Rasism



"Jag är själv Blatte, och jag bryter inte. Jag tycker att folk kan sluta upp med att vara så jävla känsliga när det gäller sånt, en svenne är en svensk, en blatte är en invandrare. Det ultimata skulle ju vara att man slutar upp med att kalla varandra för sånt, men samtidigt om folk slutar med att anknyta dessa ord till negativitet då kommer orden inte ha någon negativ innebörd heller."


Kunde inte sagt det bättre själv. Det är bara ord. Det har ju att göra med HUR man säger det.

Skulle jag ställa mig på gatan och skrika NEGER efter någon stackare så är det klart som fan att jag är dum i huvudet.
Men nu är det inte det jag har gjort. Jag har skrivit ett ord i en blogg.

Fitta   kuk   ollon   sex   neger   svennejävel   pussy   analsex   anorexiaoffer   cp   dampbarn   bokstavsbarn   polsk hora.

Det är bara ord. Ord i en blogg.

Kommentarer
Postat av: ?

Så det är okej om jag säger att du är en bortskämd snorunge för att det bara är ord?



(Klart jag inte menar det men ah..)

2009-11-16 @ 13:46:29
Postat av: Anonym

Bra sida: http://www.fairity.se/pwn.php?ID=10

2009-11-16 @ 14:48:57
Postat av: vanessa

De är bara ord! varför bry sig, jag gör det inte:)

2009-11-16 @ 15:49:16
URL: http://vbrowns.blogg.se/
Postat av: ebba

Det finns en hel teori kring det där, kallas att "återerövra ord". Tex var flicka ursprungligen ett fult ord, dvs glädjeflicka, en prosituerad, en hora... Idag säger föräldrar "det här är min lilla flicka Lisa", inget konstigt alls.De flesta vet inte ens varitfrån ordet härstammar och vad dess ursprunliga innebörd var...



Det har diskuteras i sambad med att dagens unga använder ord som bög, hora, fitta osv som skällord till varandra i skolorna. Vissa tycker tex att ordet "bög" numera är avdramatiserat för att de homosexuella har lyckats återerövra ordet. Men jag tror knappast att en högstadiekille som verkligen är homosexuell tycker att ordet är avdramitserat när någon klottrat det över hela hans skåp eller skriker efter honom i korridorerna.



Ja alla ord får sin innebörd efter vad avsändaren lagt det i för kontext. Man kan inte förbjuda ord. Man kan inte hindra folk ifrån att använda vissa ord.



Men för den sakens skull så kommer jag personligen aldrig tycka att det är okay att använda ord som man är medveten om kan såra andra människor. Jag kommer aldrig gå runt och "på skämt" kalla min syster för hora, min bror för bög eller säga din fitta till min mamma - oavsett hur mycket "på skämt" det än sägs med. För det hör till att vara en god medmänniska att inte sprida sån jävla bullshit omkring sig och sedan sitta och försvara sig efteråt som en tjurig femåring med "det är ett fritt land, det är bara ord, det var på skämt fattar du väl var inte en sån tråkig torris".



Man skapar sin egen verklighet, sin egen omgivning, sin egen värld. De beslut vi tar idag påverkar hur morgondagen ser ut. Vill du leva i ett sådant samhälle där det är ok att alla kallar alla vad som helst, så länge det "sägs med glimten i ögat", det är ju bara ord...?



2009-11-16 @ 17:46:59
URL: http://volimte.blogg.se/
Postat av: Julia

Har en fråga som inte har med inkägget att göra men jag kände att jag verkligen måste ha svar.:! Jag har någon form av ätstörning.. vet inte riktigt vad man ska kalla det, men aja.. och hur som helst har jag blivit hårig som en katt eller nått. Och jag undrar om detta någon gång försvinner om jag tar mig ur all bantning och börjar leva "rätt" igen? Tack för världens bästa blogg! PUSS

2009-11-16 @ 19:31:30
URL: http://shuliia.blogg.se/
Postat av: Anonym

och på en anonym blogg kan man skriva vad man vill? Enligt mig måste man kunna säga det rakt ut inför den person man riktar det till innan man skriver det i sin blogg... men det är ju bara min åsikt.

2009-11-16 @ 19:57:17
Postat av: hemliga c

love you

2009-11-16 @ 20:11:24
Postat av: minimi

heja! kunde inte sagt det bättre själv, ibland måste man få avreagera sig lite och som du säger, det är bara i en blogg. hade varit en annan sak om det varit direkt till en person eller om du skrikigt det efter någon..

2009-11-16 @ 21:09:16
URL: http://breakingthechain.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hmmm.. VA? Vart ville du komma med detta. Förstår inte?



Folk tar ju åt sig även fast det "bara är en blogg".

2009-11-16 @ 22:29:04
Postat av: Black Angel

jag antar att det bryr sig på vem det är du säger dessa ord till. Vissa tar illa upp om de blir kallade neger, vissa tar illa upp om de blir kallade för svenne. det är bara så det är.

2009-11-16 @ 23:05:11
URL: http://mypainfulllife.blogg.se/
Postat av: Tessan

Läs&följ gärna min blogg som handlar om allt från hockey, vardag, kläder, filmtips, livet med pojkvännen i fängelse till hur jag klarar av skolan fast jag är sjukt skoltrött!



