Filmmys och lite andra tankar



Tar ju hundra tusen år att ladda ner alla era filmer... grr, vill ju se dom nu! 

Är lite upptagen med att leva mitt liv just nu, därför jag bloggar så dåligt. Förlåt för det.

Nu när jag var ute på min kvällspromenad kunde jag bara tänka på en sak: "varför just jag? Alla andra kan ju äta. Varför kan inte jag? Är det verkligen så farligt att bli tjock? Andra kan ju äta utan att bli tjocka, varför kan inte jag?" Sedan blev jag arg på mig själv. Varför ska jag vara en sådan whiner? Klagar på allt utan att ta tag i det.

Äter gör jag bara om jag mår bra. Mår jag inte bra så går ingenting ner. Tur att jag har människor runt omkring mig som får mig att må bra... annars skulle jag nog svälta ihjäl. 

Ni som har katt, hur ofta ger ni dom mat? Jag ser till att min kisse alltid har torrfoder och vatten (såklart) och sedan ger jag henne blötmat kanske två - tre gånger per dag. Hon äter inte alltid upp men hon är smal och fin, inte ett dugg överviktig. Förresten såg jag att någon undrade vad jag gör när jag reser bort. Jag lämnar henne hos någon av mina föräldrar eller morfar, eller så låter jag någon kompis bo i min lägenhet så denne kan passa kisse.

Kommentarer
Postat av: Ida

Hej, tack för en sjukt bra blogg!



Jag har en liten fundering. Jag har alltid varit smal och underviktig (tycker själv att jag är fet, även fast jag väger ca. 15 kg för lite, har en ätstörning osv).

Hursom, under fem år åt ALDRIG mat i skolan, bara lite "frukost" (ett glas juice) samt middag på det. Men nu har jag börjat på internat, så jag är tvingad till att äta frukost, lunch, middag och kvällsmat (även fast jag ibland tar lite så äter jag fortfarande mer än vad jag gjorde förut), och nu har jag gått ner ännu mer i vikt (vilket jag inte tycker är helt fel). Men jag förstår inte hur jag har lyckats med det, då jag inte rört på mig mer än vanligt osv?

2011-09-02 @ 23:48:33
Postat av: Suzy puzy

Våran kisse är så duktig så hon äter när hon känner för det så är det slut i skålen ser vi bara till att det finns ny mat där hela tiden. Blir 2-3 portioner om dagen. Torrfoder äter hon inte, för hon är så gammal så magen tål det inte. Haha. :)

2011-09-03 @ 00:39:11
URL: http://susannefors.blogg.se/
Postat av: Erika

De säger att en katt ska klara sig på 1 dl mat om dagen.. Låter fruktansvärt lite i mina ögon.

2011-09-03 @ 07:41:58
Postat av: anonym

Jag förstår precis hur du menar. Jag funderar på samma sak, Hur kan andra äta utan ångest? Hur kan de utan att reflektera eller ens tänka på vad de äter bara äta när de är hungrig och sluta när de är mätta? Sanningen är den att mat ska inte vara en sån stor del av livet. Men den här sjukdomen gör att vi väljer bort att leva framför att inte äta och misshandla vår kropp. Hur SJUKT är inte det?! Vi kommer vakna upp en dag och inse att den här sjukdomen tog vår bästa tid i livet och att vi gått miste om så sjukt mycket.



Jag går på mando nu för att få hjälp och trots att jag vet allt detta så vill jag ändå gå tillbaka in i det trygga, där jag har kontroll och mitt liv endast handlar om mat/vikt/utseende. Så jävla ytligt men jag antar att det har med sjukdomen att göra.. Varför vill jag tillbaka till något som jag vet får mig att må fruktansvärt dåligt och som kommer göra att mina vänner tar avstånd och såra min familj?



Vad tycker du om Mando? Funderar du inte på att gå tillbaka dit? Jag tycker att det är bra för att det tvingar en att GÖRA, man har inget val. Man måste bryta helt och har vi lurat vår hjärna att tänka såhär galet måste vi kunna lura tillbaka den? Det är bara vi som sätter gränser, men vi förtjänar mer! Livet ska inte se ut såhär. <3

2011-09-03 @ 10:03:31
Postat av: Emelie

Jag ser till så att matskålen aldrig är tom, så att min misse kan äta när han vill. Han får enbart torrfoder som vardagsmat, blötmat får han som lite finare mat till typ Jul och födelsedag (även om jag ibland smyger hem med en och annan liten burk bara för att han älskar't). Jag ser till så att torrfodret uppfyller alla näringsbehov och är anpassat efter hans ålder, samt också att det är hans favoritsmak. Katten skall tycka om maten.

2011-09-03 @ 10:32:45
URL: http://otomeyokai.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det beror ju på hur mycket mjukfoder du ger henne men det låter lite mycket. Dexter har alltid torrfoder framme 85g /dygn och så får han mjukfoder iblaand! men så är han ju en stor kisse :D ska tilläggas att han får light foder ;)

2011-09-03 @ 10:58:24
URL: http://pulsera.blogg.se/
Postat av: ellen

jag brukar ge min katt torrfoder två gånger om dagen. hon är rätt tjock så därför får hon inte så mycket. Men hon är å andra sidan lite äldre också, vilket jag har förstått att din inte är, jag antar att katter har lättare att lägga på sig om de är äldre (och dessutom steriliserade).

