och oempatiska. Dom verkar njuta av att ha makten över sjuka tjejer. För 10 år sen började jag krångla med maten, banta fastän jag redan va smal. Gick ner några kilon i vikt fastän jag växte och då ska man ju öka i vikt inte minska. Hur som helst blev jag frisk av egen vilja. Jag behövde aldrig gå på behandling eller bli inlagd. Däremot ville kärringen på anoreximottagningen ändå att jag skulle komma på en andra kontroll, 6 månader efter första kontrollen. Jag fick hem ett brev med posten där det stod att de ansåg att jag fortfarande hade anorexi. Dom hade inte träffat mig på 6 månader och visste inte vilken vikt jag hade, ändå ansåg dom att jag hade anorexi. Sjukt. Saken va den att jag va frisk. Åt regelbundet och narmalt. Hade ökat i vikt från 33 kg (då jag va sjuk) till 45 kg, på 6 månader. Alltså en ökning på 12 kg. Jag va 13 år och ca: 155 cm lång. Så 45kg va normalvikt för min längd. Mamma ville att jag skulle gå på kontrollen iallafall för att visa att jag va frisk. Vet du vad kärringen säger till mig när jag kom dit. Spyr du upp maten? J-ligt korkat och okänsligt. Så känner hon på min hals. Jag va som sagt frisk, åt normalt och hade inte spytt på ett halvår. Dvs sen jag va sjuk. Sen säger kärringen att jag bör gå upp till 48 kg. Hallå eller? Jag växte ju och gick upp i vikt hela tiden. Klart att jag snart skulle väga 48 kg. Så onödigt att säga så av henne. Suck.



Jag undrar om näringsdryckerna dom tvingar i anorektiker är nödvändiga? Jag menar målet är väl att anorektikerna ska lära sig äta igen, inte dricka konstiga näringsdrycker. Antar att dom kör med näringsdrycker för att anorektikerna ska öka snabbare i vikt. Men det verkar ju som att drycken smakar skit och bara är jobbig att dricka. Det är ju heller inte bra att anorektiker ökar för snabbt i vikt för då får dom väl panik.

2009-01-21 @ 04:41:33
Postat av: kathleen

Sådär ska man fan inte bli behandlad. Så fel. Kämpa på.. kram

2009-02-05 @ 08:41:49
URL: http://kalorifreak.blogspot.com/
Postat av: en annan freja

Jag har också varit inlagd på mando och friskskrevs i höstas. Att frisk är något hemskt jobbigt och när jag läser din blogg känner jag igen mej så mycket. Det är starkt att skriva om det här verkligen. Jag sa hela tiden att jag inte var sjuk Men jag hade anorexi. Allt som dom gör är för ditt bästa. Att vänta vid tio mellis i 45 minuter kanske inte var någon höjdare, det håller jag med om. Jag förstår precis hur du känner! men Kom ihåg det här:



Nu handlar det inte om du ska bli frisk utan när.



Det är du som bestämmer hur lång tid av ditt liv du vill slösa bort. Jag vet det kanske inte käns som att slösa bort nu. Men när jag tänker tillbaka så är det att bli sjuk i anorexi som är det som jag ångrar mest i mitt liv.



Jag tror på Dej du kommer klara det här! go for it!

2009-04-12 @ 20:38:34
Postat av: josefin

jag var inlagd på capio anorexi center i upplands väsby, dom är helt underbara och hur bra som helst. Jag vet nästan ingen som inte varit nöjd med deras hjälp. Om du ångrar dig och behöver/vill ha hjälp någon gång kanske du borde söka dit. Dom är verkligen duktiga och kan sina saker! kram

2009-06-01 @ 23:49:05
URL: http://stendahl.blogg.se/
Postat av: Anna

Oj!! Att läsa ditt inlägg var som om jag skulle ha skrivit det själv. Har själv varit inlagd på Mando en längre tid och EXAKT PRECIS sådär som du skriver bemötte de även mig, känner igen det så väl det du skriver att jag faktiskt nästan känner mig övertygad om att vi har haft samma behandlare. Jag bytte sedan, efter många om och men, för jag stod verkligen inte ut med henne, hon betedde sig så dåligt. Bara för att man är sjuk så innebär inte det att man plötsligt är 15år yngre och behöver bli behandlad som en barnrumpa. Jag gick ju där för att jag ville ha deras hjälp, inte få höra en massa dumma kommentarer och känna mig nedtryckt.



Det jag ville säga helt enkelt är att jag vet exakt hur det känns att bli behandlad så! Tvivlar inte alls på det du skriver, som sagt det var så mitt i prick att jag hade kunnat skriva det själv.



Lycka till tjejen!

Kram

/A

2009-07-29 @ 21:54:35
Postat av: J,

Jag avslutade min behandling på Mando i Huddinge för att den var så dålig. På akademiska sjukhuset i uppsala gick jag en dagvårdsbehandling som förändrade mitt liv.

Mando är ett gäng unga tjejer som vägrar lyssna, jag kände mig bara dum, ful och fel där. Sök hjälp i Uppsala - jag gick upp all min vikt där, lärde mig äta samt hade någon att prata med. På mando har de helt glömt att hjärnan är inblandad också.

2009-08-15 @ 18:19:08
Postat av: ,

ja går på Mando nu o har gjort de ett tag, einte över 18-så har inget val, har vårdintyg annars..



vem hade du som behandlare på Mando?

2009-09-07 @ 13:52:13
Postat av: Anonym

Jag tänkte på en sak, har du funderat på att kanske arbeta med ungdomar själv? Som behandlare, senare i livet? Kan ju tro att ingen skulle vara bättre som själv en gång varit sjuk.. Kämpa på! Jag tror du kan, trots att jag inte känner dig. Du är smart, just kicka your brain när den säger att det inte är smart att äta..!! Stor kram

2009-09-15 @ 14:49:11
Postat av: anamia

det är inte ett dugg svårt att bli friks genom mando och ja jag har g¨ått på mando och blev frisk snabbt och ja jag tyckler faktiskt anorektiker är barnlsiga även om jag själv haft det det är bara sanningen

2011-06-02 @ 19:27:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se