Stress och vikt

Flera av er vägrade tro på att man går upp i vikt av att stressa. Okay, här har ni:

Forskning
Hur stress påverkar oss
Studier visar att stress påverkar vikten negativt

Människor som slutat stressa och gått ner i vikt
Ta itu med stress och ångest och gå ned i vikt
Sömnbrist, stress och depression gör dig tjock
Minska stressen och gå ner i vikt


"Det innebär att vi inte effektivt kan göra oss av med den extra energi och de stresshormonerna som vi samlar på oss, vilket leder till en försämring av de kroppsliga funktioner som är beroende av god cirkulation, som matsmältningen och immunförsvaret. " http://www.sund.nu/

"Vid stress förstärks vissa funktioner i kroppen som behövs just då, medan andra funktioner som till exempel matsmältning, tonas ned. "

"...När man är stressad frigörs fettsyror i kroppen och halterna av skadligt kolesterol ökar i blodet..."
"...Matsmältningen blir mindre effektiv, kroppen töms på energi..."

"Stress kan faktiskt göra dig fet. Om man stressar mycket frigörs hormoner som är extra bra på att göra kroppen till en fettsamlare. Allvarlig stress kan faktiskt skapa bukfetma men stress i alla former är skadligt." Mia Troberg-Elonq, dietist

Kommentarer
Postat av: tess

alltså, det beror väl lite på hur man ser det. om jag är inne i en stressad period brukar jag äta mindre och jag går ner i vikt. men visst om man kanske äter samma som innan kanske man går upp i vikt, vet inte. jag tror nog också att det är lite individuellt.

2009-01-27 @ 21:34:23
Postat av: Linn

Jag visste att en går upp av stress, men det var ändå roligt att få lite artiklar om ämnet för jag vet inte så mycket om varför :)



Jag har gått både upp och ner av stress. Mest upp. Då jag har gått ner så är det för att jag ständigt hållit igång såväl fysiskt som psykiskt vilket sällan är fallet vid stress (då att röra på sig gör en lugn).

2009-01-27 @ 22:03:17
URL: http://www.ettpsykfallsvardag.blogspot.com
Postat av: Camilla

Ja, man går upp av stress! Något jag själv erfarat för dom som inte tror på det.. :P

2009-01-27 @ 22:46:18
URL: http://camilladavidsson.blogg.se/
Postat av: Lii

Men när jag stressar, så går jag ner i vikt, eftersom jag inte äter någonting alls, likaså när jag är sjuk.

det kanske är olika för olika personer, för jag kan ju inte vara den enda som tappar aptiten vid stress/sjukhet?

2009-01-27 @ 22:55:53
URL: http://www.korrokorro.blogspot.com
Postat av: bibb

Haha.. och vilka källor skriver sånt skit?



Har du hört talas om att vara källkritisk nån gång???

2009-01-28 @ 07:48:32
Postat av: Emily

Jag går alltid ner i vikt när jag stressar, men det kanbero på att jag inte känner någon lust för att äta. Jag tror nog att det är olika från person till person, precis som med allt annat.

2009-01-28 @ 09:02:51
URL: http://emilyh.blogg.se/
Postat av: Sanna

Det ar nog valdigt olika fran person till person, vissa gar ner andra gar upp, och det ar ju olika typer av stress med.

2009-01-28 @ 13:59:58
Postat av: anonym

Det stämmer oftast men på vissa blir det tvärtom... Båda jag och min mamma rasar i vikt när vi blir stressade.. Så fort jag får lite för mycket att göra syns det på vågen, 1-3 kilo ner på en vecka fast jag äter normalt.. ( fast jag älskar att jag går ner i vikt men inte mamma då... :/ )

2009-01-28 @ 14:19:58
URL: http://blackanonym.blogg.se/
Postat av: ellen

När jag är sådär riktigt stressad och främst nervös under en längre tid, tappar jag all aptit och går ner 4-5 kg. Jag är till och med inte ens sugen på choklad! OMG.

2009-10-30 @ 16:04:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se