Thank you mother



MAMMA: Vad är det du dricker? (stirrar menande på min burk)
JAG: Cola light.
MAMMA: Jaha...
JAG: Vad då?
MAMMA: (himlar med ögonen) nej ingenting...
JAG: Men VAD? Varför gör du sådär när du vet att jag är känslig?
MAMMA: Men jag blir jätteirriterad på dig. Du sitter där med din sallad och dricker sockerdricka.
JAG: (förtvivlat) Det är inget socker i cola light!
MAMMA: Nehe. Men du vet vad jag tycker om sådant där. Och du är ju lite halvintelligent (!) i vanliga fall men när det gäller sådana där saker är du så oerhört korkad!
JAG: (sitter tyst och stirrar ner i marken, kämpar mot gråten)
MAMMA: Men den här gången kan du ju inte skylla på mig, Paris!
JAG: (tar min sallad och ställer in den i kylskåpet, går ut och smäller igen dörren).

Kommentarer
Postat av: Anonym

elak elak elak. man måste inte älska sin mamma, så är det bara.

2008-09-27 @ 22:07:21
URL: http://blommaland.blogspot.com/
Postat av: lovisa

jag förstår inte. vill hon att du ska vara sjuk eller? varför får du inte dricka läsk?

2008-09-27 @ 22:16:52
Postat av: stella

Light är inte alltid bra, men det verkar inte vara det hon syftade på. Mammor är inte alltid bäst. :/

2008-09-27 @ 22:52:00
URL: http://fastfrusen.bloggsida.se/
Postat av: nanna

men snälla du...-det är väl klart din mamma känner sig maktlös när du håller på att svälta ihjäl dig själv, utan att hon kan göra ngt åt det!

2008-09-27 @ 23:16:45
Postat av: Anonym

så ifall man känner sig maktlös så har man tillåtelse att kalla någon halvintelligent?

2008-09-27 @ 23:24:07
Postat av: stars in heaven

:(

2008-09-28 @ 00:07:55
URL: http://tisasdagbok.blogg.se/
Postat av: Elisa

Hon tycker förmodligen inte att du är speciellt konsekvent. Du är förmodligen väldigt noga med kalorier, socker osv i mat med läsk, det går bra. Dock borde hon absolut inte reagera som hon gör utan vara glad att du får i dig den näring, de kalorier och det socker som går. Försök prata mer med henne? Berätta hur du känner? Du skulle ha låtit tårarna sprutat och skrikit åt henne exakt hur du känner när hon säger sådär istället för att "ge upp" och gå din väg. Förstår att det är hårt, kämpa på!

2008-09-28 @ 00:30:10
Postat av: Sanna

ush vad inte roligt det låter :( Min morsa är i princip likadan, provocerar mig tills jag blir galen..

2008-09-28 @ 00:32:46
URL: http://sgavelin.blogg.se/
Postat av: Alina

Jag dricker 2 L light om dagen, inga bieffekter! Jag är diabetiker så jag vet att man varken går upp i vikt eller att blodsockret höjs av det. Alla rykten om colalight är myter. kramar

2008-09-28 @ 00:35:11
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: hanna.

jag fattar inte poängen med att hon ens överhuvudtaget öppnade munnen.. Helt onödigt!

Lyssna inte på henne vännen! Du är starkare än så!

Skickar en massa kramar till dej!

2008-09-28 @ 00:41:35
Postat av: alexandra

nej men stackare.. du är så smal att du kan äta precis vad du vill ska du veta :) Good luck nu med allt!

2008-09-28 @ 01:03:29
URL: http://alexandradr.blogg.se/
Postat av: Joana

Jag tänker inte försvara din mamma...tro inte set. Men hon vet inte hur hon ska hantera dig.

Ärligt...du är jättekänslig..hon vet inte, du vet inte.....

Jag hoppas att du en dag blir stark...utan dina föräldrar....dom kan inte göra nånting....bara du.



Jag hoppas verkligen att du fixar det....för dig själv, och ingen annan!

2008-09-28 @ 02:06:59
URL: http://atletico.blogg.se/
Postat av: Joana

Så klart måste jag tillägga...den var jävligt ignorant och elakt utav din mamma att bete sig dpå det viset.



Min är likadan.......fast på sitt alldeles egna sätt!

2008-09-28 @ 02:08:14
URL: http://atletico.blogg.se/
Postat av: Tinken

BITCH! Skit i henne, hon verkar ju helt galen! Står på din sida. Snäs tillbaka!!!

2008-09-28 @ 09:34:45
URL: http://tinkalinka.blogg.se/
Postat av: Emily

Tack så mycket för hjälpen Anna! :)

2008-09-28 @ 10:57:46
URL: http://emilyh.blogg.se/
Postat av: K

Som jag fattade det är hon emot all läsk, eller? Alltså klankade hon ner på dig för att du inte lever som HON tycker att man ska göra och inte, som andra här verkar tro, för att du inte valde något mer kaloririkt, som mjölk. Eller har jag missförstått situationen? Taskigt av henne i alla fall.

