Svar del 1

Hur mycket (lite) vill du väga?
Under normalvikt i alla fall, om jag ska vara helt ärlig.


Hur mycket (lite) väger du nu?
Det vet jag inte, har ingen våg, bara måttband.


Är du PRO?
Nej, absolut inte!


Vilken är den värsta smaken på näringsdrycker?
Jordgubb. Blä.


Har du någon gång gjort något riktigt anorektiskt och sedna kommit på dig själv och tänkt "nej men herregud, varför gör jag såhär, Vad sjukt"?
JA! Jösses, hur många gånger som helst. Jag kan göra en del saker, och sen stanna upp och säga ”sluta nu, du vet att du inte får hålla på såhär!”


Har du mens?
Nej.


Blev du förbjuden att gå i skolan för att du var för sjuk?
Nej, men blev tvungen att gå till skolsyster och ta emot hjälp från olika håll.


Brukar du leta thinspo eller försöker du till hundra att bli frisk?
Jag letar inte längre men jag har ju min hårddisk med allt på.


När du ser bilder på tjejer, brukar du tänka då: "henne är jag smalare än men den där tjejen är jag tjockare än, den där tjejen är nog i samma storlek som mig, den där tjejen väger nog si och så mycket"?
Ja, hela tiden. Både på bild oc h i verkligheten. Och om jag ser någon som är jättesmal blir jag så avundsjuk att det suger i magen.


Känns det som att folk konfronterar dig när de frågar dig om saker?
Ja, jag blir undanträngd i ett hörn. Jag har fått en ny kompis som ställt en massa jobbiga frågor om mitt förflutna och om mig, och jag känner att jag drar mig undan, för jag orkar inte, jag vill inte utsätta mig för risken att någon ska se min fula insida.


Ljuger du ofta?
Ja.


När du blir frisk, ska du bli "mentor" då och hjälpa andra som kämpar mot friskhet?
Nej, jag vill slippa sjukdomen och aldrig mer tänka på den.


När man har anorexi, vad ska man då svara när folk säger att man är smal? Ska man förneka (eftersom att man själv kanske inte ser det smala, själv ser jag en fet idiot, både på bilder och i spegeln)? Ska man säga till den andra att den också är smal eller verkar det misstänkt?
Jag brukar skämta bort det när folk säger att jag är smal. Skratta och spela dum, då slipper jag det jobbiga i att ta tag i det.


Får man säga till andra att dem är smala när man har anorexi, eller verkar det som att det är det ända man tänker på då?
Vännen, du får säga precis vad du vill till vem du vill. Oroa dig inte för vad andra tycker, utan för hur du själv mår.


har du smör på mackorna?
Nej, jag hatar smör. Eller smör med havssalt i är ganska gott. Men fy, det börjar klia på tungan bara jag tänker på smör, det är så himla äckligt.


Bilderna på de smala personerna utan ansikte, är det du?
Ja, under kategorin ”bilder på mig”.


Brukar du väga mat för att få reda på hur mycket kalorier du intar?
Ja, ibland. Blir ofta mycket portionsförpackningar för att det är enklast så.


Vad är det äckligaste du gjort under anorexin?
Laxerar.. kräks ibland. Behandlar mina nära som skit. Jag har gjort mycket äckliga saker.


Tappar du mycket hår?
Ja, tyvärr. Supermycket.


Blir du ofta blå om läpparna och fryser mycket?
Ja. Blå om händer och fötter och läppar. Boyfriend tycker ofta att min hud ser ”genomskinlig” ut.


Vet alla i din närhet om din sjukdom, eller försöker du att hålla det hemligt sålänge det går?
Min mamma, pappa och Boyfriend vet. I princip. Jag vill inte ha något medlidande så jag berättar det inte för någon.


Skäms du eller är du stolt över att du blivit så smal att du har anorexi?
Stolt, såklart. Det är det som är så sjukt med den här hemska sjukdomen.


Brukar du skda din kropp på fler sätt än att inte äta/ övermotionera?
skära, dricka alkohol… typ det.

hur vet man om man är ätstörd?

När man får ångest av att äta. Eller har ett kräks upp maten, eller känner att man måste träna för att få äta. När man mår dåligt av mat har man en ätstörning!


är det bara smala som kan få anorexi?

Därom tvista de lärda. Men jag personligen säger NEJ. Jag var inte smal innan jag fick anorexi, jag blev smal. Men innan jag blev smal, hade jag inte anorexi då? Jo, det hade jag. Jag hade SJUKDOMEN hela tiden.

 

Vad äter du nu under en normal dag? Vill du bo i Sverige livet ut? villl du ha barn i framtiden?

Runt 1500 kalorier i snitt. Nej, jag vill inte bo i Sverige, jag vill bo någonstans varmt, haha. Ja, jag vill h barn. Någon gång. Senare. Hehe.

 

hur orkar du träna så mycket ? :)

Jag har pratat med flera anorektiker om det här och alla säger nästan samma sak: man får inte känna efter. Man får aldrig känna efter. Man går som en Duracellkanin, det tar aldrig slut, och man får aldrig, aldrig känna efter.

 

Hur lång tid tror du att det kommer ta innan du blir frisk?

Evighet. Min psykolog kom fram till att jag har varit sjuk sedan jag  var 13, så merparten av mitt liv har jag ju inte varit sjuk… chockerande. Men jag har varit frisk, och jag ska bli det igen. Jag vill må bra.

