Anorexi, hetsätning, bulimi



Satt och tänkte lite på det här med anorexi som övergår till bulimi, och blev lite förbannad.

Väldigt ofta hör man folk prata om bulimi som något dåligt, något som är fult, och inte lika "bra" som anorexi. Att spy ser man ner på, och bulimiker är äckliga.

Är det inte egentligen tvärtom? Utseendemässigt, menar jag. Bulimiker har oftast normala kroppar, till skillnad från anorektikern som är grovt underviktigt. Anorektikerna SER äckliga ut.


Men det där var bara en liten parantes. Det jag egentligen tänkte på var hur många ser ner på bulimi, hetsätning osv. Jag blir faktiskt irriterad. Varför skulle man vara äckligare för att man spyr? Kom att tänka på min tjejkompis som sade "jag är väl ingen äcklig bulimiker heller!" (Hon är anorektiker).

I princip ALLA anorektiker har någon gång spytt och hetsätit. Jag har gjort det. Alla anorektiker jag känner har gjort det. Så varför skulle det vara något som är sämre med det?

Ni behöver inte förklara någonting... men det kanske är en liten tankeställare. Alla människor är lika värda, oavsett spya, svält, överätning.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sätt dig in i något viktigare och bli irriterad på Djurplågeri istället.

2010-03-30 @ 20:09:08
Postat av: Johanna

Hm, det var en bra fråga. Jag tror det är för att de flesta människor ser ju svält som ett lidande, på nåt sätt. Bulimiker de äter en massa, och sen gör de valet att spy upp det. Men anorektiker svälter (=lider) och därför visar folk mer medkänsla till dem.



Nä, asså jag har ingen aning, men det är min teori.

2010-03-30 @ 20:14:45
URL: http://hallplatslyckan.blogg.se/
Postat av: ninni

Hej!



Ville bara tala om att jag tror nog att du har rätt i att de flesta anoretiker har kräkts.

Även jag har gjort det, men aldrig hetsätit.

Dels kan jag inte äta på det sättet (inte ens tänka på det). Och sen har jag alltid haft svårt för att spy/kräkas, så de gånger jag har försökt att spy upp den "lilla" mat jag får i mig så har det ej gått så bra:S mentur är väl kanske det...

Hur går det för dig med allt nu?

Äter du? behåller du maten?

kram

2010-03-30 @ 20:17:12
Postat av: Isa

Bra skrivet!



Jag har fått höra många bulimi-skämt i mina dagar, så ibland önskar jaf att det syntes. Att jag var tjok eller gravt underviktig, då kanske folk hade vart tysta? Som bulimiker skäms jag otroligt för mina problem, det är äckligt att spy! Jag hatar att jag blivit så här, vad hände? Jag hade ju kontroll förut! Nu svamlar jag, det jag ville säga var bara säga att det var bra skrivet!

2010-03-30 @ 21:23:30
URL: http://everydayfrometheinside.blogg.se/
Postat av: anna

det var länge sedan sist, men väntar man på något gott kan det vara bra att vänta för länge; Ett vettigt inlägg av dig som gör mig glad. PUSS

2010-03-30 @ 21:48:24
URL: http://thebibledidntmentionus.blogspot.com
Postat av: E

För anorektikerna så är det såå tabu med bulimi, men ja, vi vill ju vara smala och granna, inte tandlösa och rödögda? :/

2010-03-30 @ 21:53:43
Postat av: Erik

Jag tycker inte det är äkligt med varken bulimi eller anorexi, bara hemskt och tragiskt att det ska finnas.

2010-03-30 @ 22:38:30
Postat av: Boobla

Måste bara säga att det finns anorektiker som inte spyr. Jag har lyckligtvis blivit frisk från min anorexi, men jag spydde inte en enda gång under tiden som jag var sjuk (utom om jag var magsjuk då). Jag hatar verkligen att spy och det är den värsta känslan som finns enligt mig, så det kanske är därför.

2010-03-30 @ 22:50:35
URL: http://boobla.blogg.se/
Postat av: Emma

Helt rätt. Det kommer säkert från att bulimiker är just normalviktiga som det anses vara äckligt innom ätstörningskretsar. En anorektiker har ju "lyckats" medans en bulimiker fortfarande är "fet och oälskad" eller hur man nu väljer att vinkla det.

