Haiti



Alltså... förlåt mig, alla g*dar i h*mmelen... men FAN vad irriterad jag blir på alla hycklare där ute.
Ni bryr er inte ett skit om Haiti. Men ändå skriver ni om det på Facebook och på bloggar.


Det jag stör mig mest på är att den enda anledningen att man bryr sig är för att det är en turistort. Hur många brydde sig om New Orleans? Hur många bryr sig om jordbävningarna i Indien? Hur många vet om det som händer i Darfur?

Men nej, HAITI är det synd om. SLUTA tycka synd om och få arslet ur vagnen om det är så jäkla synd om dom. Donera pengar, res ner dit, hjälp till, men sitt fan inte och tyck synd om dom.

AB.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Är det någon som kan lösenordet till skinnyitis !!?? Jag vill så gärna ha det :'(

2010-01-21 @ 11:33:55
Postat av: e

nuff said

2010-01-21 @ 12:20:37
URL: http://yesmaam.blogg.se/
Postat av: JUST ANOTHER CRAZY BLONDE - WITH JUST ANOTHER STUPID BLOG

Det är klart att det är synd om dem - precis som alla andra länder som drabbas av naturkatastrofer som man inte kan göra något som helst åt!



Saknar du helt empati i din kropp människa?! :-O

2010-01-21 @ 13:14:43
URL: http://spindeltjejen.wordpress.com
Postat av: Elin

Haiti, turistort? Sen när har Haiti varit en turistort? Kolla upp dina fakta

2010-01-21 @ 14:23:19
Postat av: ebba

Det är sjukt sorgligt, klart an tycker synd om dom! haiti är ett av världens fattigaste länder.

tycker du inte synd om dom? i så fall är du dum i huvudet.

du måste ha bränt en jävla massa hjärnceller!

2010-01-21 @ 14:55:01
Postat av: m

wow... snacka om överdrift och att du drar alla över samma kam. du kanske har svårt att vara empatisk men det finns folk som faktiskt bryr sig. och alla har inte din ekonomi, alla kan inte åka till haiti bara sådär. men alla kan bidra på sitt sätt. jag blir väldigt upprörd av situationen och mest för att jag för 5 år sen förlorade många vänner i tsunamin, och där behövdes hjälp. jag kommer därför aldrig igen vara den som läser tidingen, skänker en tanke och sen stänger igen tidningen och slutar bry mig. för det handlar om människor. riktiga, levande människor som inte har gjort något fel, de har bara haft oturen att födas i fel land. och mer tänker jag inte skriva för jag blir bara mer och mer upprörd av dina inlägg. jag hoppas verkligen att du blir frisk, det gör jag, men ditt sätt att få fram din åsikt på gör mig galen. för det känns som att du varje gång måste kritisera andras sätt att tänka. eh, ingen anledning att bli upprörd, det här är din blogg och du får förolämpa till höger och vänster hur mycket du vill

2010-01-21 @ 15:23:51
Postat av: MiA w

Ja, just det. Skänk pengar. Det har jag gjort.

2010-01-21 @ 15:41:42
URL: http://hejmia.se/
Postat av: Anonym

du är fan sjuk i huvudet som säger så..

2010-01-21 @ 16:17:34
Postat av: Veronika

Det märks verkligen att du har anorexia, så korkad som den sjukdomen gör dig. Hur FAN vet du att folk inte donerar? Alla dessa grupper på facebook är ju bara ett ytterligare "stöd" och som uppmärksammar händelsen i Haiti så att fler människor donerar. Kanske dags för dig att resa till Haiti och ta tag i saken själv, så att det blir rätt gjort.



Ps. Tyckte om din blogg förut, men att du hela tiden ger efter anorexian och låter den besegra dig är sinnessjukt. Det är inte omöjligt att bli frisk, det är bara du själv som får för dig det.

2010-01-21 @ 18:25:23
URL: http://veronika2.blogg.se/
Postat av: angelice

1956 blev Sudan självständigt. Efter dess självständighet har landet nästan konstant varit präglat av inre konflikter. Konflikten Darfurregionen har krävt hundratusentals liv. ICC utfärdade häktningsorder mot president Omar al-Bashir som anklagas för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten. Grips al-Bashir finns det risk för att pågående fredsförhandlingar stoppas och presidenten hotar med att kräva att alla utländska hjälporganisationer lämnar Sudan inom ett år.