2008-09-28 @ 13:39:10
Postat av: Simone

jävligt onödig kommentar av din morsa alltså...stå på dej!

2008-09-28 @ 13:47:43
Postat av: Rebecca

Varje gång man läser nåt som din mamma har sagt så bara..GAAH.



Jag vill inte tro att det är sant.

2008-09-28 @ 14:24:32
URL: http://rebcca.blogg.se/
Postat av: .

http://www.campaignforrealbeauty.se/

2008-09-28 @ 16:03:52
Postat av: Sara

Din mamma verkar väldigt märklig faktiskt. Hon borde ju vara överlycklig att du äter och dricker överhuvudtaget och absolut inte öppna munnen och börja klaga! Faktiskt ganska sjukt gjort. Fortsätt kämpa!

2008-09-28 @ 16:28:13
Postat av: Sandra

Förlåt, men hon verkar ju dum i huvvet!

2008-09-28 @ 16:29:49
Postat av: Nicole A

Du kommer inte tycka om det jag skriver, jag vill inte vara elak mot dig kom ihåg det.



Du är svag. Du måstebli starkare och stå upp för dig själv. Du kan inte gråta över att människor är elaka.



Det kommer alltid finnas människor som är elaka och inte förstår. Det finns så många i mitt liv som tryckt ner mig, hånat mig, behandlat mig som luft. Jag hade varit död om jag inte varit starkare mentalt.



Glöm dom andra, säg det du vet är rätt och stå upp!!! Jag vet att det kommer gå bra för dig.

2008-09-28 @ 17:31:12
Postat av: anna

vad är det för fel på henne? Ursäkta ,men din mamma beter sig som en fitta.

2008-09-28 @ 18:31:20
Postat av: Anonym

Vad menar hon egentligen????

Det är nog jag som e korkad för jag fattar inte alls...?

2008-09-28 @ 21:15:39
URL: http://madelli.blogg.se/
Postat av: Anonym

Asså jag tycker att du bode bo någonstans där du får stöd, för hon verkar rätt knepig...

Hon kanske skulle behöva besöka en terapeut och få vård faktiskt herre gud, hon vet ju inte vad hon håller på med juh!!



Vad du än gör så ta aldrig åt dig av sådant även att det e svårt eftersom det är ens mamma men ett faktum är MAMMA HAR INTE ALLTID RÄTT.



Hon beter sig å säger som hon gör för att hon själv har problem som går ut över dig. Stackare :(

Ta hand om dig gumman!

2008-09-28 @ 21:23:27
Postat av: Anonym

o.b.s jag som skrev där

2008-09-28 @ 21:24:03
URL: http://madelli.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag fällde en tår..usch jag lider med dig. Hoppas du ska få må bra snart=)Hoppas ngn tar hand om dig, nu när du är ledsen.. varma kramar.

2008-09-28 @ 21:44:28
Postat av: Anonym

du måste faktiskt inse att du är sjuk också..

2008-09-28 @ 22:03:54
Postat av: Elina

Det här tycker inte jag handlar om att Anna är sjuk. Det här handlar om hur hennes mamma behandlar henne. Hade jag varit din mamma och sett dig dricka cola så hade jag blivit glad, att du både äter och dricker. Cola light som vissa säger är nyttigt och som vissa säger inte är nyttigt spelar ju ingen roll. Om det är så att det är onyttigt så borde hon ju ha blivit glad att du dricker annat än bara vatten! Herregud vad tänker hon med?

Stå på dig, jag förstår om det inte är lätt, men försök.

2008-09-28 @ 23:21:25
URL: http://eliinalundberg.blogg.se/
Postat av: ronnie

som sjuk lyckas man ju vända allt allt allt i hela världen till att det handlar om en själv och man letar febrilt efter anledning ar till skylla sitt ikkeätande på att någon annan sagt si eller så.



det är skitbarsnligt och de är precis vad man är också. en barnunge som använder den enda makt man har kvar MATEn till att visa sin styrka på. det är din sjukdom som manipulerar dig till att tro att din mamma vill dig illa så att du ska tvinga iväg dig själv ut och gå istället för att behöva äta.



hon menar nog att du är inte särskilt smart som käkar sallad när du borde äta ordentlig riktig mat och inte peta i kaninmat och dricka låtsasläsk om du nu vill bli frisk.



men du är totalkontrollerad av sin anorexi som du tror att du har kontroll över men inte en chans. den bestämmer och styr och tvingar dig att må dåligt över en futtig liten kommentar. om du var frisk och hade haft ett normalt liv hade duinte brytt dig ett smak. då hade du käkat en god sushi, njutit av den på stan kanske i goda vänners lag, skrattat umgåtts och suttit med solen i ögonen och njutit av din lunch och inte reflekterat en sekund över något annant än att du var glad och mådde bra.



men du är sjuk så det enda du har är att haka upp dig på grejer som rör mat istället för att leva på riktigt.



jag har varit där du är och att se ditt beteendemönster nästan identtiskt kopierat ur mitt förflutna får mig att vara glad för att jag inte är där du är ännu mer. allt är bara ett jävla spel där du är förloraren om du låter anorexin fortsätta vinna. du måste få hjälp och behandling för att ta dig ur skiten för där du är kan du inte se klart på vad som händer.