I ögonen på en frisk människa borde det ju vara lika äckligt vilket som, ätstörningar är verkligen inga mysiga sjukdomar. Allting kretsar kring mat, spyor och avföring. Inte middagsprat direkt...

2010-03-30 @ 23:41:34
URL: http://missgrimm.blogg.se/
Postat av: sofia.

i vårt samhälle är det bra att vara smal (anorektikern) och dåligt att vara "glupsk" (bulemikern). det är fel att tänka så, men det är därför folk ser det så.

2010-03-31 @ 00:48:41
Postat av: Anonym

Älskar din blogg! du har så rätt i det du säger.

2010-03-31 @ 00:49:05
Postat av: Maj

Tror det är dom som är anorektiker som tänker sådär, eftersom de tycks ha misslyckats med sitt svältande. Vi som inte är sjuka, och inte vet något tycker ju bara att den som är smalast som är äckligast.. men man kanske inte tar en bulmiker på lika allvar.. för personen inte är smal. Finns mycket fördomar i världen. Och man behöver inte ta in dom.

2010-03-31 @ 07:40:05
URL: http://majjohansson.bogg.se
Postat av: Ebba

Klart alla människor är lika mkr värda och att både anorexi och bulimi är lika mkt "riktiga sjukdomar". MEN en anorektiker har självkontroll, en bulimiker har inte det, och det är FULT att vara svag & inte ha självkontroll i vårt samhälle. Det är fult att inte klara sig själv, att inte vara stark, att inte kunna bita ihop och göra det man ska och "visa att alla andra har fel när de säger att jag inte kan".



Att de med anorexi själva ser ner på bulimi som företeelse kanske snarare har att göra med att de innerst inne är rädda för att falla dit och hetsäta själva? Det är två helt olika sätt att tänka när man är inne i ngn av de sjukdomarna, när jag hade anorexi hade jag hellre sågat av mig båda benen med en slö kniv än ätit något öht när någon inte såg. Vad jag gör nu för tiden är en helt annan historia miljoner ljusår från hur jag tänkte då...

2010-03-31 @ 07:57:27
URL: http://srecanosmeh.blogg.se/
Postat av: matilda

word, seriöst du skriver så sjukt bra! fööljt din blogg väldigt länge nu :)

2010-03-31 @ 09:31:50
URL: http://minimattis.blogg.se/
Postat av: Anonym

vilka diagnoser har du fått?

kram

2010-03-31 @ 12:01:22
Postat av: [email protected]

Det med hjärtat: läkare. Nu. Du är så undernärd, snälla älskade älskade underbara du, åk till en läkare eller någon annan som kan hjälpa dig att börja äta. Capio, vad som helst, snälla älskade du, det finns ett lyckligt liv för dig där ute, snälla välj det <3 För din egen skull <3

DU kan inte bli fet och ful, du kan bara bli vackrare. Anorexi = tjock. Äta = smal. Du är värd att äta och må bra. Snälla, försvinn inte ifrån oss <3

2010-03-31 @ 15:49:28
Postat av: L

Precis! Det blir automatiskt så att det känns äckligare och ofräshare att spy. Men varken att spy eller svälta är rätt, eller bra. Så, som du säger; båda är lika jobbiga och lika farliga, och vi är lika mycket värda iallafall.



Tack för ett bra inlägg.

2010-03-31 @ 19:13:19
Postat av: m

Det är sant, ALLA är lika mycket värda.



Men om du nu vet att du är lika mycket värd oavsett om du är ful, fet, tjock, äklig, smal, lång, kort. VARFÖR fortsätter du att skada dig? Jag vet att det är svårt. LÄs gärna min blogg för att få mer motivation (: JAg vet att DU kan !!!!!

2010-03-31 @ 20:08:38
URL: http://fightfightfight.blogg.se/
Postat av: Anonym

Damn right.



2010-03-31 @ 21:10:50
Postat av: Anna

Folk förstår sig inte på vad det innebär, att det faktist är en sjukdom..visst blir man irriterad

2010-03-31 @ 21:20:25
URL: http://[email protected]
Postat av: center

bra blogg. tänker jag verkligen fortsätta läsa.

2010-04-01 @ 08:57:18
URL: http://foodup.blogg.se/
Postat av: sindy16

fint sagt och så rätt!