Hundratusentals människor dog inte av en tillfällighet utan som en konsekvens av en svårlöslig konflikt med djupa grunder. En konflikt vi i Sverige inte är en del av och kan lösa genom att skicka pengar eller tycka synd om någon. Det krävs att konflikten ska lösas av de inblandade parterna eller med FN:s hjälp. Det är inget en enskild individ i Sverige kan lösa, men vi kan engagera oss i många andra problem, varav Haiti är ett av dem.

2010-01-21 @ 19:09:13
URL: http://angelices.wordpress.com
Postat av: ettstegnarmare

jag förstår vad du menar. vad betyder det, att säga "jag bryr mig." det hjälper inte någon därnere precis. MEN att säga att ingen vet vad som händer i Darfur, vad vet du om det? och hur många vet vad man skulle kunna göra för att hjälpa till? hur många har råd att donera pengar, eller tom resa ner dit och hjälpa till? inte jag, eller 90% av resten av sverige iaf... men om 1 person säger att de bryr sig, så kanske det öppnar upp 1 annans persons ögon som faktiskt vill & kan hjälpa till.

2010-01-21 @ 20:40:21
URL: http://ettstegnarmare.devote.se
Postat av: mmprecis

tig kvinna

2010-01-21 @ 21:48:42
Postat av: Anonym

Jag tycker att du kan tala för dig själv.

2010-01-21 @ 22:36:06
Postat av: Anonym

Orkar inte dra igenom allt som du skrivit som är fel, säger bara att jag inte längre ser dig som en smart person och inte längre orkar läsa. Vill bara att du skall må bättre än du gör nu, jag skriver inte att du skall bli frisk för man skall ta ett steg i taget.

2010-01-21 @ 22:57:05
Postat av: Jen

200.000 människor har dött, folk går med i grupper på facebook för att grupperna donerar pengar som alla inte har råd att ge bort! Daruf, det är svårt att tycka synd om något man inte vet händer?



Så du påstår att ingen egentligen tycker synd om dem i Haiti bara för att alla inte har råd att ge en jävla massa pengar eller åka dit? Det GÅR INTE ens att åka dit, inte ens hjälpen kommer fram ordentligen. Inga plan går dit.



Folk bryr sig men alla KAN inte hjälpa till så mycket som de skulle vilja DÄRFÖR går man med i sådanna grupper, för att ensam är man inte lika stark och kan inte göra lika mycket skillnad som 100.000 människor i en grupp.



Tycker att det är du som låter självisk. Detta är den störta katastrofen som FN varit med om, det är väll klart som fan att folk reagerar. JA det händer en jävla massa skit där ute men det vet inte alla om och då är det jävligt svårt att hjälpa till så kasta inte skit över dem som faktiskt gör någonting iaf TEX dem som går med i grupper där det doneras pengar för att alla inte har råd eller ens för skänka 50kr för sina föräldrar i något sms.



Ensam är det svårt att hjälpa till... Det är därför folk samlar sig nu och gör en liten skilnad tillsammans.

2010-01-22 @ 08:19:04
Postat av: Anonym

Håller med dig. Men det där med att donera pengar till hjälporganisationer tror jag inte ett skit på. Jag vill ha det helt klart att pengarna oavkortat går till, i detta fall, Haiti. För nu betalas ganska mycket procent till anställda, skatter och vet inte vad. Men som du säger, åk ner dit.. sitt inte och tyck synd om dem.

2010-01-22 @ 10:35:54
Postat av: Anonym

Jag har tänkt samma jävla sak.



Och det är så otroligt jävla hemskt att det måste hända "stora" saker som naturkatastrofer för att folk ska bry sig. Det dör människor hela tiden utan att någon naturkatastrof har inträffat. Men är det någon som håller galor varje dag för det? Nej.

2010-01-22 @ 13:25:23
Postat av: Paris

Anonym: Jag talar ju för mig själv? Eller vad är det du vill säga? Pratar jag för någon annan här eller?



Anonym: Please do. I look forward to hearing your views.



Jen: Ja.... jag sade aldrig något om att folk inte ska skapa grupper.



Största katastrofen i FN:s historia? Jösses. Jag tror inte ens att jag tänker svara på det där.



Två sista anonyma: Håller HELT med er båda två, på alla punkter.

2010-01-22 @ 13:51:37
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Anonym

Okej. Skulle det hända något i Sverige så ber vi världen att inte bry sig bara för att ingen bryr sig om Darfur.

