Måste man vara svag i ett förhållande?



Vet ni vad jag satt och funderade på? Det här är bara en tanke, en fundering, men tänk om det är så...

Det jag funderade över var om man måste vara svag i ett förhållande för att det ska vara "lyckligt". Jag slänger ur mig lite vårdslösa ord här, men fundera på det.

När jag var som svagast i psyket, var jag extremt beroende av Boyfriend. Jag ville vara med honom hela tiden. Och han var min Gud. Vad han än sade så var det rätt. Jag höll med om i princip allt. Jag tyckte att han var bäst.

Jag tror att det måste finnas en svagare part i ett förhållande för att det ska "lyckas". Det kan skifta fram och tillbaka mellan personerna, men det är oftast någon som måste ge sig i diskussioner.

När jag började stå upp för mig själv mera och slå mig fri från den där besattheten av Boyie, så gjorde vi slut. Han klarade inte av det, men å andra sidan är jag som ett litet barn och alltid extrem när jag gör saker.


Tror ni som mig, att man måste vara svag i ett förhållande?

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag tror att i ett förhållande så ska man göra varandra starkare...

2009-02-10 @ 14:57:38
URL: http://downdowndown.blogg.se/
Postat av: Fröken K.

Hej Paris! Jag tror precis som du, att någon måste vara "svagare" för att det ska funka. Jag behöver en partner som jag kan "walk all over" för att jag ska må bra, även om jag försöker bete mig på ett schyst sätt. Det är konstigt det där.... Nu, PW!



/Fröken K.

2009-02-10 @ 15:01:30
Postat av: Anna

Nej, man måste inte vara svag men man måste inse att man inte kan ha rätt i precis varenda liten grej och man måste vara villig att ändra sig. Och det är inte samma sak. Sen har man ju oftast olika saker man är bra på, någon är mer praktisk, någon är bättre på att argumentera i en filosofisk diskussion, någon är bättre på filmrecensioner, någon är mer hundvan, någon... ja, ni fattar. Och då lyssnar man väl naturligt mer på den i förhållandet som är mer insatt i just den saken. Och kan väga det mot den andras åsikter, som också måste få komma fram. Så, svag? Nej. Villig att omvärdera sig själv? Ja.

2009-02-10 @ 15:04:42
Postat av: Ellis

Jag var stark, men blivit svag för att jag är rädd att bli lämnad..

2009-02-10 @ 15:06:08
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: pam

Absolut inte. Det är ju då förhållandena inte alls fungerar i längden.

2009-02-10 @ 15:18:19
URL: http://itspam.blogg.se/
Postat av: Sanna

Det finns alltid en svagare och en starkare person i ett forhallande. :)

2009-02-10 @ 15:20:38
Postat av: Emma

jag anser att man ska vara jämställda i ett förhållande. Det är ju ändå någon du trivs med och inte din personliga diktator.

2009-02-10 @ 15:25:52
URL: http://cherryninja.blogg.se/
Postat av: Susanne

Helt klart. Jag brukar jämföra det med en boll. Håller man i bollen så kan man få den andra parten att bli helt beroende utav en. Bollen kan också byta ägare från stund till stund. :) Är man lite mer ignorant ibland och kärleksfull andra gånget så behåller man bollen.

2009-02-10 @ 16:24:30
URL: http://susannefors.blogg.se/
Postat av: Anonym

hur träffades du och boyie?

2009-02-10 @ 16:25:23
Postat av: Emily

Jag tror absolut inte att någon part i ett förållande måste vara svag. Om så är fallet är det helt enkelt ett dåligt förhållande. Kärnan i ett förhållande är respekt och om någon ska behöva lägga sig i en diskussion så är något fel. Det handlar väl om att man ska dela med sig av sina åsikter och försöka förstå hur någon annan tänker. Man behöver inte tycka likadant, men man ska respektera den andres åsikter och stå på samma nivå. Ingen ska behöva vara underlägsen. Jag skulle då aldrig låta en kille göra mig till den svagare parten i ett förhållande, då skulle jag ta mitt pick och pack och dra.

