Svar








En gång i skolan (9:an) så hade en klasskompis sprit i sitt skåp (osmart) och en lärare polisanmälde, men han fick ingen skit? Utan dom vill bara ta reda på vem som köpte ut. Jag vet att det är olagligt att köpa ut till minderåriga, men är det inte konstigt att det däremot inte är olagligt att dricka som minderårig? /samma med rökning. (flera lärare sa det iaf?)

Sen på alla festivaler vi har här där jag bor så går alltid polisen och tar alkoholen ifrån ungdomar. Det kan dom väll inte göra då egentligen? det är väll fel(enligt lagen) ?
Ända sen jag fick reda på detta så har jag varit jätte förvirrad. Varför är det så? Jag har frågat massor men får aldrig ett riktigt svar?


SVAR: Det är inte olagligt att inneha sprit som minderårig, om jag förstått det rätt. Likväl som att vissa droger är lagliga om man använder dom för eget bruk och inte köper eller säljer. Samma sak gäller rökning.
Det är olagligt att dricka offentligt, därför kan polisen ta spriten och hälla ut den. Festivaler är ju allmän plats så det räknas som offentligt - man får inte heller dricka offentligt i parker osv.


Jag kommer ihåg när jag var yngre, då tog jag och mina tjejkompisar alltid med oss en väska med ett litet lås, där vi kunde lägga ner spriten när poliser kom. För enligt lag får polisen inte öppna saker med lås utan tillstånd - och då var det ju bara att neka polisen tillstånd.



Kommentarer
Postat av: Torsten

Tror man till och med har rätt att neka polisen att öppna ens väska och titta :)

2011-02-25 @ 14:59:07
URL: http://torstens.blogg.se/
Postat av: Nea

Haha, vad smart. Annars kan man åka till Uppsala eller Lund istället, för där är det tillåtet att dricka offentligt.

2011-02-28 @ 14:37:08
URL: http://fuckingfake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se