2010-01-22 @ 14:53:10
Postat av: Boobla

Fattar inte varför alla verkar missförstå vad du har skrivit. Sista meningen lät ganska glasklar enligt mig iallafall: "Donera pengar, res ner dit, hjälp till, men sitt fan inte och tyck synd om dom."

Det är ju himla lätt att bara tänka "men gud vad synd" och sen gå och joina en Facebook grupp och tro att man gjort sitt för mänskligheten. Cred till de som faktiskt gör någonting istället.

2010-01-22 @ 15:25:41
URL: http://boobla.blogg.se/
Postat av: Lilla jag

Jävla idioter! Fattar ni inte att Paris vill få er att göra något! Spring iväg med er och skänk lite pengar istället för att sitta här och klaga! (Jag vet jag klagar också, ingen behöver upplysa mig om det tack så mycket!)

2010-01-22 @ 18:01:02
Postat av: elin

Men suck....Jag förstår vad du menar....men alla gör tydligen INTE det.

2010-01-23 @ 10:45:28
Postat av: Mission

Visst, Haiti är en turistort till liten del, men jag tror ingen bryr sig på grund av det, för vi i sverige har aldrig sett det som en turistord (till skillnad på thailand och tsunamin and whatnot).(Sjukt att ingen regerade när 80.000 människor i iran dog 2005 av en jordbävning, stod inte ens i media, fast ja, "det var ju bara jävla muslimer, dom får skylla sig själva, vem bryr sig")

Klart man reagerar mer på naturkatastrofer, folk går från att vara så fattiga att det är svårt att leva, till att det blir omöjligt att leva. Andra problem som fattigdom och svält går inte att lösa på samma sätt att genom bara donera, där behövs dramatiska ändringar. Men det bryr sig folk tydligen inte tillräckligt för.



Visserligen vet jag inte hur andra tycker, håller med dig till en del, verkar som att folk bara bryr sig när det gynnar dem själva. Men å andra sidan, vem bryr sig om VARFÖR dom donerar och hjälper, så länge dom gör de.

Om man nu inte kan donera (kan inte tänka mig någon som inte KAN, men jaja) så är det bra att man iaf kan bry sig, och skänka en tanke. för även om det inte påverkar dom, så visar det iaf att man är mänsklig, för ens egen skull.



wow, skrev väldigt mycket nu. förlåt, har inte ens med dig att göra. blir så, frustrerad av folks beteende runt sånt här.

2010-01-24 @ 01:38:09
URL: http://missionvao.blogg.se/
Postat av: Anonym

det som är mest pinsamt med det hela är folk som FORTFARANDE går på facebook grupper som tex "50 öre per medlem till haiti"

hur efterbliven kan en människa vara? det är fan genant.

2010-01-24 @ 21:36:58
Postat av: Jackie

jag håller med dig! skänkte 50 kr nu genom sms bara för det :)

2010-01-25 @ 23:15:03
Postat av: Hugo S.

Du har rätt, inte en krona har ju samlats in till Haiti. Alla sitter bara och tycker synd om dem istället. De få pengar som samlats in går till ondskefulla, giriga hjälporganisationer som tar allting själva. Du kan väl inte på allvar vara så låst att du tror det ligger till så?

2010-01-27 @ 22:08:57
URL: http://stjartpet.blogg.se/
Postat av: Petra

Är en aning sent ute men eftersom det länkades till den här sidan för någon dag sen så skriver jag nu iaf. Jag tycker du kanske tog i lite för hårt och var lite för dömmande, du har ju inte en aning om vad andra gör för att hjälpa till. Och om man inte kan göra något så är det väl fint att visa empati och att man bryr sig? Tycker samtidigt efter att ha läst kommentarerna här att ni som sitter och skriver att hon är sjuk i huvudet sjunker lite för jävla lågt. Som någon som skriver om hennes anorexi och att det skulle gjort henne dum i huvudet!? Varför kan man inte bara framföra sina åsikter utan att bete sig som en liten barnrumpa? och kränka någon annan sådär, speciellt när de mår dåligt. Och vi som inte har eller har haft anorexi själva har inte mycket att säga om hur hon ska sköta det här för vi har inte en jävla aning om hur det är att sitta i skiten. Skärp till er .. snälla det är ju bara patetiskt

2010-07-18 @ 11:25:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se