 

Har du någon pojkvän? =) Kram!

Japp, Boyfriend. Vi är fortfarande tillsammans (till och från och av och på, men jag älskar honom).

 

När du ser dig själv i spegeln, hur tycker du att du ser ut då?

Fet. Ful. Äcklig. Värdelös. Never good enough. Fint hår och fint ansikte.

 

Förstår dina föräldrar allvaret med din anorexi? Genom att följa din blogg har jag förstått att du mår väldigt dåligt och vill ha hjälp och eftersom att inte vi läsare kan hjälpa dig mer än att skicka kommentarer så borde iaf dina föräldrar kunna hjälpa dig mer! Hälper de dig eller får du klara dig själv?
Fortsätt kämpa!!

Ni läsare med era kommentarer hjälper tusen gånger mer än vad dom någonsin gjort eller kommer att göra. Jag tror inte att dom förstår och jag tror inte att dom vet hur dom ska hantera det. Jag kan vara ganska lynnig ibland.

En annan sak är ju att jag har valt att utesluta dom från mina behandlingar. Jag VILL inte ha dom med. Jag vill klara mig själv.

 

hur ser du på andra anorextiker som börjar äta igen och försöker att bli friska? tycker du att de är knäppa och äckliga eller att de är starka?

Oj vilken bra fråga. Ärligt talat? Äckliga tycker jag inte att dom är. Dom är starka som orkar stå emot. Men jag tycker oftast att dom är snyggare som smala. 


Kommentarer
Postat av: anna

En närståendes handbok av Madeleine Mesterton är ett tips som du kan ge till dina föräldrar, även om du inte vill ha hjälp från dem så kommer de förstå sjukdomen bättre. jag har läst den, trotts att jag inte är en anhörig utan en sjuk, och boken beskriver och förklarar väldigt bra hur vi tänker.

2009-10-09 @ 17:59:35
URL: http://thebibledidntmentionus.blogspot.com
Postat av: LP

Fy fan vad du är duktig. 1500 kcal är inte mycket, men det KÄNNS mycket. Det är perfekt. Fy vad jag är stolt över dig. Jag LOG när jag läste det, log för att jag blev glad. Jag vet att du kommer klara dig ur detta nu. Du har drivkraften nu, och ge aldrig upp den. Aldrig!

2009-10-09 @ 18:00:05
Postat av: Anonym

radera allt på din jävla håddisk. NU

2009-10-09 @ 19:06:11
Postat av: Anonym

Jaha så du tycker de som kämpar för att bli friska är snyggare som smala. Jag kämpar för att bli frisk men tappade lusten nu. Du måste tänka på vad du skriver, du vet det finns anorektiker som läser din blogg.

2009-10-09 @ 19:47:48
Postat av: danni ♥

Vad kul att du svarade på alla :D

2009-10-09 @ 22:12:11
URL: http://psycological.blogg.se/
Postat av: Leah

I mina ögon är du en isnpirationskälla, för jag kämpar själv för att bli frisk..

2009-10-10 @ 00:01:42
Postat av: Amanda

du kommer nog inte svara på denna kommentaren men jag skriver ändå.

På en fråga i detta inlägg så står det ju hur vet man om man ha en ätstörning.



Jag reagerade på ditt svar där, för jag får sån jäkla ångest när jag äter nånting,

och jag tänker hela tiden på att jag måste träna å sånt,

och varje gång jag kollar mig i spegeln så kollar jag alltid på mitt ansikte och min kropp och tänker fy vad tjock och ful jag är!

Det är nästan det enda jag tänker på hela tiden , hur tjock och ful jag känner mig.

Jag vet inte om jag har en ätstörning, men ibland önskar jag faktiskt att jag hade det.

Låter helt sjukt säkert men vad tror du ?

Kan detta vara en ätstörning ?

blir tacksam för svar.

2009-10-11 @ 19:23:05
Postat av: Anonym

hahhahaahahaha. först skriver du att alla tjejer hatar dig för att du ser så bra ut, sen skriver du att du är skitful och äcklig. du är en sådan som bara vill ha uppmärksamhet. patetiska unge.

2009-10-12 @ 19:29:19
Postat av: En en

Jag vet att du hört det förut, men av det jag läser, hör man att din anorexihjärna har många förvridna bilder av olika saker. Att DU tex tycker att de som är smala är snyggare än andra, beror ju på att du är sjuk. Att DU tycker att du ser äcklig och ful ut beror också på att du är sjuk. Många av de "positiva" tankarna kommer ju också ifrån din sjuka hjärna, Jag har själv varit/ är anorexisjuk, och det enda sättet att komma ifrån dessa felvridna tankar är att äta. Om man äter botas det mesta efter ett tag, även om det kan ta jättelång tid. Det gäller bara att BESTÄMMA SIG, och att sen STÅ UT i ångesten. Det är enda sättet, det finns inga omvägar. Man blir mindre rädd för att gå upp i vikt, man kan njuta av livet osv. Du kommer att ha ett värre helvete än du har just nu ett tag, men sedan blir det bättre och du kan bli glad igen. Att BESTÄMMA SIG är en investering för livet, tro mig! Kram

2009-10-13 @ 09:21:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se