2009-02-10 @ 16:50:42
URL: http://emilyh.blogg.se/
Postat av: Hannah

Nej, jag tror inte det. Jag tror man har lättare att vara lycklig om man själv är stark och då gäller det ju för båda parter. Jag tror också man kommer lättare överens och att det är lättare att ha med varandra att göra om den ena inte hela tiden är nojjig över saker som "varför har han/hon/du inte ringt" "vad har jag gjort för del" "duger inte jag" "är han kanske otrogen med ngn som är bättre än mig"...

Tillslut så kommer ju sådant börja tära på båda parter och förhållandet.

Det är i alla fall vad jag tror ;)

2009-02-10 @ 17:06:48
URL: http://hanelno.blogg.se/
Postat av: Elin

när jag först läste ditt inlägg lät det rätt sjukt, men när jag tänkte efter tror jag faktiskt att det stämmer (konstigt nog). det var iaf så för mig när jag tillsammans med mitt ex i ungefär två år, det var en tid då jag mådde dåligt och den enda stunden jag mådde bra var när jag träffa honom. jag var typ besatt av honom. när jag sen började träffa andra folk och må bättre gled vi ifrån varandra och det tog slut.

2009-02-10 @ 17:07:59
URL: http://oelje.blogg.se/
Postat av: mathilda

hej! jag har läst din blogg ett tag nu, den är väldigt bra! men sorlig. I förra inlägget skrev du hur otroligt ensam du är. jag kom på en sak som kan låta väldigt konstig.. men jag skulle vilja att du kom & bodde hemma hos mig & min mamma. hör gärna av dig, om du känner för det.

2009-02-10 @ 17:42:52
Postat av: Linn

Nej, inte om det är ett sunt förhållande med två sunda människor. Men att en alltid är svagare (som du säger kan det växla vem) håller liv i ett dysfunktionellt förhållande som - trots att det kanske är mycket kärleksfullt - knakar i fogarna.

2009-02-10 @ 18:27:31
URL: http://www.ettpsykfallsvardag.blogspot.com
Postat av: Lisa I

Vissa män verkar ha ett behov av att känna sig starkare och behövda, och med dem blir det svårt att ha ett riktigt jämlikt förhållande. Men det finns också män som klarar av att deras kvinnor är starka och självständiga och att ha ett verkligt jämlikt förhållande. Ibland är den ena parten starkare, ibland den andra, men man tillåter det och det är inte så att den enda "måste" vara starkast och alltid ha ett övertag. Tyvärr är många förhållanden obalanserade, och jag tror att många av vi som mått psykiskt dåligt kan känna igen oss i precis det här.

2009-02-10 @ 19:27:50
URL: http://lynxia.blogg.se/
Postat av: anne

Linn har helt rätt, det kan hända att man kan hålla liv i ett dysfunktionellt förhållande genom att ena parten gör sig svag, men det är knappast ett sunt förhållande.



Du och pojkvännen var väl inte helt lyckade ihop? Jag har för mig att jag läst att du slagit honom t ex, det borde inte alls förekomma i förhållanden.

2009-02-12 @ 08:57:09
Postat av: hanna

Där satte du det mitt i prick, jag tror precis att det alltid är någon av parterna som är svagare men saken är den att båda parterna kan vara starka från början men sedan börja någon "sjunka" därför att det skulle inte funka om båda ville vara självständiga och nästan visa den andra att man är stark och "ingen får klampa på mig". Man har ju t.e.x hört att motsatser dras till varandra. Men i alla fall min poäng var att jag tror att du har exakt rätt i det att svagheten skiftar mellan personerna. En period är den ena svagare och en annan den andra. TACK FÖR EN SUPERBLOGG och sköt om dig!!

2009-02-12 @ 18:45:50
Postat av: kelvin

nej man skall ej vara svag, läs mitt senaste inlägg om förhållanden. Där står det hur man skall vara mot varandra, kille som tjej



puss

2011-09-19 @ 16:51:15
URL: http://kelvinferrell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se