Laxeringsmedel



Jag har funderat en hel del kring det här med laxeringsmedel. Jag har använt det, många anorektiker har använt det.

Men vad är egentligen meningen med det?
Jag har hört massor med historier om folk som missbrukat laxeringsmedel. Men varför, man går ju egentligen inte ner i vikt av det?

Jag kan förstå tjusningen i att känna sig "tom". Det är en underbar känsla, ibland. Att använda laxeringsmedel är en genväg till det, men gå ner i vikt "på riktigt" gör man ju inte. Eller? Har jag fel?

Kommentarer
Postat av: Felicia

Har också tänkt på det.. Men det enda den gör är väl att kroppen inte kan ta upp någon näring eftersom den försvinner så fort

2009-01-06 @ 23:01:39
URL: http://detvackraste.blogspot.com
Postat av: Ida

så rätt så rätt!

2009-01-06 @ 23:27:51
URL: http://metrobloggen.se/atstordtjej
Postat av: mary

du har rätt, det är meningslöst egentligen, för kroppen har redan tagit upp alla näringsämnen innan man får effekt av laxeringsmedel. Så jag tror många (iaf jag) använder det som ett sätt att känna sej just tom, att för tillfället få se en lägre siffra på vågen.

Men det är dumt, å ett helvete att ta sej ur det sen

2009-01-06 @ 23:33:44
URL: http://livingdisaster.blogg.se/
Postat av: blommaland

jag har en bekant som missbrukar laxermedel, hon har inte gått ner i vikt av det. inte ett dugg. däremot har det sabbat hennes tarmfunktion helt.

2009-01-06 @ 23:42:22
URL: http://blommaland.blogspot.com
Postat av: tooti

men om man har hetsätit på riktigt och inte spytt är magen stor som ett hus, man ser verkligen gravid ut då och jag verkligen inte bra. Tar jag laxermedel så försvinner denna mage och jag bli smalare alltså flera cm försvinner från midjan, det är inte fett som försvinner de är all mat jag stoppat i mig. Jag skiter fullständigt i om det är fett bara jag ser smalare ut. äsch nu typ svamlar jag.

2009-01-06 @ 23:43:40
URL: http://tooti.blogg.se/
Postat av: Grace

Jag tror inte att jag går ned i vikt av att jag använder laxermedel (iaf inte mycket). Jag använder det för att jag måste. Jag fixar inte en vecka utan att gå på toa, vilket är fallet om jag inte tar det...

2009-01-07 @ 00:22:14
URL: http://gracely.blogg.se/
Postat av: Liinn

Laxermedel är faktiskt kcalreducerande. Nu kan jag iof inte säga till 100% att det stämmer, eftersom att jag inte är någon läkare, men enligt boken mattillåtet är det det, och min behandlare säger samma sak. Men tydligen kan det inte ta bort mer än 10% av kalorierna. Dessutom försvinner så mycket vätska från kroppen, och är man uttorkad så minskar förbränningen.

2009-01-07 @ 03:59:29
Postat av: bibb

Laxermedel gör inte att man tappar i vikt eftersom maten man ätit redan passerat tunntarmen där all näring tas upp. Laxermedel ger bara "skjutsen" i tjocktarmen innan toan ;)



Annars skulle väl inte folk kämpa med att banta om det var så enkelt som att ta ett piller om dagen för att gå ner i vikt.



Så brukar jag tänka.

Laxermedel är bara crap!

2009-01-07 @ 09:03:33
Postat av: Tant Malin

Jag har haft bulimi i TRETTIO långa år (nu är jag faktiskt frisk sedan snart ett år!!!). Periodvis har jag missbrukat laxermedel. Det blir som en ond cirkel. Man hetsäter och laxerar för att känna sig lite mindre uppsvälld. Men magen slutar fungera när man laxerar, och så måste man laxera mer och mer och mer - till slut varje dag.



Det allra bästa är att sluta med laxermedel (precis som du säger blir man inte ett dugg smalare av dem), och äta ordentligt med frukt och fiber så att magen börjar fungera av sig själv.



Jag hade tur och fick inga bestående skador av allt laxerande, men man kan få problem med magen för resten av livet - och det är det inte värt!



