En bra bok är bättre än den bästa drogen i världen



Håller ni inte med?

När jag läser kan jag försvinna in i böckernas värld. Man lever sig in i det man läser, man är i världen man läser om.
Det finns inte en enda drog i världen som kan ta det ifrån mig.

Det är vackert för mig. Det enda som är jobbigt när man läser är när man avslutar att läsa en lång serie av sammanhängande böcker (typ David Eddings) så känns det som att man har förlorat en bit av sig själv. Det känns sorgligt. Naket, kallt. Man är ensam igen.

Ja, jag är weird. Men det vet ni ju redan.

Kommentarer
Postat av: Lloyd

Håller med dig fullständigt! Känns som man har haft massa kompisar som inte finns längre, eller som du säger en bit av sig själv som saknas. Ofta identifierar jag mig med en karaktär och då blir det ju som att lite av mig inte finns längre då boken är slut!



Usch jag känner att då jag blir trött orkar jag inte stå emot anorexihäxan lika bra som annars. Visst har jag full kontroll men tankarna kan rusa iväg en bit och ångesten kommer, likaså tårarna. Men inget, och speciellt inte HON, ska få sabba det nya liv jag byggt upp! Jag är som en ny människa med en mycket mer vuxen och realistiskk syn på världen! Det som spökar mest är nog kroppsuppfattningen, den verkar aldrig bli normal!

2009-04-22 @ 11:51:48
Postat av: Nightfall

Jag känner verkligen igen mig!

2009-04-22 @ 12:34:44
URL: http://nightfalls.blogg.se/
Postat av: tess

haha jag håller verkligen med!

2009-04-22 @ 13:12:31
URL: http://donotlookback.blogg.se/
Postat av: Elena

Älskar att läsa en bra bok, kan sitta i flera timmar i streck.. Allt annat försvinner. Man är i bokens värld. Underbart! En fråga till dig paris: använder du löshår?? Eftersom du säger att du tappar så mkt. Jag själv har extremt tunnt hår och vet inte vad jag ska göra med det. Har själv använt löshår många år men nu är mitt hår ännu mer förstört. Har du några tips?? Kram till dig

2009-04-22 @ 13:34:26
Postat av: Hannah

Ja, jag håller med till 100%. Det är det bästa som finns! =)

2009-04-22 @ 13:42:47
URL: http://hanelno.blogg.se/
Postat av: Maja

jag känner igen mig riktigt jävla mycket! och när boken tar slut känns det som du säger, tomt.

2009-04-22 @ 13:56:56
URL: http://kusinmajas.blogg.se/
Postat av: Lollo

Läs Twilight!

Hur många år är du?^^

2009-04-22 @ 13:57:52
URL: http://slim.devote.se
Postat av: Anonym

Törs man fråga vilken bok som förtjänar denna uppskattning? Eller var det kanske bara böcker i allmänhet? Men jag håller med :)

2009-04-22 @ 15:15:34
URL: http://avelochdravel.blogspot.com
Postat av: ewelina

Känner igen mig! hehe

2009-04-22 @ 15:46:44
URL: http://meiomig.blogg.se/
Postat av: Paris

Lloyd, jag håller med dig =)



Du måste vara starkare än anorexin. Ångest ÄR trots allt bara en känsla, även om det känns beige att säga det. Det är bara att hitta nya saker att sysselsätta sig med, så att du får något annat att tänka på.



Kroppsuppfattningen har jag också problem med, tror att jag alltid kommer att ha det. Jag kommer alltid att vara tjock - men jag hoppas att det går över.



Elena, vackert namn du har =) och nej, jag har faktiskt aldrig använt löshår. Men låt bli att klippa dig och överanvänd balsam. Dränk håret i balsam och ät vitaminer, typ multivitamin eller sådana som Silica som är till för hår, hud och naglar.



Lollo, jag har faktiskt inte gjort det än =P borde väl. Jag är 20 =)



Anonym, det var mest i allmänhet =)

2009-04-22 @ 16:31:20
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Caroline'

Åh ja böcker! Sagan om Isfolket är en serie på 47 stycken. Det blir som en ny familj. Man gråter som en galning när någon dör! Serier är bäst!