// Stolt mullig tjej!



http://teo93.blogg.se

2009-11-16 @ 23:51:39
URL: http://teo93.blogg.se/
Postat av: Fia



Du borde straffas för de bilder Du lägger upp med PROana-propaganda. Inga undanflykter !

2009-11-17 @ 00:53:28
Postat av: ana



ja jag håller med vissa andra. du tar ju åt dig hela tiden när folk skriver saker till dig i bloggen.



dubbel moral.. och vet att du inte publicerar alla kommentarer heller utan väljer ut vissa. några bra och några mindre bra.



och ja... jag tycker du borde ändra.. " din kamp från anorexin"?? du vill ju inte ens ta emot hjälp.. och i alla inlägg så framstår det som att det är såå synd om mig...om man som jag har följt dig sen början så vet man att du inte heller har varit så snäll mot dina närmsta. familj och ditt ex + vänner.

2009-11-17 @ 01:23:35
Postat av: Anonym

Håller med dig Johanna =)

2009-11-17 @ 01:33:26
Postat av: johanna s.

Detta har inget med texten att göra (som iofs är bra), men varför lägger du upp ett klipp (fat free talk) som man känner sig stärkt av, och sen i nästa inlägg en bild på en supersmal tjej? jag vet att det är din blogg och att du gör/skriver vad du vill och man måste inte läsa, men du skriver så bra saker ibland, så man vill läsa för att hitta kraften, men sen massakeras allt det där braiga of all the skinnyness... men ja.. jag vet inte..någonting just nu..

2009-11-17 @ 08:20:09
Postat av: K

Bra sagt, den politiska korrektheten går för långt när man inte ens får kalla en negerboll för negerboll! Svenskar är idioter som bara går efter politisk korrekthet, istället måste vi sträva efter att inte såra andra människor genom att behandla dem på ett nedsättande sätt.

2009-11-17 @ 09:48:54
Postat av: Anonym

Varför har du tappat så många följare via bloglovin?

2009-11-17 @ 15:56:22
Postat av: Anonym

Håller med, sålänge man skriver det på den nivån så det inte rör någon enskild person / grupp. Fattar absolut inte varför man inte skulle få skriva eller SÄGA negerboll, som vi typ alltid sagt.

2009-11-17 @ 17:17:50
Postat av: EVE

You are saying you think people should stop beeing so "kjensliga" but you should fallow it yourself aswell.... you are taking yourself way to serioulsy and your body is suffering because of it!! First of all you should stop posting all does skinny girls on your blog cos they are not helping you (or others) getting stronger.. delete does skinny/sick girls- they are not beautiful or healty:)! Take care:)

2009-11-17 @ 21:39:43
Postat av: Emelie K

Är det något jag har lärt mig de senaste åren när jag flyttat hemifrån, skapat ett eget liv och kastats ut i den "stora stygga världen" så är det att vi svenskar tar - för det första, alldeles för illa upp av småskit, för det andra är det alldeles för mycket "hysch-hysch" om sånt man inte får säga. För jissesamanda, tänk om man retar upp någon! Tänk om det finns någon där ute som inte tycker om mig! Jaha, vem har sagt att man måste vara omtyckt av alla?

Om människor överlag hade lite mer självdistans skulle de inte ta illa upp!



Säg att du är svart. Om du själv inte tycker det är något fel med det, varför ska du bry dig om någon annan gör det? Den som tycker det är ju uppenbarligen trångsynt och kanske lite korkad, så varför bry sig om den där patetiska jäveln som tror att personligheten sitter i hudfärgen? Det är ju bara att skratta åt honom/henne. Stackarn vet ju inte bättre, eller hur?

Om du tar illa upp av ett ord, vad säger det om dig själv? Att du "vet" att det är något fel med din färg men måste försvara dig? Du behöver inte försvara dig, för det är inget fel på dig. Det finns idioter i alla färger, vi är dock alla rosa inuti.

2009-11-18 @ 13:24:40
URL: http://adeeperlook.blogg.se/
Postat av: Miss A.M.

Om Du vill läsa om Miss A.M., 18-årig partyprinsessa som söker efter den perfekta kroppen & har en passion för mode, läs då:



http://CHERRYCHEEKS.blogg.se

2009-11-18 @ 14:16:32
URL: http://cherrycheeks.blogg.se/
Postat av: jessica

jag håller med till viss del, men det är inte lätt att ändra ordens innebörd till nåt neutralt i ett blogginlägg där nyanser och tonlägen inte riktigt framkommer.

2009-11-18 @ 19:45:08
URL: http://kessen.blogg.se/
Postat av: Dannofino

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Du är cool.

2009-11-21 @ 12:40:36
URL: http://psycological.blogg.se/
Postat av: Lotta

Hej Paris, jag förstår faktiskt inte varför man måste använda ordet neger. ett ord som gör ont i hjärtat på andra undviker jag gärna. Ord sårar, det vet jag som är före detta anorektiker. Idag är det inte så mycket som biter på mig, men då, oj vad fel ord kunde göra ont. Jag förstår din poäng och jag tror inte att du menar illa, jag har haft samma diskussion med flera av mina vänner och dom är absolut inte några elaka typer. Men jag anser att ni har fel. Ordet är ett skällsord och bör inte användas. Ordet mörkhyad är inte så mycket krångligare att säga.



2009-11-28 @ 14:28:21
URL: http://mammaroll.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se