2011-09-03 @ 11:54:58
Postat av: Grace

Vet du, du kan också äta utan att bli tjock. När man har en ätstörning tror man inte det men det går. Det tar ett tag och i början (ok, ganska lång tid) så känns det som att man vräker i sig, som att man kan äta hur mycket som helst, som att man kommer bli världens fetto. Men när man gått upp lite (inte jättemycket) så släpper det och man kan faktiskt äta ganska normalt. Vet att det låter som en klysha (alla säger det) men det stämmer.



Jag har varit nere på bmi 13, tvångsinlangd osv. Jag kämpade mig upp lite i vikt för att komma ut, men jag var ändå fast besluten att inte gå över en viss vikt. Då låg jag på ett BMI strax under 15. Jag kan ha fel men jag får uppfattningen att det är ungefär där du befinner dig, i något slags "mellanland".



Kan bara tala för mig själv men när jag till slut vågade släppa kontrollen då släppte det mesta. Visst, jag gick upp i vikt och det var skitjobbigt- det jobbigaste jag gjort! Men viktuppgången stannade av ganska snart. Totalt sett gick jag upp 6 kg. Det låter kanske jättemycket i dina öron men jag trodde att jag skulle gå upp betydligt mer. Jag är fortfarande underviktig (BMI runt 17). Men idag kan jag äta på ett helt annat sätt. Jag kan fika. Jag kan äta mig mätt. Jag kan ta mer mat. Jag kan äta godis. Är SÅ glad att jag faktiskt vågade! Ska dock erkänna att jag har kvar en del tvångstankar som har med mat att göra och mitt kontrollbehov finns där hela tiden, MEN det är så mycket bättre än tidigare. Så ge dig själv chansen. Våga släpp taget! Ät sådant som är förbjudet, ät dig mätt! Du kommer bli förvånad över att se att det inte händer så mycket. Tänk efter; hur kommer du känna om 10 år om du fortfarande sitter där med din ätstörning och aldrig vågade släppa taget? Jag tror på dig! Styrkekramar och kärlek! <3

2011-09-03 @ 14:33:33
URL: http://gracely.blogg.se/
Postat av: Helena

Mina katter är sjukt kräsna och äter bara torrfoder, men det och vatten står alltid framme och de äter när de är hungriga. De är ute-katter, rör sig en del och är ganska smala!

2011-09-03 @ 14:37:45
URL: http://helenaantecknar.blogg.se/
Postat av: em

Blötmat är ungefär som om vi skulle äta chips till frukost.. inte alls bra. min kisse får bara torrfoder, som har så hög kötthalt som möjligt. minst 30%. och det får han ca 3 gånger per dag. det står på packetet hur mycket dom ska ha!!



KRAM till dig och kissen

2011-09-03 @ 15:21:47
Postat av: Anonym

min katt äter bara torrfoder, det är bättre för allt. han äter det dyraste, med bara naturliga ingredienser. orijen heter det. blötmat älskar han, med tonfisksmak, så det får han kanske en gång i månaden. man njuter ju mer om man äter nåt onyttigt mer sällan hehe.

2011-09-03 @ 18:24:03
Postat av: Anonym

Blötmat är inte alls som att äta chips. Blötmat är JÄTTEBRA för katten. 30% är inte direkt hög kötthalt?.

Läs på förfan

2011-09-03 @ 21:03:12
Postat av: Mio

Min katt är en utekatt och går alltså ut på nätterna och sover på dagarna (i det stora hela i alla fall) och han får lite mat på morgonen och en stor portion på kvällen innan han går ut (för det är ju som hans frukost) (och han äter bara torrfoder, han gillar bara gelémat ibland men inte regelbundet) och han har enligt veterinären en imponerande god hälsa för att vara 12 år!!

Dr där är nog väldigt individuellt helt enkelt, man får testa olika grejer och se hur det går, man märker ju oftast på en katt om den ogillar något.

Lycka till!

2011-09-04 @ 01:34:43
URL: http://ointaglig.blogspot.com
Postat av: Emma [ M i s s G r i m m ]

Asså du, nu bor jag i Norrköping och känner inte en sten = väldigt ensam. Vi måste planera ihop nått så jag har en anledning att komma upp till Stockholm och hälsa på =) Gärna med Emma också :P

2011-09-04 @ 11:03:19
URL: http://missgrimm.se
Postat av: sandra

Blötmat är som sagt tidigare inte världens nyttigaste... torrfoder är det som gäller. Jag brukade ge min katt 2-3 gånger blöt om dagen och då vart han jätte tjock! Nu ger jag en gång per dag och ser till att han alltid har torrfoder, det är det absolut bästa!

2011-09-05 @ 13:55:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se