Hur man gör en riktigt god tzatziki



Tzatziki tycker jag är en bra sås / röra att börja med, om man har svårt för sådant. Det är i princip bara vanlig yoghurt och gurka, i princip inga kalorier, eller hur?

Ingredienser:
3 dl naturell yoghurt (3%)
Gurka, grovriven (bestäm själv hur mycket, jag brukar ta kanske åtta cm)
1 vitlöksklyfta
2 krm salt
½ krm svartpeppar

Gör så här:
Låt yoghurten rinna av i ett kaffefilter i ca en halvtimme. Riv gurkan undertiden och låt den "rinna av" på vanligt hushållspapper. Ta sedan den avrunna yoghurten och häll i gurkan, blanda. Krydda efter egen smak med vitlök, salt och svartpeppar.


Superenkelt, supergott, supernyttigt.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad kan man ha till "röran"? :D

2009-04-12 @ 18:59:26
Postat av: Paris

Man kan ha den i princip till allting - kött, bröd, ris, som dipsås... i och till sallader, den passar verkligen till allt =)

2009-04-12 @ 19:06:52
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: malin

varför ska man låta yoghurten rinna igenom ett kaffefilter?

me likie tzatziki, det är yum-yum :D

2009-04-12 @ 19:14:56
Postat av: Linn

Du bör skapa en ny kategori för alla recept du lägger upp tycker jag :)

2009-04-12 @ 19:29:00
URL: http://www.ettpsykfallsvardag.blogspot.com
Postat av: Belle

Jag har läst din blogg länge men aldrig kommenterat, för jag ville skriva något bra, något genomtänkt, någon som stannade hos dig.

men det är svårt att komma på ord när de inte vill finnas hos en. :) så jag skriver ändå!



vill bara att du ska veta att du en sådan stark människa. kämpar när det verkligen tar emot, vågar vara svag inför alla läsare här och erkänna att du inte mår bra vilket inte många kan erkänna idag trots att du vet att vissa kanske kommer tycka att du viker ut bilder inegn vill se. Du ger hopp till de som kanske inte skulle våga själva, du visar oss andra att det går att förändra sin sjukdom men att det kommer att ta tid. Sjuka behöver se det, att det inte bara är att önska sig en bättre verkliget. Man måste jobba sig ur den, spräcka alla illusioner man skapat om sig själv. du är så vacker i mina ögon och jag hoppas att du en dag kan se desamma. att du både på insidan och ut är vacker, hur mycket du än väger.



Du är stark och en stor förebild för mig. Ge aldrig upp!

2009-04-12 @ 20:02:03
Postat av: C

Fan va gött! Tack, det smakade faktiskt jävligt bra, även om man kanske inte åt sådär överdrivet mycket...



men tack verklige!:)

2009-04-12 @ 20:47:25
URL: http://altererad.blogg.se/
Postat av: Sandy

Åh, tzatziki är riktigt gott och passar verkligen till.. allt typ :D



har läst din blogg ett tag och jag tycker det är så skönt att ÄNTLIGEN hitta nån mänsklig bloggare! om du fattar vad jag menar.

2009-04-12 @ 21:09:36
URL: http://blingblogg.blogg.se/
Postat av: Anonym

ett tips är att salta gurkan innan för då släpper den ganska mycket vatten :) så tzatzikin blir ännu "tjockare" :)

2009-04-12 @ 21:18:08
Postat av: P

"Men vad gör man när det enda jag känner är att trycka en pistolmynning mot tinningen och trycka av?"



Mitt svar är att så fort som möjligt komma iväg till en psykolog eller rehabiliteringscenter. Om du inte vill leva kvar i det du lever nu måste du ta steget mot något bättre. Du kommer få hjälp av en psykolog, eftersom sjukdomen sitter i huvudet.



Varför inte i morgon?

2009-04-12 @ 21:51:44
Postat av: Ronja

mums! jag brukar ha örtsalt istället för salt och så brukar jag ha mynta i. Har även 10%-ig yoghurt för då behöver man inte låta den rinna av. :)

2009-04-13 @ 22:58:32
Postat av: pam

Det är riktigt äckligt gott! <3

2009-04-14 @ 10:58:28
URL: http://itspam.blogg.se/
Postat av: Paris

malin: för att annars blir tzatzikin alldeles för rinnig och vattnig =) och i know, i love it =D



Linn, det har du rätt i =D



Belle, det är för sådana kommentarer som dina som jag fortsätter att blogga... det betyder så oerhört mycket för mig, jag tror aldrig att ni kan förstå det. Dom tre sista meningarna var otroligt fint skrivna! TACK, och detsamma! <3



C, det gör mig glad =)



Sandy, ja.. fast jag kan förstå varför icke - anonyma bloggare inte vill skriva om sitt krossade hjärta och föredetta drogproblem, eller konstiga sjukdomar som anorexi =P Kan tänka mig att man skulle få en hel del efter sig. Men tack ! =)



Anonym, åh, bra tips!



P, jo, jag har funderat på det. Psykologhjälp har jag ju redan fått och det hjälpte ju inte hysterist. Just nu får jag hjälp att gå upp i vikt av min husläkare. Dricker näringsdrycker och går på kontroller.



Ronja, hur smakar örtsalt? Mynta är riktigt gott, bra tips! =)



pam, i know =D

2009-04-14 @ 11:21:06
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Kissdockan

tzatsiki är jätte gott! :) har väll alltid vetat vad det innehåller, men trevligt med ett konkret recept rakt i handen! Det inspirerade mig till att kanske slänga på en kycklingsfilé och ett grösaksspett på grillen och servera det med tzatsiki! Allt tack vare dig söta du ;)

2009-04-18 @ 16:47:34
URL: http://kissdockan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se