2009-04-22 @ 17:36:07
URL: http://kithara.blogg.se/
Postat av: Jackie

Kände helt klart så när jag läst sagan om elenien! Sjukt bra :)

2009-04-22 @ 18:24:30
URL: http://hemligheterna.webblogg.se/
Postat av: Sarah

Nej nej, du är inte alls knasig. Jag har känt så flera gånger efter att ha avslutat ett flertal kvartätter, och senast var det Twilight-serien. Det är som du säger, det känns som om man förlorat en bit av sig själv men även några av sina närmaste vänner.

2009-04-22 @ 19:53:01
Postat av: tess

hållerverkligen med! Jag läser hur mycket som helst och det kan få allt runt omkring en att kännas oviktigt :P När en riktigt bra bok eller serie tar slut känns det som att livet tappat lite av sin mening :P Så du är inte ensam om att vara wierd i såna fall!

2009-04-22 @ 20:57:46
URL: http://nuskadetske.blogg.se/
Postat av: Sarah

Haha jag är precis likadan, jag lever mig in i böckernas värld och det känns helt fantastiskt, när boken dock väl tar slut känns det så..sorgligt? Även fast allt ändå slutade rätt bra i boken känns det som en bit av en själv har försvunnit, och det är sorgligt det ja! Då får man vänta tills man hittat en ny bok. Men läsa är bra, läsa borde alla göra. Och drog-läsa-känslan borde alla känna =D!

2009-04-22 @ 21:30:54
Postat av: Ting

Jag håller absolut med dig. Harry potterböckerna var jag lite tramsigt nog fast i, och jag vågar knappt läsa sista nu.. Då är det ju slut :(

2009-04-22 @ 22:54:25
URL: http://thingspo.blogspot.com
Postat av: tovelouice

instämmer helt och hållet. älskar, älskar, älskar (!) att läsa en bra bok. det är äkta vardagslyx! :) har du läst något av virginia andrews? himlans bra böcker iaf. (y)

2009-04-23 @ 00:15:52
URL: http://tovelouice.blogg.se/
Postat av: UngAnaMama

Precis så känner jag för "mörk materia" Jag har läst trilogin två gånger, men när det är ca 50 sidor kvar på sista boken så vågar jag inte läsa klart.. Klarar inte av att att den tar slut! Har du läst mörk materia? Kram

2009-04-23 @ 09:29:57
URL: http://unganamama.blogg.se/
Postat av: a

håller med till 110, lika jobbigt varje gång och varje gång använder jag uttrycket "åhh,det var den bästa bok ja läst!"

2009-04-23 @ 17:38:03
Postat av: Puck

åh, David Eddings är så bra. Iaf Belgarion och Malloreaserien. Älskar de böckerna, framförallt alla karaktärer som Silke och Liselle. :)

2009-04-25 @ 18:30:49
Postat av: Linn

Jag gillar David Eddings, han har roliga och intressanta karaktärer.^^ Gillar du förresten långa serier så ska du läsa Sagan om isfolket, den är lite speciell men man fastnar ganska fort ändå. :)

2009-09-29 @ 22:15:00
Postat av: emelie

JAG ÄLSKAR DAVID EDDINGS.

trodde aldrig jag skulle hitta någon annan som gjorde det haha!

Jag kom in på din blogg av misstag och har nu läst vartenda inlägg från början till här. Är av någon märklig anledning fascinerad av dig och hur du hamnade där du är idag. Nu ska jag iväg och KÖRA UPP, men tro mig, jag kommer tillbaka och fortsätter läsa. ALlt för att slippa plugga inför matte d nationella.... haha. JAg hoppas verkligen att du mår bättre nu. Du verkar vara värd att må bra. (och värd att äta, för den delen).

KRAM

2010-05-17 @ 08:19:30
Postat av: P

Äntligen nån som har läst david eddings. under några månader läste jag bara hans böcker och när jag hade läst klart drömde jag konstiga drömmer om hans böcker och kände mig allmänt konstig. Just för att Belgarion och dom andra hade blivit min verklighet. haha hade tappat fattningen om verkliga livet

2011-07-27 @ 23:59:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se