2008-09-29 @ 01:35:41
URL: http://wasabilicious.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Jag vet nu att jag int är ensam. Jag har lidit av anorexia sen jag gick i femman, altså i drygt sex år.

För ett år sedan fick jag diagnosen bulimisk anorexia.

För mej är varje dag en kamp. Det är en kamp att stiga upp på morgonen, att le falskt mot alla mina vänner och att ljuga för mina föräldrar.

Jag får ingen hjälp mera. Dom har slutat hjälpa mej, dom orkar int och har gett upp nu. Dom hjälpte mej innan och jag var på bättringsvägen men något gick snett och nu står jag ensam i den extremt svåra kampen mot sjukdomen.

Det här är första gången jag berättar för någon, jag har alltid nekat annars.

Jag antar att det är lättare att var anonym på internet.

Jag ve int varför jag skriver det här. Det är väl ett sätt att berätta, att ta första steget och sluta neka.



2008-09-29 @ 10:38:42
Postat av: Anonym

vad vill egentligen wasabilicious? ett sätt att med förolämpningar försöka vara hjälpsam? irriterande.

2008-09-29 @ 13:27:30
Postat av: j

jag tror faktiskt att wasabilicious har en riktigt bra poäng där. Har själv en syrra som skyllde på allt och alla andra p.g.a. all ångest för maten. Jag säger inte att det är ditt fel, det är anorexins fel och den fortsätter att lura dig.



Din mamma verkar ha väldigt svårt att hantera situationen och känner förmodligen skuld över din sjukdom men hon kanske inte kan erkänna det för sig själv och tar istället ut sin skuld på dig?

Jag känner ju inte er men jag tycker att det skulle vara så konstigt om din mamma sa så enbart för att vara elak och såra dig. Du är ju trotsallt hennes barn hon bärt på och fött, någon modersinstinkt borde hon äga?



När man är sjuk och undernärd förlorar man förmågan att tänka klart och anorexin tar över hjärnan allt mer. Då är det så lätt att missförstå och bli arg för ingenting. Minsta lilla grej kan känna som jordens undergång.



Jag är ingen psykolog eller så... Jag tycker bara att du och din mamma borde gå och ta hjälp tillsammans. Verkligen prata ut hos en psykolog och lätta på alla känslor som ni säkert båda bär på.

2008-09-29 @ 16:11:13
Postat av: j

måste bara säga också... det är verkligen inte lätt att ha en familjemedlem som är ätstörd. Hela familjen blir lidande och man har svårt att förstå sig på den sjuka. Man blir frustrerad och trött och ibland går det bara inte att vara trevlig.



Hela vår familj gick i terapi tillsammans och min syrra kan leva normalt nu... Ta hjälp från nån på Mando, dem kanske kan hjälpa dig att få gå i terapi tillsammans med din familj? Jag tror att det kan hjälpa dig otroligt mycket.

2008-09-29 @ 16:17:15
Postat av: Anonym

precis vd jag menade när jag skrev att du måste tänka på att du faktiskt är sjuk. då vänder man allt emot sig och hakar upp sig på alla detaljen angående mat. j och ronjie har en poäng! kämpa på anna

2008-09-29 @ 21:58:43
Postat av: Antonia

jag har läst din blogg lite från och till i ett antal månader. utifrån dina blogginlägg verkar det som om du succesivt har blivit starkare. jag blir så glad när du skriver att du har haft en bra dag och att du mer och mer kommer till insikt om din sjukdom. jag hoppas verkligen att du blir bättre och så småningom tillfrisknar helt och hållet, det krävs mycket kraft och mod från din sida, men jag är övertygad om att du har det inom dig. jag tror verkligen på dig anna!

2008-10-02 @ 23:53:17
Postat av: Annika

okej, det finns inge VANLIGT socker i cola light MEN den innehåller aspartam. aspartam är 200 gånger värre än vanligt socker, tänk på det du flicka lilla :)

2008-10-04 @ 20:38:50
Postat av: rebecca Landquist

cola light är ju inte bra, och att äta bara sallad till cola light... liksom.. svårt att förklara. hon bryr sig nog bara.

2008-10-05 @ 14:02:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se