Tips mot ångest och panikattacker



Ni vet hur det känns när man bygger upp en panikattack?
Hur man börjar andas snabbare, man blir orolig i kroppen, känner obehag, krypningar osv? Man får ofta ont i olika delar av kroppen, vilket sprider sig vidare till ett crescendo.
Sedan börjar man hyperventilera och har nu kommit upp i total panik. Till slut svimmar man, om man låter det fortsätta.

Det viktigaste för att stoppa en panikattack är att kontrollera andningen. Man måste andas långsamt och med hela magen (diafragman).

En annan sak man kan göra när man känner att det är på väg är att koncentrera sig på något annat. Om du sitter på en lektion, koncentrera dig på vad läraren säger och lyssna INTE på din kropps signaler. Ångesten ebbar då ut så småningom och innan du vet det så är det över!

Till sist, varma bad är ångestförebyggande. Ta ett varmt bad och koppla av!

Kommentarer
Postat av: elin

jag håller med dig. man måste hålla i andningen. önskar att det var lätt..



kram

2009-09-07 @ 16:47:02
URL: http://foreverhopeless.blogg.se/
Postat av: Jennie - Mitt liv som mig

Jag fick tipset om att andes i en fyrkant. Det kan låta konstigt men det brukar fungera. Då man känner att man håller på att "tappa det" så skall man fokusera på en fyrkant, dom finns ju överallt., tavlor, väggar, bord.. ja allt man kan hitta. Så skall man titt apå den och andas in på ena sidan, ut på nästam, in på nästa osv.. så att man följer fyrkanten med blicken hela tiden. Då får man annat att tänka på och man koncentrarar sig helt på andningen!

Skulle kunna maila en bild förklaring om du är intresserad av det.



Kram

2009-09-07 @ 16:54:44
URL: http://jennienennie.blogg.se/
Postat av: becky

Jag brukar tänka så att det är JAG som bestämmer över andningen och inte kroppen. Så jag tar djupa lugna andetag vare sig kroppen vill det eller inte. JAG bestämmer över MIN kropp!!

2009-09-07 @ 20:48:21
URL: http://becky84,bloggagratis.se
Postat av: correction

Första gången jag fick en panikatack , då var min dåvarande pojkvän med mig. Vi låg i sängen och han frågade hur det var.

Jag svarade att jag inte orkade mer och allt bara kom på en gång. Jag andades som en jävla idiot verkligen, vred mig åt alla håll i sängen och kunde inte kontrolera mig. Men han var så himla lugn, sa åt mig att andas hela tiden och ta det lugnt, Även fast han var där höll det säkert på i 20-25 min samanlagt. När jag hade lugnat ner mig så somnade jag på en gång, helt utmattad.

<3

.M.

2009-09-07 @ 20:50:09
URL: http://correction.blogg.se/
Postat av: glitter

jo jag vet precis hur du menar.

Även att ta en cig (om man röker) gör att man slappnar av. Det brukar jag göra.

Och de är precis som du säger, att koncentrara sig på annat, andas ordentligt

2009-09-08 @ 18:31:43
URL: http://glittergettbetter.blogg.se/
Postat av: jessica

usch,ja själv får inte bukt med min ångest.,.

2009-09-13 @ 11:57:05
URL: http://www.metrobloggen.se/hyperjezzie

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se