2009-01-07 @ 09:41:45
URL: http://tretusenggr.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag har anorexi , äter jätte lite , och sen spyr , i bland fasta i mellan åt , men vad klassas jag då som ? kan du inte ha ett inlägg på hur anorektiker gör och bulimiker för jag vill se skilnaden , jag har anorexi har dom på ÄS enheten sagt , men vadå jag spy ju ? fast hetsäter inte inte mängder med mat jag spyr det lilla jag fått i mej , jag skulle vara tacksam om du kan beskriva om anorektiker också värkligen spyr i bland ;DDD

2009-01-07 @ 10:00:11
URL: http://mikaelaonnelind.blogg.se/
Postat av: Lisa I

Du har helt rätt. Laxermedel tömmer bara tarmen, så det är ingen som helst minskning av fett. Bara tarminnehåll + vätska. Och vätskebrist leder ofta till att kroppen svullnar. Ond cirkel alltså. Jag testade också laxermedel när jag var aktivt anorektisk, men det var inte värt det. Visst förstår jag att man vill känna sig tom, men det är ju inte en riktig viktminskning plus att det kan orsaka otroliga skador. En av mina väninnor (fd bulimiker/anorektiker) som missbrukat laxermedel har numera stomipåse tack vare sitt missbruk.



Dessutom hinner kroppen ta upp en del av näringen när maten passerar tarmarna.

2009-01-07 @ 10:42:02
URL: http://lynxia.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag har aldrig använt det, men ger det inte en känsla av nystart? Som när man kräks tills det inte kommer något och gör ont, man är helt tom och kan börja om från början typ?

2009-01-07 @ 11:11:15
URL: http://mariahelalivet.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag använder laxeringsmedel, inte för att bli tom, utan för att magen ska funger som den ska. alltså äter jag inte mycket, 25ml lactulos. & jag kan hålla med dej, det är kanske skönt att vara "tom" i magen, men hur skönt är det inte att veta att man inte har ätit någonting alls? inte en enda kalori har kroppen fått i sej. underbar känsla.

2009-01-07 @ 12:47:54
URL: http://kampenmotanorexi.blogg.se/
Postat av: Emma

Laxeringsmedel får maten att rinna fortare genom kroppen, vilket resulterar i att tarmarna inte hinner ta upp lika mycket näring. Alltså ger det en liten, väldigt liten, skillnad i kaloriintag.

Däremot så vägs det upp av att man förstör mag- och tarmsystemet med laxermedel. När du slutar med det och börjar äta mat på riktigt igen så blir magen otroligt uppblåst, det blir verkligen en gravidmage. Många som idag är friska från anorexi dras fortfarande med sviterna från beroende av laxeringsmedel.

2009-01-07 @ 16:04:06
URL: http://missgrimm.blogg.se/
Postat av: Mika

Det är sant att laxermedel kan vara kcalreducerande, men MAX upp till 10 %. Det är också sant att du går ner i vikt vid användande, dock inte i fett utan det är ren bajsvikt man blir av med. Du väger mindre efter användning av laxer för att du fått hjälp att bli av med allt bajs och även en hel del vätska också. Men du förstör tarmsystem och hur fräscht är det egentligen...? Men jag tycker själv att det är värt det, jag går ju ner i vikt?

2009-01-07 @ 17:46:03
Postat av: leia

Sant att man inte går ner men samtidigt så är det så beroendeframkallande. Om man inte vart på toaletten på ett tag....måste vägas eller dyl....siffrorna ger ju ångest.



Någon ovan undrade vad man klassade som om man har symptom på både anorexi och bulimi. För att bli klassad som bulimiker så måste du uppfylla vissa krav....tex antal kräkningar i veckan....hetsätningar etc. Detsamma gäller för anorexi....du måste "uppfylla" kraven....gått ner en viss procent....ha ett visst bmi osv.... Hamnar du mitt emellan mallarna får du diagnosen Ätstörning UNS.....



Själv har jag precis som många andra fått flera diagnoser.....anorexia först och nu ätstörning UNS.



Många kramar och hoppas jag inte tog upp för mycket plats nu.



maja

Postat av: Linn

Nej inte direkt. Men många blir mer motiverade att inte fylla sin kropp med "dålig mat" när magen är tom och att få magen plattare ger ofta glädje och inspiration i "kampen för smalhet". På så vis går en ner i vikt.

2009-01-08 @ 02:44:10
URL: http://www.ettpsykfallsvardag.blogspot.com
Postat av: S A N N A

nej va hemskt..

2009-01-08 @ 20:04:57
URL: http://tanzanit.blogg.se/
Postat av: jessica

Nej, det stämmer att man inte går ner "på riktigt", men som du säger är nog de flesta bara ute efter en känsla av att vara tom och ren, i alla fall har det varit så för mig. Dessutom är ju de flesta i svält som du säkert vet ofta förstoppade, vilket gör att man lätt trillar in på laxeringsstigen.

