Fullmåne och hunger på natten


Nu har jag läst flera av kommentarerna och på andra bloggar att man kan bli påverkad av att det är fullmåne. Vad menar ni med detta?! Utveckla gärna.

Varför skulle min sömn påverkas av att det är fullmåne?
(Och nej, jag är inte kritisk, jag är faktiskt ärligt nyfiken.)


Sedan fick jag två frågor till:

Sömnmedicin - jo, jag har Propavan, men den är slut och har inte kunnat hämta ut mer.

Hunger på natten - antagligen därför jag inte kunde sova ordentligt. Ligger och vrider och vänder mig av hunger, men jag har skräck för att äta på natten. Sex på morgonen är tidigast jag får äta frukost (ja, det är en tvångstanke).

Också just därför som jag får Propavan, för att jag är van att ligga och vakna var tredje sekund av att magen skriker och jag får ångest.

Kommentarer
Postat av: maria

nu är det bägttre för mej men förut kunde jag aldrig sova när det var fullmåne, trots sömnmedicin. fullkomligt klarvaken hela natten och jag känner andra med samma problem. så ja, jag är övertygad om att det påverkar

2009-11-03 @ 14:19:18
URL: http://www.metrobloggen.se/janemary
Postat av: Julia

När det är fullmåne så brukar vissa människor bli påverkade. Få helkonstiga drömmar osv. Vissa kan inte sova alls. Själv vet jag inte varför, jag vet bara att det kan vara så. :)

2009-11-03 @ 14:21:51
URL: http://fuckingsilence.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag brukar inte heller sova speciellt bra när det är fullmåne. Tror att det har något med dragningskraften att göra.

2009-11-03 @ 14:46:12
Postat av: Anonym

Jag har hört att det där med att man inte kan sova vid fullmåne har och göra med att vattnet dras till månen och det gör även vatten i våran kroppen (?). Det är iallafall vad jag har hört!

2009-11-03 @ 15:06:17
Postat av: jackie

nu är inte jag expert på sånt, men månen har ju en viss kraft över våran planet och det som händer, naturmässigt. t.ex vatten osv. att det blir ebb och flod, tidvatten osv.

väder påverkar många också, inte bara humörmässigt utan t.ex när det är lågtryck ute, innan regn, så får många ont i huvudet, vissa t.o.m migrän. så det är väl något liknande... jag suger på att förklara

2009-11-03 @ 15:21:15
URL: http://jackiesstrength.bloggagratis.se
Postat av: lisa

tack för ditt svar!

2009-11-03 @ 15:44:03
URL: http://atstorningsfriskajagbli.blogg.se/
Postat av: Victoria

min morfar hade så, han blev lite konstig så fort det blev fullmåne. och jag vet inte varför faktiskt. :s

2009-11-03 @ 15:50:08
Postat av: Din härliga Berit

Jag låg och vred mig i sängen ett par timmar, klev upp och kollade på natteve, gick och lade mig, vred och vände mig, somnade, vaknade, somnade, vaknade, klev upp tidigt i ottan



=



Zombie. Varit såhär ett par dagar. Fullmånens fel? No idea.

2009-11-03 @ 16:50:20
Postat av: Ronja

har hört att det är något med vatten. månen drar ju till sig vatten på något sätt, det blir t.ex. mer högvatten när det är fullmåne tror jag.



och en människokropp innehåller ju väldigt mycket vatten så det vore väl logiskt även om det låter lite konstigt. jag vet inte?

2009-11-03 @ 16:56:51
URL: http://ronjaengberg.blogg.se/
Postat av: s.

Månen har ju något samband med tidvattnet på jorden och eftersom kroppen består av så mycket vatten finns det en teori om att vi människor skulle påverkas av den också. Hur vetenskaplig den är vet jag inte, men jag tillhör också de som kan ha svårt att sova kring fullmånen..

2009-11-03 @ 18:10:54
Postat av: Mickis

Usch!! Det är inte alls kul m. hunger på natten.. Hemskt faktiskt. Det gör så man inte alls kan sova ju.. Kram

2009-11-03 @ 18:14:11
URL: http://babydollie.blogg.se/
Postat av: Belle

Har för mig att jag läst någonstans att det har att göra med vätskorna i kroppen (låter helt knäppt, I know). Precis som månen påverkar tidvattnet påverkas våra kroppsliga vätskor. Tydligen extra mycket vid fullmåne då månens dragningskraft är som starkast då.



Haha sjukt vad onödig fakta man samlar på sig :)

2009-11-03 @ 18:19:17
URL: http://myegotrip.blogg.se/
Postat av: Fragile way

Måste säga att jag älskar din blogg. Vi verkar ha en del gemensamt...

2009-11-04 @ 13:04:59
URL: http://fragileway.blogg.se/
Postat av: alma

det är för att vattennivån stiger och sjunker osv pga månen, och vi blir påverkade av det.

plus att mensen kmr för dom flesta när det är fullmåne...

2009-11-08 @ 12:29:13
URL: http://flygandepingvin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se