2010-04-01 @ 12:15:02
URL: http://so-not-perfect.bloggplatsen.se/
Postat av: Emelie

Hej! Hjälp mig hitta nya sköna bloggar att följa!:)

http://adeeperlook.blogg.se/2010/april/by-the-way.html#comment



Ätstörningar är något dåligt över huvud taget, menar inte att det gör en människa dålig, men det är hemska sjukdomar allihop. Alla är lika dåliga för ens väl och ens personlighet.

2010-04-01 @ 15:06:35
URL: http://adeeperlook.blogg.se/
Postat av: The Anonymous Rockstar Life

Håller med till fullo. Precis som att jämföra andra SJUKDOMAR med varandra. "Den här är äckligare än den där..."

2010-04-01 @ 16:17:47
URL: http://anonymousrockstarlife.blogg.se/
Postat av: J

Jag håller med dig i allt du skriver. Men det är nog så att en del ser bulimiker som en "misslyckad anorexiker", eller det är kanske främst bulimikerna själva som gör det kanske.. När man har anorexi lyckas man iallafall med det man gör / vill / känner sig tvungen till osv.

2010-04-01 @ 22:35:12
Postat av: Viktoria

Visst, att vara bulimiker är ingenting att vara stolt över. Men tycker inte att det är bra att vara anorektisk heller. Lite barskt av din kompis att säga vi är äckliga, speciellt när hon själv har en ätstörning och i princip sitter i samma båt.

2010-04-02 @ 12:29:12
URL: http://thisismycurse.blogg.se/
Postat av: ellen

Absolut, vi alla är lika värda (även om jag tror att anorektiker och bulimiker inte står högt i kurs i den "normales" ögon).

Att bulimiker skulle anses sämre beror väl på bristen av kontroll? Anorektikern kan stå över frestelser, bulimikern faller för dem.

2010-04-02 @ 15:48:34
URL: http://www.ellens.bloggagratis.se
Postat av: Helena

Jag håller med! Bulimi som anorexi och hetsätning, alla är ju ätstörningar... Alla är ju sjukdomar. Det ena är väl inte äckligare än det andra.

2010-04-02 @ 20:23:20
URL: http://helenaantecknar.blogg.se/
Postat av: Saandy

jag tycker varken anorekiker eller bulimiker är äckliga, men väldigt bra skrivet.

2010-04-02 @ 21:16:32
URL: http://zerokampen.blogg.se/
Postat av: unsen

Också tänkt på det. Och i tidningarna står ofta om anorexia, sällan om bulimi är dubbelt så vanligt. Kanske för att en bulimiker oftast inte har katastrofBMI, snarare oftast godkänd bmi. Sjukdomen är minst lika svår men ofta utan att det märks så mycket

2010-04-03 @ 12:39:32
Postat av: nathalie

Jag har bulimi och jag är underviktig. Och har gått ner 30 kilo på ett halvår. Men ja, jag hetsäter, jag spyr. Och bantar. Ond cirkel eller vad man ska säga. Men det är absolut så att bulimiker anses som fulare än anorexi, bulimi är sjukt tabubelagt. Folk i min närhet vet att jag har en ätstörning, men ytterst få vet att det bulimi. Alla tar för givet att det är anorexi, och jag säger inte emot. Eftersom jag skäms så extremt mycket.

2010-04-03 @ 23:13:30
URL: http://metrobloggen.se/steppistols
Postat av: Frida

Alltså. Du skriver otroligt bra! Jag e bulimiker. Dt e hemskt. O man känner sig väldigt äcklig o misslyckad. Men ärligt. Enligt mig e dt mer misslyckat att va anorektiker. Misslyckat va att ta i. Ingen e misslyckad. Vi alla e lika bra o lika värda. Men jag vill va en frisk person. Frisk e för mig lyckat! Bulimi e verkligen inte friskt. Men man klarar iaf av att äta. Att äta e ju hälsosamt. OCH! Vi BÖR äta! Men inte på dt sättet jag gör... Dt e inte bra att ständigt tänka "hälsosamt" hela tiden heller. Då blir dt ohälsosamt. Då e man ortorektiker. Att en så enkel sak som mat ska va så svår att hantera. Men som sagt dt e hemskt me bulimi. Men jag e endå glad över att jag klarar av att äta...

2010-05-13 @ 18:51:10
Postat av: Mija

Jag säger som en av de andra kommentarerna-det är inte äckligt med varken anorexi eller bulimi, men oerhört tragiskt.