2009-01-09 @ 21:15:44
URL: http://kessen.blogg.se/
Postat av: AmaZiated

Jag använder lax när jag ska fasta en vecka, för när man inte äter stannar tarmen av och då ligger det man redan har där och ruttnar och förstör hela poängen med att detoxa.

2009-04-17 @ 16:19:58
URL: http://www.metrobloggen.se/amaziated
Postat av: kronan

jag har haft anorexi/bulimi och legat inlaggd på sjukhus. Löwenströmska. om man både svälter sig själv och kräks kallas det "anorexi med självtömmning" logiskt. det var vad jag fick för diagnos. har blivit utskriven men är inte helt frisk, jag har också börjat med laxeringsmedel.. det känns som att maten åker ut på "direkten" och ger en lugnande känsla när man kalasat på maten.



men jag råder alla att tänka efter två gånger innan man börjar med något självskadande överhuvud taget, min ätstörning började oskydigt men slutade som en del av mig, riktigt obehagligt när man tänker tillbaka ett antal år. försök stoppa det i tid för det är INTE värt alla bieffekter.

2010-02-01 @ 14:14:41
Postat av: Anonym

vart får man tag i laxeringsmedel och är det tabletter eller vad är det? tack =)

2010-03-01 @ 16:26:39
Postat av: mmadde§

ahahah omfg laxeringsmmedel ffunkar visst dduh,, bba fför nni vill bbanta & e räddaa fför era ttarmar ;s mmin kompis tappa 5kg påe 1 och en halv månad genom laxmedeln dduh '' ! fettosar

2010-06-06 @ 11:42:52
URL: http://tthekittycats.blogg.se/
Postat av: Elna

Oj, vad händer här?..

Varför är ni inte snälla emot er själva? Det handlar om själv disiplin, ät sunt, lagom mängd ofta.. Anorexi, bullemi, ätstörningar blir ju ett handikapp för er tjejer i vardagen. Det blir ju ert ända fokus.. Skaffa er en hobby, Tror inte att ni som småtjejer tänkte att er framtid skulle sluta såhär? Tänk tillbaka på era drömmar.. Och var inte så självcentrerade. Ta hand om andra.

Jävligt ego att bara va besatt av sin egen vikt. Kom igen? Ät bra, o det ni inte äter.. istället för att skita/kräkas upp det kan ni väll skänka dom pengarna till barn som inte får tillräckligt med mat?

Tror ni behöver en större världsbild. Res, se saker. Vad glädjen i livet handlar om.

Väx upp.. Kom ut ur ert skal. Se världen.

Älska. Tro. Glädjas åt andra. VAR TACKSAM!



Skulle kunna skriva i en evighet... Hadde själv problem i tonåren, men efter att jag fick 2 panikångest attacker o fick åka anbulans in o trodde ja skulle dö, så ändrades min världs bild.

Insåg att det var pinsamt egocentriskt.

Så innan det total spårar ur, eller om det redan gjort det. TA TAG I ER SJÄLVA! Visa lite girl power.

Jag valde att sätta upp levnads regler för mitt okontrollerade inpulsiva sätt och att se konsekvenser av saker. Är det bra för stunden eller för min framtid?

Jag ser numera bra ut genom träning o sund kost. Men framförallt av att jag älskar, glädjer mig och är tacksam!

Det är utstrålning, charm som gör en vacker.

Det ni håller på med lyser igenom allt.

Ransaka er själva.

Gör kloka val för er framtid. Byt stad, vänner etc. om det skulle behövas för att få en fresch start..



JAG TROR PÅ ER!

Kom igen o gör ersjälva stolta. Kämpa för sånt som är värt. Slösa inte bort era liv på sånt där. Tiden kommer aldrig tillbaka.

Visst, man får bakslag ibland. Då får man nypa sig själv i armen o påminna sig själv om vad som är viktigt. Tänk på era regler. Er bibel. Er livsstil.

Om ni har svårt för att sätta upp sånna som är bra för er, så ta kontakt med en coach.



Tror alla ni är fina tjejer, ni har hela livet framför er. Ni är fantastiska som ni är, folk skiter fullständigt i om man är smal/överviktig. I slutändan är det faktiskt insidan som räknas. (klyschigt) men sant.

Så Stå upp för er själv, ni är värdefulla. Ta hand om er som att ni vore er bästa vän. För det är dig själv du spenderar resten av livet med sen.



//



E

2012-02-13 @ 17:04:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se