Ni har fel, gullungar.



Ledsen, men ni har fel, några av er. Lägger man upp en bild på ett ställe som t.ex Facebook (det här var ett exempel, för er som var för tröga för att förstå det) så står det klart och tydligt i Facebooks användarvillkor att dom nu äger rättigheterna till bilderna. Läs mer här.

Det är likadant om man inte copyrightskyddar sina bilder. Återigen, fråga vilken jurist eller advokat som helst.

Nu övergår vi till något roligare! Jag fick tillbaka ett prov idag, som jag fick MVG på! Åh, duktiga jag! Det gjorde verkligen hela min dag. Nu har jag smällt i mig en massa mat, det känns som att jag rullar fram.

Fet och go, eller hur var det? För vem vill vara spinkig egentligen.

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Hej. Jag vill verkligen bli smalare.. Just nu är jag 170 cm lång och väger 50 kg. Jag skulle göra vad som helst för att gå ner till 45, men att komma förbi 50 sträcket är så jäkla svårt.. får panik, det är sommar snart, vad ska jag göra? :(

Kram, take care!

2009-05-13 @ 20:54:35
Postat av: ellen

åh önskar jag var du, fick nyss veta att jag kanske får ig i franska :S men äh, man kan inte få allt :)

2009-05-13 @ 21:00:19
URL: http://ellissen.blogg.se/
Postat av: Anonym

åh du är ju helt underbar!! så duktis! och grattis till mvg!

2009-05-13 @ 21:23:33
Postat av: m

usch. fyfan vad arg jag blir, jag är fotograf, eller är och är, på väg att bli och jag har lagt upp flera bilder där. vet du hur det är om man tar bort bilderna, om deras rätt försvinner då också? nej. arg blir jag. facebook är dåligt på många sätt men ändå kan man inte hålla sig borta

2009-05-13 @ 21:32:26
Postat av: Pata

Hej! Jag läser media, och måste tyvärr tala om att du har fel. Man äger upphovsrätten till varje bild man tar, oavsett sammanhang. Sen om man går med på till exempel Facebooks villkor så får ju dom upphovsrätten, dvs copyrighten.



Ett fotografiskt verk har man copyright på i 70 år efter sin död, och en "random" bild 50. Kolla med vilken jurist som helst, jag har pluggat detta väldigt noga!



Sen är det lite si och så med det internationella, skickar man in sitt manus till exempel, till Dreamworks i USA utan copyrightmärket övergår det i deras ägo, men om det sker inom EU gäller samma sak som i Sverige.

2009-05-13 @ 21:38:49
Postat av: S.

åh, kunde du inte jämt haft den inställningeen! spinkig-not nice. smal med lite kurvor- nice.

2009-05-13 @ 21:42:03
Postat av: Ellis

Grattis!

2009-05-13 @ 21:50:57
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Big Blue Pockets

jooo.. precis! där fick du till det :D



"Fet och go, eller hur var det? För vem vill vara spinkig egentligen."

2009-05-13 @ 22:25:53
URL: http://bigbluepockets.blogg.se/
Postat av: Sofia

Du har rätt i att Facebook äger bilderna om man lägger upp dem där, man behöver däremot inte copyrightskydda egna bilder man lägger upp. De är skyddade automatiskt så länge man inte går med på några användarvillkor som säger annat där man laddar upp dem. Det klassiska (c) har heller ingen verkan i Sverige. Jag är inte jurist ännu men jag pluggar till det..

2009-05-13 @ 23:47:01
URL: http://valdigtvackra.blogg.se/
Postat av: Emily

Facebookgrejen borde väl alla länna till. Jag menar det har ju varit hur mycket snack som helst om det, att de äger alla bilder och att det inte spelar någon roll om man tar bort dem, de finns ändå i deras databaser.

2009-05-14 @ 07:54:44
URL: http://imcookiedough.webblogg.se/
Postat av: Catrin

Gratttis till MVG!

så glad för din skull!

Är också glad för att du tycks ha ätit skapligt denna dag:)

Hoppas att du kan hålla vid den där känslan om att inte vara spinkig.



KRAM

2009-05-14 @ 08:15:07
Postat av: Nightfall

Man behöver inte ansöka om copyrightskydd? Det blri det automatiskt.

2009-05-14 @ 11:07:05
URL: http://nightfalls.blogg.se/
Postat av: Lloyd

Stort stort grattis till ditt fina betyg!

Njut av det länge!

2009-05-14 @ 12:19:27
Postat av: Mikaela

jag vill vara de..

2009-05-14 @ 12:21:39
URL: http://wewillmakeit.blogg.se/
Postat av: Anonym

Facebook är en sak - de äger rättigheterna. Det innebär inte att DU får sno andras bilder därifrån och lägga på annat ställe. Du får heller inte ta från andra ställen, för DU äger inte bildrättigheterna. Du vet inte vad du snackar om.

2009-05-14 @ 12:51:07
Postat av: Annika

Som flera har påpekat - copyrightskydda sina bilder är ingenting man behöver göra, man har automatiskt "copyright" - upphovsrätt - på alla bilder man själv tar.

2009-05-14 @ 16:49:16
URL: http://blogg.aftonbladet.se/27449
Postat av: Maria

"Fet och go, eller hur var det? För vem vill vara spinkig egentligen."



gjorde min dag. Fan va och skönt och höra.

2009-05-15 @ 19:36:41
URL: http://workmonday.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se