Att ett liv plötsligt trasas o fängslas av sådana tvångstankar o snedvridna ideal gör mig så ledsen, det gör ont i mig.

Jag har själv haft anorexi, men ALDRIG spytt så jag var för rädd om mina tänder o matstrupe.(risken för frätskador är stor hos bulimiker)

Jag gick motvilligt med på läkarvård(INTE inläggning eller medicinering)utan med MAT o faktiskt hur mycket träning jag önskade, bara jag gick upp i vikt.Jag bestämde mig för att det faktiskt FANNS viktigare saker än vad siffrorna på vågen visade...jag ville börja LEVA!

Det var en tuff, hård kamp, det var med skrik o tårar jag arbetade mig framåt...bort från "vågklorna" o jag VANN, jag blev frisk o lever nu, snart 20 år efter min friskföklaring ett fantastiskt liv o har dessutom tävlat i bodybuilding:)

Våga släpp kontrollen (för det är det anorexi o bulimi handlar om väldigt mycket) våga njut, våga lev!

2010-05-24 @ 19:32:04
Postat av: Anonym

Tack, det var väldigt bra sagt.

2010-06-13 @ 01:27:50
Postat av: Anonym

Jag har haft bulimi. Kan räknas som frisk nu eftersom jag spyr MAX 1grr veckan. Innan spydde jag varje dag flera gånger om dagen. Jag önskade hellre att jag hade haft anorexia. Det är mer "ärevärdigt" och anorektikern är närmare sin målvikt än bulimikern.

Jag var 5kg från mitt slutmål på 47kg men sedan tappade jag det, jag slutade spy och gick upp igen :(.



i mina ögon vill jag ha anorexia ned till en viss vikt för att jag vet att jag kan stoppa mig själv när jag är nöjd. Bulimiker förmåga är ju att kunna göra det men dess oförmåga är ju oftast att ens nå dit anorektikern gör pga av att vi HETS och överäter.

2010-11-15 @ 04:01:47
Postat av: S

länge sen detta skrevs men känner för att kommentera en sak som "Johanna skriver".. får det att låta som anorexi är ett lidande och inte bulimi?! EH?! Jag har tidigare haft anorexi och nu har jag bulimi. MINST lika lidande. Vet inte om jag rent av mår sämre i min bulimi på det vis att jag skäms mer, hatar mig själv mer än vid anorexin.



Bulimi handlar inte för mig så mkt om att ge efter för frestelser. jo självklart det med. Men oftast är det ett tvång. jag "måste" äta och spy. gång på gång. Många gånger är det ett sätt att stänga av annat. stress/oro/rastlöshet/nervositet/ledsen etc ALLT sånt sätter allt som för ofta igång hets. Och när man väl gjort det en gång fortsätter det ofta hela dagen pga hatet. och då kan jag som straffa mig själv med att fortsätta.



börjar bli svammel. men hakade upp mig på att det lät som om bulimiker inte lider? ÅHH JO.

2010-11-26 @ 17:47:19
URL: http://metrobloggen.se/chooselife
Postat av: marian

Jag är själv bulimik och jag är jättesmal, men ibland är jag också anorektik .. men jag håller med .. alla är lika! Jag spyr men skit samma det är ingen som märker det .. och jag bryr mig inte , jag kan inte leva utan det ! men det känns faktiskt bättre när man inte äter nånting men man kan variera lite .. man kan äta lite ibland .. för att jag vet att alla får panik nån gång och vill äta mycket !

2011-02-12 @ 21:39:58
Postat av: Tina

Generallisera INTE!

Jag är fast i träsket sen flera år tillbaka,började som anorektisk,hur jag blev bulimisk minns jag inte. Men jag har aldrig vägt så lite som nu (hetsar å spyr x antal ggr/dag)! Normalvikt har jag inte haft på BRA länge,alla ben som kan vara synliga ÄR synliga(inte fan är det vackert,och ONT gör det)!! En bulimiker HAR kontroll,det är ett fasligt sjå att planera och kombinera handla/äta/dricka för att enklast och snabbast få upp det! Jag hatar att man ska placeras i ett fack-åtminstone inom vården,har man en ätst så har man,tankegångarna är desamma oavsett!! Så smidigt det hade varit med "gilla"-knappar,många har skrivit så mycket bra!

2011-05-30 @ 04:41:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se